Jump to content

Er skogen tom for skogsfugl om man ikke hører lyder?


Cpt.BeerBeard

Recommended Posts

Min erfaring er at det ikke finnes noen fasit, etter de første dagene med å snike meg rundt etter skogsfuglen la jeg om til å traske rundt og knekke alt som var av kvist og kvast siden fuglen trykket bra og jeg ville gått rett forbi om jeg ikke lagde litt leven og fikk de på vingene. Senere på sesongen, eller i morgen for den saks skyld kan det godt være at de er lette på vingene og jeg må snike meg rundt og komme overraskende på over en liten høyde. Litt av moroa er å knekke koden for den dagen og det terrenget det er snakk om…og selvfølgelig litt frustrerende. 
 

Det er en klassiker at fuglen går opp etter en pause eller mens du står og ser på kart ellerno, og den hadde du kanskje gått forbi om du var på «jakt.» Her er det selvfølgelig mange som har sine meninger, men føler det underbygger poenget om at det ikke finnes noen fasit;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke all verdens erfaring, men har støkket masse orrfugl uten å høre dem i det hele tatt. Storfuglen skal det vel mye til at man hører? Lager den noe særlig lyd på høsten egentlig? Så nei, det er ingen pekepinn etter min mening. Så lenge man ikke har gått i timesvis uten å se noe vil jeg si man alltid kan anta at det sitter fugl i relativ nærhet til deg, om terrenget er riktig. 

 

Angående hakkespetten, absolutt ikke! Tenkt over det samme, den fuglen vet at det ikke er jakt på den, og smaker kanskje for treverk til at rovdyr vil ha den også?😁 For den er ikke redd i det hele tatt. Har stått rett under treet mens den hakker i vei flere ganger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...