Jump to content

Justering av avtrekk


ahe753

Recommended Posts

  • ahe753 changed the title to Justering av avtrekk

Hei der @ahe753 og velkommen til sporten.

 

Først: jeg lurer på om du blander litt standplass, øvelser og klasser. Eller så er det bare jeg som misforstår deg 😀

Når du skyter en konkurranse, f.eks på et feltstevne, så skyter du deg ferdig på alle standplassene med et våpen før du eventuelt melder deg på en gang til og går alle standplassene på nytt med nytt våpen.

 

Til eksempel så var jeg på et feltstevne i dag. Først gikk jeg alle 10 standplassene med min grovpistol. Så meldt jeg meg på militær og gikk alle 10 standplassene på nytt med min militærpistol. Til slutt avsluttet jeg med å melde meg på i revolver, og så gikk jeg enda en gang alle 10 standplassene med min revolver.

For Norgesfelter så er det 8 standplasser i stedet for 10, men ellers er opplegget likt: du skyter deg ferdig med et våpen før du skyter neste.

 

Så det å begynne å justere avtrekker mellom standplasser er uaktuelt. Du skyter f.eks alle standplassene først med grov. Og så kan du skyte på nytt i militær etterpå.

 

Når det gjelder dine våpen og spørsmål om disse så ville jeg i utgangpunktet si at du ikke bør dille og dalle for mye med tuning, justeringer etc før du har skutt mye og blitt godt kjent med ditt våpen. Jeg ville bare skutt med alle akkurat slik de var. Så kan du gjøre ting etterhvert når du føler for det. Jeg kjenner folk her som er blitt Distriktsmester i Revolverfelt med helt standard S&W mod 14.

Ikke tenkt for mye på dette med avtrekksvekten heller. Bare pass på at du er innenfor kravene. Om du ønsker å bruke din P226 i grov og mllitær (og det bør du gjøre), så stille avtrekksvekten på litt over 1360 og skyt med det i både grov og militær. Inntil du har skutt mye og begynner å bevege deg inn mot klasse A eller B. Da kan dette begynne å bli viktigere. Jeg har skutt mye og jeg tror ikke det ville vært veldig utslagsgivende for meg om jeg skjøt grov i dag med 1000g avtrekk eller 1360g.

 

I utgangspunktet så kan de fleste våpen tunes av en god børsemaker eller så kan man også kjøpe diverse kit's og deler selv å tune ved hjelp av Youtube videoer. Noen er enkle drop-in løsninger, mens andre krever muligens litt mer kunnskap og kjennskap og bør overlates til fagfolk. F.eks hos Jakt & Friluft i Arendal så tror jeg børsemakeren tar 1000kr for en ok avtrekksjobb.
Andre tar kanskje mer, men kan sikkert tune våpenet enda bedre.

Du har spesialister som Bakeren i Haugesund og Baumann i Kristiansand som er godt kjente for sine tunejobber.

 

Konkret for dine våpen:

  • S&W SW22 Victory: kjenner ikke denne, men kan helst sikkert tunes. Ser man kan kjøpe avtrekkskit fra blant annet TANDEMKROSS
  • Sig Sauer P226 X-Five Supermatch 9x19 SAO: tror denne tar deg langt akkurat slik den er.
  • Smith & Wesson Performance Center 686 Competitor: godt utgangspunkt. Kan tunes enda mer med f.eks Wolff springs eller sendt den til Baumann på Sørlandet.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...