Jump to content

Forslag til Riflekikkert.


Nomad88

Recommended Posts

Hei

Jeg skyter idag med 308 Tikka A1. 

Kikkert Nikko Stirling Diamond Long Range 4-16×50

 

Jeg kunne tenkt meg å oppgradert kikkerten til noe litt bedre ( Maks. 15 000kr ) 

Hovedsakelig er det kun kortere skytetreninger som dette skal brukes til så noe Zeiss eller Svarowski til 30 000k er ikke aktuelt. 

 

Tusen takk for svar. 

 

Nikko Stirling Diamond Long Range 4-16×50 HF- 4A-illuminated – Winge Våpen

Edited by Nomad88
Link to comment
Share on other sites

Synes Vortex Razor HD LHT ser interessant ut. I øvre grense av budsjettet, men.

 

Du får den blant annet i 4,5-22x50. FFP og Mrad. Noe jeg synes er bra med den, er at den er kompakt og lett sammenlignet med det meste av andre sikter i samme kategori. Ca 34 cm langt og veier ca 615 gram. Kunne tenkt meg og prøvd den selv, men føler meg egentlig ferdig med kjøp og salg av sikter for en stund! 

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-lht-1/vortex-razor-hd-lht-45-22x50-ffp-xlr-2-reticle-mrad

Link to comment
Share on other sites

Bare en digresjon. Hvorfor stiller man spørsmål om kikkert eller riflekikkert for den del, når det finnes et godt norsk ord som kikkertsikte som beskriver dette instrumentet. Da forstår alle straks hva det er spørsmål om, selv uten å kjenne konteksten. Letter bruk av søkefunksjon gjør det også.

Dagens urk fra en GGG.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Nomad88 changed the title to Forslag til Riflekikkert.

Av de 2 ville jeg valgt Deltaen fordi den har ønsker om å skyte langhold. Nightforcen har Moa knepp, noe som vanskeliggjør opplevelsen av langholdskyting. Dvs det er greit å bruke det samme som andre, og 95%, inkl amerikanerne bruker nå mill justering til langholdsskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en vortex diamond back tactical 6-24x50 ffp. Passer i ringene du har nå, de er billige og forsvinner fra finn ila en dag for nesten ny pris. Den er nok bittelitt bedre optisk enn den du har nå, men har resten av egenskapene til en langholdskikkert utenom zerostop. Mil er absolutt å foretrekke. NF'en er sfp, Deltaen er ffp Etter min mening har ''typisk mildot'' retikkel og sfp få bruksområder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Dodraugen said:

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en vortex diamond back tactical 6-24x50 ffp. Passer i ringene du har nå, de er billige og forsvinner fra finn ila en dag for nesten ny pris. Den er nok bittelitt bedre optisk enn den du har nå, men har resten av egenskapene til en langholdskikkert utenom zerostop. Mil er absolutt å foretrekke. NF'en er sfp, Deltaen er ffp Etter min mening har ''typisk mildot'' retikkel og sfp få bruksområder.

 

Godt poeng, det er en rimelig og grei kikkert som vil passe inn i ringene jeg har nå. 

Samtidig så er det en kikkert som fungerer helt OK til det jeg skal drive med, og ikke minst hva Rifla mi er i stand til. 

 

 

 

19 hours ago, Ei tohi varjata said:

Se om du kan få tak i en brukt Delta Stryker HD 4.5-30x56 (generasjon 2).

Knallkikkert.

 

Ole

 

 

 

Den kikkerten virker jo helt RÅ! :o 

Virker som noe jeg ville være mer en storfornøyd med!

Satan den var grom, og jeg har ikke særlig mye peil på kikkerter. 

 

Link to comment
Share on other sites

Mye bra fra Vortex i alle prisklasser.

Jeg kjøpte en slik Diamond Back Tactical når jeg begynte å snuse på langhold, og ikke vist om jeg ville vrenge lommeboka.

Brukte den ca 2 år til DFS felt i kikkertklassen (eller jegerklassen eller hva det nå heter) og langhold. Smalt fint inn metallgongene på 700-800m uten at kikkerten gav meg noe som helst problemer.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bartemannen said:

Mye bra fra Vortex i alle prisklasser.

Jeg kjøpte en slik Diamond Back Tactical når jeg begynte å snuse på langhold, og ikke vist om jeg ville vrenge lommeboka.

Brukte den ca 2 år til DFS felt i kikkertklassen (eller jegerklassen eller hva det nå heter) og langhold. Smalt fint inn metallgongene på 700-800m uten at kikkerten gav meg noe som helst problemer.

Hva oppgraderte du til?

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Dodraugen said:

Hva oppgraderte du til?

Jeg tok ikke helt av, men oppgraderte til en Vortex PST Gen II 5-25.

Jeg skyter ikke mer langhold enn at noe dyrere enn det kan jeg ikke forsvare.

Og til DFS felt så er det mer enn nok. Har vel ikke skutt med mer enn 8-10x forstørrelse der uansett på holdene det skytes på.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med å bruke høy forstørrelse i f.eks DFS felt er at det kan være vanskelig å finne blinkene raskt.

Sikkert forskjell på folk, men det var hvertfall noe jeg slet med når jeg kjørte opp forstørrelsen mer enn det.

 

Var på et dynamisk riflestevne (DSSN) her for en lite stund siden. Ikke spesielt lange hold. Noe metall på 200-300 meter.

Jeg har en 1-8 kikkert på AR'en min. Når jeg skal skyte raskt på slike hold starter jeg alltid med kikkerten på 1x, finner målet, og drar forstørrelsen over til 8x når metallet er i korstråden. Funker som snus. Raskt og effektivt.

Andre gjør det sikkert på en annen måte 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 9/24/2021 at 3:56 PM, Bartemannen said:

Jeg tok ikke helt av, men oppgraderte til en Vortex PST Gen II 5-25.

Jeg skyter ikke mer langhold enn at noe dyrere enn det kan jeg ikke forsvare.

Og til DFS felt så er det mer enn nok. Har vel ikke skutt med mer enn 8-10x forstørrelse der uansett på holdene det skytes på.

Tror jeg skal prøve meg på Vortex pst Gen 2 Siden jeg bruker Vortex Venom til 9mm ern. 

Virker som en kurrant kikkert og til en ok pris. 

 

 

Selvom drømmekikkerten er Delta Stryker Gen 2 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hei. Låner tråden her istedenfor å starte en ny.

 

Jeg er på utkikk etter et kikkertsikte for langhold innenfor begrensningene til ei i .223-rifle. 

Dette blir på nybegynnernivå for læringen sin del, og kikkertsiktet blir i tillegg til hovedkikkerten min. Ønsker derfor å holde det på entrylevel økonomisk sett, men kikkertsiktet må likevel er ordntlig. Kravene er FFP, MRAD-retikkel og helst 0.1 MRAD pr knepp. 

 

Alternativet som kanskje virker best i denne omgang er Vortex Diamondback Tactical 4-16x44 EBR-2C FFP MRAD. Ser at du @Bartemannen hadde en Diamondback. Va det samme modell som denne? Kan du dele flere erfaringer?

 

Jeg har også oppdaget Element Optics Helix 4-16x44 FFP. Det får helt grei omtale på Internett i utlandet, og det haker av alle mine krav. Er det noen her som har erfaring med disse kikkertsiktene? Det er visst et ganske nytt merke i bransjen 🤔

Link to comment
Share on other sites

Den kan godt være Element Optics er bedre enn Den Vortexen du nevner. Det er jo ofte sånn med nye merker at de legger seg på en litt lavere pris enn bruksverdien, for å komme inn på markedet. Har ikke så mye mer å bidra med en at jeg ville sjekket ut garantien, fordi min veldig subjektive mening/erfaring er at jo billigere man kjøper, jo større sjanse for å trenge garantien

Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2022 at 11:01 AM, pererik said:

Den kan godt være Element Optics er bedre enn Den Vortexen du nevner. Det er jo ofte sånn med nye merker at de legger seg på en litt lavere pris enn bruksverdien, for å komme inn på markedet. Har ikke så mye mer å bidra med en at jeg ville sjekket ut garantien, fordi min veldig subjektive mening/erfaring er at jo billigere man kjøper, jo større sjanse for å trenge garantien

 

Står litt på nettsida til Element:

all Element riflescopes are covered by our Platinum Lifetime Warranty. This includes lifetime cover for any riflescopes damaged through normal use, andLink requires no registration, proof of purchase or transfer

 

https://element-optics.com/warranty/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var å titta litt på Meopta Optika 6 i helga, og fikk en veldig god pris på de. 4.5-27x50 med ffp og mrad1 kunne jeg få til under 9000,-. 

 

Tror faktisk det blir en slik Meopta eller en Vortex Diamondback Tactical i 6-24x50.

 

Fordeler med meoptaen er vel i hovedsak bedre glass og at den har rødpunkt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne. Veldig god kikkert til prisen syns jeg. Et par irritasjonsmomenter er det. Høydejustering åpnes/låses ved å løfte rattet. Usikker på om jeg egentlig liker det, men er nok en vanesak. Derimot er det ikke låsing på sidejustering, som jeg personlig hadde foretrukket. 
mrad-1 rd retikkelet har en ring rundt senter som du sikkert har sett. Denne er det delte meninger om. Personlig tror jeg at jeg hadde foretrukket uten, blir litt vanskeligere å være pinlig nøyaktig på sentrering. Legger seg helt i ytterkant av svarten på 100m. Mulig jeg blir vant med den etter mer bruk. 

Glasset derimot syns jeg er veldig bra prisen tatti betraktning, mer enn godt nok til mitt bruk. Blir litt uskarp på de største forstørrelser, men fortsatt godt brukbar. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke helt klok på tårnene jeg heller. Synes de har gått for en litt merkelig løsning. Men som du sier. Man blir sikkert vant med det. 

 

Jeg hadde en meldingsutveksling med en annen på forumet ang dette siktet. Han og poengterte det med at den blir litt mørk over 22x, uten at han mente det var en dealbreaker. Vil en Diamondback Tactical i 5-25x være skarpere og bedre optisk på høy forstørrelse (20x ->)?

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg ikke. Da ville jeg nok vurdert en strike eagle i så fall. Ingen egen erfaring med den annet enn at jeg har kikket i den. Virker til å være mye kikkert for pengene. Misforstå meg rett, jeg liker veldig godt min meopta, og kommer til å fortsette å bruke den fremover. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bartemannen skrev (På 24.9.2021 den 15.56):

Jeg tok ikke helt av, men oppgraderte til en Vortex PST Gen II 5-25.

Jeg skyter ikke mer langhold enn at noe dyrere enn det kan jeg ikke forsvare.

Og til DFS felt så er det mer enn nok. Har vel ikke skutt med mer enn 8-10x forstørrelse der uansett på holdene det skytes på.

 

Jeg har en Diamondback tactical idag, har vurdert samme oppgraderinga som deg, synes du det var verdt det og gå over til PST gen2? 
tenker da om en heller skulle gått ett hakk over det igjen ?

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2022 at 11:03 AM, fredriko said:

 

Jeg har en Diamondback tactical idag, har vurdert samme oppgraderinga som deg, synes du det var verdt det og gå over til PST gen2? 
tenker da om en heller skulle gått ett hakk over det igjen ?

Jeg er veldig fornøyd med valget. Kan ikke se at jeg ville valgt noe annerledes i dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For å friske opp litt info fra egen erfaring, jeg endte jo opp med Viper pst2 som jeg var grisefornøyd med! Men hadde noe middels utfordringer på 900m pga Moa og maksa elevation. 
solgte børsa nylig pga kaliber og da røk kikkerten med. Prøvde i mellomtiden Kahles K6... føles helt rævva for min del. Helt ubrukelig for meg å skyte langt med den kikkerten. 
 

nå snatchet jeg en Vortex Razor 2 med sphur montasje fra finn igår så det gleder jeg meg skikkelig til. Den blir nok en keeper 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...