Jump to content

Erfaringer med støypeformer frå Cast Bullet Engineering


stigamundsen

Recommended Posts

Jeg har to .35- kaliber, tohulls messingformer. De ser ut til å være «cherry cut», ikke CNC. Lee håndtak til 6-hullstang passer fint. 

 

Kutteplata har en tendens til å løsne litt under støping, selv om jeg strammer settskruen til kutteplateskruen. Den ene formen slapp litt underkalibrerte kuler (slitt kutter?), men det var i mitt tilfelle en fordel, fordi det ga plass til pulverlakk. 

 

Alt i alt er jeg fornøyd med mine former. MP (og Accurate) er nok et knepp over i byggekvalitet. Men CBE har noen veldig interessante kuledesign!

 

Jeg lurer på om @Chiefen.v-2kanskje har en eller flere CBE-former.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har slike verktøy til .30 og .35 PB. Nokså nye hos meg, litt erfaring i .30-kaliber, minimalt i .35 så langt. Jeg har noen støpeformer som gir både vanlig GC-kuler, og PB kuler. Jeg har derfor kunnet sammenligne litt. Observasjoner om PBGC så langt:

 

- smurte kuler med PBGC fungerer omtrent som tilsvarende kule med vanlig GC i hastighetsområde 500- 550 m/s

 

- PB- kuler uten noen som helst GC, men med pulverlakk, fungerer også til dette hastighetsområdet omtrent

 

- PBGC med pulverlakk over øker toleransen skuffende lite (dog litt) i forhold til bare pulverlakk

 

PBGC øker altså handlingsrommet særlig med smurte kuler; hvis du lakkerer, er det lite å hente.

 

Hvis du skal lade .356win til full whack er det fortsatt konvensjonell GC som gjelder, tror jeg. I 45/70 tror jeg du kommer i mål med PB og pulverlakk.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd! Då trur eg det får verte ei konvensjonell GC kule til 356/358 Win. Rekner med eg kan bruke denne uten GC med rolege ladningar og så hive på ein GC om eg skal prøve å lade maks.

 

Har du erfaring med å lage konvensjonelle GC med utstyr frå tildømes Pat Marlin? Berre å finne rette råmaterialet og så sette i gang? Ser at det koster omtrent det samme å bestille eit slikt die-sett som å kjøpe ein påse med GC.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pat Marlin checkmaker til .22, 6,5, .30, .35 og .44. de fungerer fint. De ulike kalibrene har litt ulike dimensjonskrav. For .35 er ca 0,3mm aluminium fint.

 

Pat har lang leveringstid, regn med et par mnd. Men han er en seriøs aktør jeg stoler på.

 

Jeg har kjøpt mye slik aluminium på eBay, fra selger "pickbestforyou". Før revisjon av tollreglene var det enkelt og billig.

"Staples" selger mye serveringsbrett i aluminium. De fleste av disse er for tynne. Men de har noen produkter i litt tykkere kvalitet, som fungerer til .35.

 

En papirkutter av "guiljotin- type" er fint å ha. Du kan finne slike av god kvalitet på finn. 

Du finner litt info om utstyr og prosess i "støpte kuler i flaskehalspatroner"- tråden et sted.

 

Til litt reduserte ladninger (inntil halv tank med egnet krutt) vil pulverlakkerte kuler med kun pulverlakk fungere, selv om kula er konstruert for GC. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...