Jump to content

Langtidskoking/steking og rådyr-i-kål


Summit x

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt å lage rådyr i kål i helga. Planen er å bruke en hel bog fra fjordyr.

Har laget en del viltmiddager opp gjennom årene, men har ikke drevet mye langtidssteking/koking av rådyr.

Rådyrkjøtt er etter det jeg har erfart noe mer "sårbart" med tanke på langtidssteking/koking. Husker en gang da det ble litt for mye langtidsstekt og kjøttet ble ødelagt.

 

Tenkte derfor å høre om noen her kan dele erfaring med koking av rådyrkjøtt. Tenker først og fremst på temperatur og koketid. 

Del gjerne også erfaring (temp/tid) av langtidssteking av helt lår. Har ikke prøvd det heller enda..🙄😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke opplevd at kjøttet har blitt kokt ihjel eller fått lever-smak ved koking i vann. Når jeg har slakt bruker jeg bein og deler av nakken til å koke kraft, og denne gryta får gjerne putre rundt 3 timer. Det som er av kjøtt renser jeg av og benytter i andre retter. Det jeg derimot har hørt (men ikke selv erfart) er at rådyr behandlet sous vide lett kan få smak av lever. Jeg har brukt denne behandlingen på svin, hjort og storfe med godt resultat, men ut fra andres erfaringer ikke tatt sjansen på med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfaring med koking av rådyr, men på generelt grunnlag, så vil jeg anta at det er greit med forsiktig varme. Altså bare syding.

 

Med langtidssteking har jeg opplevd at helstekt rådyrlår har fått konsistens som leverpostei. Det var litt i overkant mørt. Smaken, derimot, ble ikke påvirket i noe særlig grad. Husker ikke temperatur(Hadde trolig ovnen på rett over 60 grader.) og tider, men det ble stående myye lenger i ovnen enn planlagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...