Jump to content

Ung Petit Basset som fungerte, men som nå ikke fungerer.


stikkontakt

Recommended Posts

Hei! 

Nå trenger jeg litt hundekyndig hjelp. Jeg har en Petit Basset på litt over 2 år som har blitt fryktelig glad i støvlene mine. Søket i høst har vært opptil 30 meter, men hun vil helst ligge på fanget. I år har hun ikke jaget mer enn 2 minutter, selv om jeg har sett rådyr ved 3 eller 4 anledninger. 

 

Det rare er at denne hunden var langt bedre i fjor. I fjor høst var jeg nok i snitt i skogen 4 dager i uken med henne og da var vi stort settbute hele dagen. Alt gikk som forventet i fjor og det var gradvis og forholdsvis jevn progresjon i prestasjonene, selv om hun som regel kun var brukbar halve dagen. Mot jul lå hun jevnlig på søk mellom 200 og 300 meter og lengste losen var på 45 minutter. Jeg felte også 3 dyr for henne i fjor, hvorav hun jaget inn på 2 av dem. 

 

Så mitt spørsmål er; Hvorfor er hunden så ubrukelig på jakt så langt i år? 😅 Har jeg vært for mye ute med henne slik at hu har gått lei? Er det separasjonsangst "a la" tilbake til kontoret etter covid? Noen som har noen gode tips og triks til hvordan jeg kan bygge videre på fjoråret fremfor å snuble i hunden hele dagen? 

 

Jeg kan legge til at hunden hadde løpetid i slutten av august, så jeg har fundert litt på om oppførselen kan skyldes løpetid og innbilt svangerskap. Det var også i august hvor jeg begynte å jobbe på kontoret igjen. De første 2 årene av levetiden hennes har vi stort sett vært sammen 24/7, men nå står hun mer i hundegård på dagtid. 

 

Hun har vært langt mer masete innendørs enn normalt etter at løpetiden tok til. Vanligvis ligger hun hengslengt i en stol eller i nærheten av beina mine, men nå sitter hun ofte å piper. Imidlertid har hun ikke melk så da er kanskje innbilt svangerskap utelukket? Kan det være noen andre helseplager? 

Edited by stikkontakt
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Første dreveren min plagdes litt med det samme, fungerte knallbra de første par sesongene (var da 2 og 3 år) men det var bare stang ut med fellingene. Sesong 3 ble det ikke noe av noe, dårlig søk og nesten ikke antydning til los. Virka som om han hadde gått lei. For min del var det kun tålmodighet som hjalp, det løsna helt av seg sjøl en dag - to kanonflotte loser på formiddagen som ikke gav resultat, og en litt "sådär" harelos utpå dagen som endte i felling. Og da løsna det skikkelig... Siste losen hadde han som 13-åring, da var det vel felt et tresifra antall rådyr for'n. 

 

Så det er vel egentlig bare tålmodighet og atter tålmodighet - ellers virker universalløsningen på alle problemer med drivende hunder å være sprøyte mot nesemidd. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jibrag said:

Første dreveren min plagdes litt med det samme, fungerte knallbra de første par sesongene (var da 2 og 3 år) men det var bare stang ut med fellingene. Sesong 3 ble det ikke noe av noe, dårlig søk og nesten ikke antydning til los. Virka som om han hadde gått lei. For min del var det kun tålmodighet som hjalp, det løsna helt av seg sjøl en dag - to kanonflotte loser på formiddagen som ikke gav resultat, og en litt "sådär" harelos utpå dagen som endte i felling. Og da løsna det skikkelig... Siste losen hadde han som 13-åring, da var det vel felt et tresifra antall rådyr for'n. 

 

Så det er vel egentlig bare tålmodighet og atter tålmodighet - ellers virker universalløsningen på alle problemer med drivende hunder å være sprøyte mot nesemidd. 

 

Tusen takk for svar! Godt å høre at andre har vært i samme situasjon og at det har bedret seg. Må innrømme at jeg har drømt litt om drever de siste dagene i skogen, så det er egentlig ekstra godt å høre at heller ikke drever er noen garanti for god jakt 😅

 

Jeg har også tenkt på nesemidd, men hun hadde ingen problemer med å finne de råtne kotelettene naboen hadde kastet i komposthaugen, så noe luktesans må hun nødvendigvis ha.. Jeg har også kikket i nesen hennes, men kan ikke se antydning til rødt utslett. Vil man ikke se dette om det er nesemidd? Er det noen bivirkninger med sprøyte mot nesemidd, eller er det verdt et forsøk? 

 

Jeg har forøvrig planer om å fortsette med å gi henne timer i skogen, men nå vokser det snart mose under armene mine 🙈

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at tisper blir litt hormonelle i oppførselen ifm. løpetid, og siden det også har vært unormale tilstander med hjemmekontor under pandemien er det jo flere faktorer som kan spille inn. Men at hunden "er gått lei" av at du har vært for mye ute med den har jeg liten tro på. At en ung Petit Basset "bare" holder en halv dag synes jeg heller ikke er så rart. Om terrenget er kupert med mye høy undervegetasjon blir det jo en relativt stor belastning for en så liten hund å holde koken i 3-4 timer. Siden hunden bare er to år og du allerede har felt flere dyr for den, tenker jeg som @Jibrag, her er det først og fremst tålmodighet som gjelder.   

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sølvrev said:

Ikke uvanlig at tisper blir litt hormonelle i oppførselen ifm. løpetid, og siden det også har vært unormale tilstander med hjemmekontor under pandemien er det jo flere faktorer som kan spille inn. Men at hunden "er gått lei" av at du har vært for mye ute med den har jeg liten tro på. At en ung Petit Basset "bare" holder en halv dag synes jeg heller ikke er så rart. Om terrenget er kupert med mye høy undervegetasjon blir det jo en relativt stor belastning for en så liten hund å holde koken i 3-4 timer. Siden hunden bare er to år og du allerede har felt flere dyr for den, tenker jeg som @Jibrag, her er det først og fremst tålmodighet som gjelder.   

Takk for svar! Det er veldig motiverende at flere har troen på at sofagrisen min skal bli jakthund igjen 😊

Mtp. at hun kun fungerte halve dagen i fjor så var det snodige at hun ofte var dårlig på formiddagen og god på ettermiddagen. Men dette varierte fra dag til dag. Jeg skulle nok imidlertid sett at der var noe mer jaktlyst i henne. Den forrige basset min var mer stabil allerede fra første høsten og hadde aldri de samme periodene hvor hun var avskrudd. Forhåpentligvis kommer dette mer og mer etterhvert som det detter noen flere dyr for henne.

 

Håpet er at det er noen andre enn meg som feller neste dyret for henne, slik at hu skjønner at ikke jeg er hennes eneste håp for suksess :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, stikkontakt said:

Den forrige basset min var mer stabil allerede fra første høsten og hadde aldri de samme periodene hvor hun var avskrudd. Forhåpentligvis kommer dette mer og mer etterhvert som det detter noen flere dyr for henne. Håpet er at det er noen andre enn meg som feller neste dyret for henne, slik at hu skjønner at ikke jeg er hennes eneste håp for suksess :)

Ja, flere fellinger (og av andre) vil utvilsomt trigge bikkja. Ellers er det jo slik jaktinstinktet og "oppvåkningen" kan variere stort mellom individer av samme rase. Jeg hadde en dachs-tispe som våknet svært (alt for!) tidlig. Første los, som overhodet ikke var planlagt eller ønsket, skjedde da hunden var 6 måneder og varte ca. 1 time. Vi skjøt dyr for henne da hun var 8 måneder, og siden ble nok hunden etter min oppfatning vel heit. Jeg har ikke tall på alle de timene jeg har sittet på stolsekken og ventet på en dødssliten tispe som ikke ville gi seg. I etterpåklokskapens lys skulle jeg ønske vi hadde gått mer forsiktig fram, og kanskje ventet 1 år med første felling. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Sølvrev said:

Ja, flere fellinger (og av andre) vil utvilsomt trigge bikkja. Ellers er det jo slik jaktinstinktet og "oppvåkningen" kan variere stort mellom individer av samme rase. Jeg hadde en dachs-tispe som våknet svært (alt for!) tidlig. Første los, som overhodet ikke var planlagt eller ønsket, skjedde da hunden var 6 måneder og varte ca. 1 time. Vi skjøt dyr for henne da hun var 8 måneder, og siden ble nok hunden etter min oppfatning vel heit. Jeg har ikke tall på alle de timene jeg har sittet på stolsekken og ventet på en dødssliten tispe som ikke ville gi seg. I etterpåklokskapens lys skulle jeg ønske vi hadde gått mer forsiktig fram, og kanskje ventet 1 år med første felling. 

Gull at du deler erfaringer! Jeg venter til min var ca. året før jeg slapp henne regelmessig for jakt og har vel egentlig angret litt på at jeg ikke begynte tidligere, hennes manglende jaktlyst tatt i betraktning. Veldig fint å høre at andre har motsatte erfaringer 🙂

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, stikkontakt said:

godt å høre at heller ikke drever er noen garanti for god jakt

Det finnes noen utskudd i den rasen også, men etter alle praktiske regnemåter* har jeg klart meg med tre drevere siden 1993, alle tre har nok stått bak tresifra antall fellinger, og jeg har aldri vært uten drever på den tida. Så det er kanskje ikke noen overraskelse når jeg sier at rekrutt nr 4 står klar i hundegården for oppstart nå i høst :mrgreen: 

 

(*Skal da nevnes at jeg har hatt en omplasseringshund mellom nr 2 og 3 som overhode ikke fungerte, samt et par unghunder som aldri riktig kom i gang mest pga for lite bruk). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

@stikkontakt Bare et spørsmål: Har det skjedd at hunden ikke fant tilbake til deg etter avsluttet søk/los?

Nei, hun har aldri hatt problemer med å finne tilbake til meg. I fjor lærte hun seg også å ta retningen direkte uten å følge baksporet, så der har hu egentlig blitt veldig effektiv og flink 😊

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jibrag said:

Det finnes noen utskudd i den rasen også, men etter alle praktiske regnemåter* har jeg klart meg med tre drevere siden 1993, alle tre har nok stått bak tresifra antall fellinger, og jeg har aldri vært uten drever på den tida. Så det er kanskje ikke noen overraskelse når jeg sier at rekrutt nr 4 står klar i hundegården for oppstart nå i høst :mrgreen: 

 

(*Skal da nevnes at jeg har hatt en omplasseringshund mellom nr 2 og 3 som overhode ikke fungerte, samt et par unghunder som aldri riktig kom i gang mest pga for lite bruk). 

 

 

Utskudd finnes det vel i alle raser :) Til mitt bruk har basset vært veldig effektivt og jeg har tidligere hatt veldig god erfaring med rasen. Den forrige hunden jeg hadde, riktignok en BAN, jaget 90% av losene innenfor 1 til 2 timer. Om dyrene turet kunne hun holde på litt til. I områdene jeg jakter mest er det veldig vilttett så om hunden gir seg etter en time så kan vi lett finne et nytt dyr. Jeg skal imidlertid ikke påstå at det finnes kortbeinte hunder med bedre mål enn en god drever, selv om noen kanskje vil påstå at det er å banne i kirken 😅

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...