Jump to content

Er signalpistoler registreringspliktige etter ny lov


mike79

Recommended Posts

Noen der kan forklare de nye regler omkring signalpistoler og om de er registreringspliktige.

 

 

Lov om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova)

 

Quote

 

§ 2.Definisjonar

I denne lova meiner ein med:

1. Våpen: reiskap eller innretning som er laga for bruk i kamp eller jakt, eller som er laga for å likne på slike gjenstandar.
2.

Skytevåpen: våpen eller andre innretningar som kan skyte ut, eller på annan måte sende ut prosjektil, gass, signallys, stråling, rakettar, eld eller liknande, samt våpen som kan skyte ammunisjon utan prosjektil. Skytevåpen som er deaktiverte etter § 27, og gjenstandar som enkelt kan gjerast om til å skyte ut eller på annan måte sende ut prosjektil eller substansar som nemnt i første punktum, vert også rekna for skytevåpen.

 

 

Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta)

 

§ 2-3.Skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt

Følgjande skytevåpen er fritekne frå løyveplikt:

1. apparat til slakting som ikkje brukar fritt prosjektil,
2. signalpistolar og andre innretningar for signalgjeving som ikkje kan skyte patron med prosjektil,
3. rednings- og harpungevær som ikkje kan skyte patron med prosjektil,
4. luft-, gass- eller fjørvåpen som er laga for å kunne skyte prosjektil med diameter på 4,5 millimeter eller mindre,
5. paintballvåpen,
6. airsoft våpen,
7. skytevåpen som er konstruert for berre å kunne skyte ammunisjon utan prosjektil, og som oppfyller tekniske krav fastsett av Politidirektoratet,
8. haglevåpen med enkeltskotlading som er lovlig erverva før 1. oktober 1990,
9. svartkrutvåpen produsert før 1890,
10. luft- og fjørvåpen produsert før 1900, og
11. armbrøst produsert før 1900.

Erverv og innehav av deaktiverte skytevåpen etter § 12-1 er ikkje løyvepliktig, men må meldast til politiet på fastsett skjema.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men da skjønner jeg ikke hvorfor butikker stadig skriver det.

Kanskje der er forskjell på knaldvåpen og signal våpen, selv om jeg ikke ser forskjellen selv .

 

https://www.wingevapen.no/product-category/vapen-startvapen-signalvapen/

 

 

 

Quote

 

Våpen - Startvåpen/Signalvåpen

Registreringsplikt på Signal/Startvåpen

Nå er det registreringsplikt på knallvåpen, så dersom du ønsker deg et slikt våpen så må det registreres.

Dette gjør du ved å levere en vanlig våpensøknad til ditt lokale lensmanskontor.
Knallvåpen kan registreres uten behovsvurdering, men det skal foretas en sikkerhetsvurdering

 

 

 

 

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Fordi du må lese hele det du selv la ut.

"Som ikkje kan skyte ammunisjon med prosjektil".

 

Vi forvirres lett av at noen begreper er ukjent definert og brukes om hverandre, når du spurte om signalpistol antok jeg at du mente en slik man skyter opp nødsignal med om man er i nød til sjøs e.l. 

 

Hvis det du mener er et "knallvåpen", ofte omtalt som startpistol, så blir det noe annet.

Mange av disse har desverre vist seg å være fryktelig enkle å bygge om til å skyte skarp ammunisjon, i den grad at ombygde knallvåpen har blitt vanlig bevæpning i kriminelle miljø. Man har derfor definert de fleste typer knallvåpen som registreringspliktige våpen, da de ikke kommer inn under unntaket for ting som ikke kan skyte prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det der er litt rart siden

de også er untatt.

 

 

 

skytevåpen som er konstruert for berre å kunne skyte ammunisjon utan prosjektil, og som oppfyller tekniske krav fastsett av Politidirektoratet.

 

Hva de tekniske krav er finner jeg ingen steder.

De kan jo ikke skyte med prosjektiler, med mindre man ombygger dem.

 

Så hvis man leser som det står

Fabrikk knaldvåpen = ikke registreringspligt, da de ikke kan skyte prosjektiler 

Etter ombygging = registreringpligt. 

Ny vet jeg politiet skriver de er registrerings pligtige, men i loven står der jo noget andet.

Måske er loven bare dårlig formulert?

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen få knallvåpen som er så vanskelig å bygge om til skarp at de anses ikke registreringspliktige, men jeg vet ikke om de fremdeles er i produksjon.

 

Greia er at noen få tyrkiske produsenter lager de fleste knallvåpnene på markedet, og noen av disse er laget så tett opptil skarpe våpen som mulig slik at de enkelt lar seg bygge om. Større forsendelser med slike er gått via Norge til konfliktområder som Syria, det er neppe med tanke på å trene fuglehunder...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet man om ens gamle pistol er registrering pliktig eller ikke,eller om det kan bygges om eller ikke.

 

Jeg har kjøpt en år tilbake i en nettbutikk da min hunder er konkurranse hunder innom lydighet og en del av prøvene innom lydighet for hunder er pistol skudd.

Har selv sådan en her.

Er det mulig å etter registrerer 

 

 

http://www.nordskog.com/produkter/luft-og-strengevapen/signalvapen/walther-p22-startpist-9mm.html

 

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har eksakt den modellen, så er den definitivt registreringspliktig. 

 

Disse kamrer patronen forover som et vanlig våpen, de kan gjøres om til å skyte skarp ammunisjon ved å bare bytte ut pipa med en egnet bit stålrør.

 

Så vidt jeg vet er de eneste godkjente en modell der patronen er kamret  i nitti graders vinkel i forhold til pipa, så kruttgassen og et eventuelt prosjektil må svinge rundt et hjørne for å komme ut framover.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er fremgangsmåten så.

Har jo kjøpt den lovlig den gang, og har ikke fått med meg at man skulle registeret dem.

 

Skal jeg ta den med ned til politistasjonen, eller kan våpenkort fra jaktvåpen brukes.

 

Er jo også litt uflaks da jeg søker om første gangs jaktvåpen.

Skal li mangle at bli satt som uskikket på grunn av dette.

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Vargen skrev (På 19.9.2021 den 14.56):

Retningslinjer knallvåpen

 

Jeg fant denne på nett.

 

Det du gjør er å søke om å få etterregistrert et knallvåpen, bruk vanlig skjema som for andre våpen. 

Da er alt registrert og i skjønneste orden, jeg trodde bare de registrerte den, men fikk faktisk et våpenkort tilsendt.
Selvfølgelig er den i våpenskapet som alle andre våpen.

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er jo litt uklart da med vanlig signalpistol. Jeg har to stykk cal 4 signalpistoler en fra Kongsberg og en fra H&K. Jeg har også noen skudd til disse som er slugs med en diger blykule. Har testet et slikt skudd og hadde vont i handa i flere uker etterpå så det blir ikke flere. Men poenget mitt er jo at vanlige signalpistoler fint kan skyte prosjektiler som nokk gjør fryktelig vont å bli truffet av.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (44 minutter siden):

Jeg har to stykk cal 4 signalpistoler en fra Kongsberg og en fra H&K. Jeg har også noen skudd til disse som er slugs med en diger blykule. Har testet et slikt skudd og hadde vont i handa i flere uker etterpå  - 

 

Hvis det var ei rundkule, skal den jo veie 1/4 pund, dvs, ca 114 gram. Jeg ville nok, i tilfelle, skutt noe slikt i våpen de er beregnet for:

 

https://www.youtube.com/watch?v=MDYtxxRU_cY

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke rundkuler men slugs men de veier sikkert en hel del. Disse skuddene var visstnok beregnet for signalpistol men min erfaring tilsier vel at situasjonen skal være temmelig prekær før en avfyrer en slik. Mange år siden jeg fikk disse skuddene og etter å ha prøvd et slikt ble de lagt vekk for gott. Så for øvrig ut som et vanlig signalpistolskudd.   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...