Jump to content

Hva slags kostnader bør man være forberedt på når en skal inn i dette miljøet?


kelnernpagol1

Recommended Posts

Finn.no er din venn her. Har stort sett kjøpt alle børsene mine på Finn. Du kan og få tak i klær, våpenskap, osb. Om du ikkje absolutt skal ha ei spesiell børse, kan du gjere røverkjøp brukt. 

 

Så går det vel kanskje an å ta det litt over langs? Jegerprøve, børse og våpenskap må du ha. Eller kanskje du kan låne børse av ein bekjent?

 

Trur det viktigaste og beste du gjer er å ikkje henge deg opp i kva andre har. Eg skyt like godt og har det like moro på skytebanen med min gamle Remington 700 som eg kjøpte for 6000,- som nabokaren med sin Blaser til 150 000,- Og i skogen er det heller ikkje store forskjellen.

Kjapt søk på Finn:

 

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174720644

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til en interessant hobby!

Uten at du er noe mer spesifikk på hva slags jakt det er snakk om er det umulig å svare konkret.

Jegerprøvekurs og eksamen må du uansett ha, i tillegg til en årlig jegeravgift på noen hundrelapper. Om du ikke har egen jaktrett som grunneier finnes det fortsatt billig, eller gratis jakt (rev, gås, due etc). Elg, hjort, rådyr osv må du nok fort regne med å betale endel for å jakte.

Når det gjelder utstyr vil helt vanlig friluftsutstyr sannsynligvis fungere helt fint å begynne med. Våpen kan du kanskje låne først og eventuelt kjøpe brukt når du vet litt mer hva du egentlig vil ha.

Mye utstyrshysteri blant endel jegere, uten at det nødvendigvis betyr at de får mest glede eller fangst av den grunn

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til klær så kan du finne helt ok kvalitet til en rimelig penge så lenge du ikke går får de mest kjente. Følger man litt med på salg så kan man komme billig unna. For noen år siden kjøpte jeg en Haglöfs Gore-Tex jakke for 1,500 på XXL. De fleste har vel samlet på seg over tid. Dessuten så finnes det mange jaktformer hvor det duger med normalt frilufsutstyr hvis man har det 

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sitka said:

Men akkurat den rifla det blei linka til her hadde ikkje eg kjøpt, ser ut til og ha vore i krigen både den og kikkerten. Han (anntar det) har prøvd og selga ho før og, ingen har bete på til no.

 

No var linken tenkt som eit døme på kva ein kan finne på Finn, ikkje ein direkte anbefaling. I tillegg må ein vel nevne at det framleis er ein del mausarar og slikt i skogen som faktisk har vore i krigen :-) Skraper på ein trestokk er kun kosmetisk. Og kan verte eit kjekt prosjekt om ein likar slikt. Og kikkartera kan byttast...

Link to comment
Share on other sites

Vanlige turklær som de fleste har duger lenge. Litt militære overskuddsgoretex fra Ebay, Gore-tex fra britiske forsvaret funker fjell, det får du for 400 kr. Det jeg valgte å bruke litt penger på var ei god bukse. ALt kommer an på hvor snobbete og merkebeviste du og vennene dine er. 
Har dårlig råd sjøl så jeg driter i alt sånt. Men har jeg penger kjøper jeg om det dukker opp et godt tilbud. 

Våpen: Finn, eller spør her, altids et forummedlem som har lyst på noe nytt og må rydde i våpenskapet. 
Ellers, vær tolmodig og kjøp litt etter litt. Ei bllig hagle skyter fugl den også til du får spart deg opp til den du har lyst på. 
En fuggel i yhanda er bedre enn ti på taket. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, stigamundsen said:

 

No var linken tenkt som eit døme på kva ein kan finne på Finn, ikkje ein direkte anbefaling. I tillegg må ein vel nevne at det framleis er ein del mausarar og slikt i skogen som faktisk har vore i krigen :-) Skraper på ein trestokk er kun kosmetisk. Og kan verte eit kjekt prosjekt om ein likar slikt. Og kikkartera kan byttast...

For all del det kan vera lurt og kjøpa brukt og skadar på treverk har eigentleg svært lite og sei men eg lurer jo litt då på kor mykje puss og sånt den der har fått når resten ser ut som det gjer.

Men for all del, hadde ein kort periode ei tikka m65 i 6,5x55 veit eigentleg ikkje heilt kvifor eg selde ho eg skaut jo ikkje med ho eingong. Meinar og ha høyrd at magasin på desse tikka riflene er litt vanskeleg og få tak i ville kanskje undersøkt litt meir om det.

Uansett solide rifler i tre og metall kjende for god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Viss eg skal andbefala sjølv, denne her kanskje https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230228468

ulempa, mest sannsynleg skote ein (god) del, mange rifler i 6,5x55 er ofte det. 
Her er ei anna rifle, den er ikkje verdt 6500 og eg tvilar sterkt på at han får det for ho, by 3000 og sjå om du får ho.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=231630795

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet, @kelnernpagol1!

 

Som flere har nevnt, vanlige friluftsklær, eller avdankede militæreffekter, er godt nok under vanlige forhold. I regn må man selvfølgelig ha noe som holder regnet ute, og skal man gå mye (rypejakt-reinsjakt), må man ha godt fottøy.

 

Den nye våpenloven m/forskrifter er ei innstramming i reglene for lån av våpen. Dvs., når du skal ha våpenet med deg heim (da må du jo ha våpenskap). Men vi som har opptil mange våpen, kan låne dem ut til folk, når det skjer under oppsyn.  Dette begrepet er ikke definert, men DFS tolkter det hvertfall til at skytterlag og skyttere kan låne ut våpen, til bruk under organisert trening og konkurranser. Jeg vil anta at hvis noen kommer til meg, og vil bli med på en jakttur, kan vedkommende få låne ei av mine hagler, hvis vi går sammen som "skytterlinje". Jeg drister meg også til å mene at man kan låne ei rifle, når man skal sitte på en elgpost, med definerte skytevinkler/skyteavstander (tilsvarende "opplæringsjakt"). Men da må man jo ha avlagt skyteprøve med våpenet først.

 

Den Mauser M18-rifla viser at du kan få et våpen til under 10 store. Her er ei anne fullgod rifle ("gammel-mævvser" i bunnen, ja, men duger i masse år):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=231969207

 

Her er ei OK rifle, til OK pris (uten lyddemper):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126044671

 

Her er et våpen (uten lyddemper, ser det ut til) i et litt uvanlig kaliber, men med "die-sett" (for heimelading, vi har en egen tråd om "faddere" for nye heimeladere), våpen i andre kalibre enn "de 3 store" (6,5x55, 308 W og 30-06) går for latterlig lave priser:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122814233

 

Hvor i landet bor du? Det er sannsynlig at det er "kammer"-ater i nærheten! Og kontakt nærmeste aktive skytterlag (DFS), for rifleskyting, eller NJFF-lag, for hagleinstruksjon.

 

 

Edit.: Det er sikkert mulig å få felt en elg, hjort eller rein med ei rifle til kr. 1.000,- også! (men jeg ville nok spart til jeg hadde råd til ei om var litt bedre!):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=231884267

 

 

Edit II: Hvis det er riflejakt du ender opp med, vil jeg tro at du gjør som mange av oss har gjort før: Kjøper først det aller nødvendigste, og rimeligste. Og hvis du kommer til å drive med reinsjakt, eller jakt på halstarrige rådyr eller hjorter morgen og kveld, går nok ikke pengene til moteriktige tex-klær av dyreste merker, eller overprisede rifler (jeg skrev ikke "Blaser", men - ). Da vil du, etterhvert som du får noen kroner til overs, bytte til bedre optikk (hånd- og riflekikkert, og evt avstandsmåler (Leica!)). Bruktmarkedet kan være en liten "gullgruve" for sånt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Vanlige turklær som de fleste har duger lenge. ALt kommer an på hvor snobbete og merkebeviste du og vennene dine er. 

Våpen: Finn, eller spør her, altids et forummedlem som har lyst på noe nytt og må rydde i våpenskapet. 


 

@Tjukkas har et greit svar. Trenger ikke egen jakt dress og nytt våpen. Turklær du allerede har og brukt våpen er helt innenfor.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Husk at det koster penger å skyte til du blir en habil skytter - og at det må holdes ved like..

Dette er en het potet, og enkelte blir vel sure og kranglete, men du  skyte for å bli god, og da er det ikke nok med 40 skudd i året ;) 

 

Ole

Enig. Men mye av dette kan gjøres med luft eller .22lr. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er alle ulike og derfor skal eg ikkje generalisere. Men for MIN del, har hobbyen jakt vore ei laaang resise gjennom mangen ulike rifler, sikter, handkikkerter, ymse tilbehør og ikkje minst bekledning - før eg er der eg er i dag. No veit eg kva eg vil ha, og eg har det aller meste på alle plan - i den kvaliteten og med dei eigenskapane eg ynskjer. Men vegen dit har vore intet anna enn horribelt dyr! Og eg er klar over at mange andre klarer denne hobbyen på eit meir økonomisk nivå, men vær forberedt på at dersom jakt og skyting gir meirsmak - er det sjanser for at det på sikt vil koste masse penger før du er der du vil være.

 

For ordens skuld har eg ikkje overhodet ikkje interesse for utstyr! Det kunne ikkje brydd meg mindre kva spesifikasjoner ting har, eller kor mange ulike moglegheiter og finesser dei ulike dingsane har, det einaste som betyr noko er at det fungerer slik som eg ynskjer og at det er tilnærma optimalt til mitt bruk.

 

Det kan være du klarer deg med det eine våpnet du kjøper brukt, den eine kikkerten og den eine jaktdressen - og i sofall kudos til deg. Men tenker du langsiktige budsjetter, kan denne interessen ha relevant betydning 😂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det meste som omtaler hær på forumet er vel i kategorien kjekt og ha. Og jeg er vel kanskje en av verstingene i så måte. Når jeg tenker tilbake skjøt jeg nokk like mye elg den tie jeg jaktet med en tyskmauser med de originale siktene kjøpt fra Arsenalet Knut Bakke eller noe slikt for kr 150,-, som det jeg gjør i dag med fensy børse og dyr kikkert.

Det er nokk ikke utstyret som er avgjørende. Men det og lære seg og bruke det en nå har er jo viktig. Så noen hundrede trenings skudd i året må en jo påregne og langt flere til å begynne med.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kelnernpagol1 said:

"Har lyst å starte med jakt da mine kolleger gjør det, men har noe presset økonomi. Hvordan får egentlig folk råd til å kjøpe alt som trengs for å komme i gang? Utstyr, våpenskap, kursing med mer baller seg fort på og blir en ganske betydelig kostnad?" 

Din tråd er viktig, for det er mange i din situasjon. «Startpakke» for å komme i gang med skyting/jakt, gjerne rimelig, men likevel godt nok.

 

Skyting er alltid mest morro – både for en sjøl og alle andre – når du behandler våpen med sikkerhet. Dernest er det moro med alt som smeller. Det smarteste kan kanskje være å kjøpe ei brukt salongrifle, kanskje en brukt Brno mod 2 for en tusenlapp. Og gjerne en sideligger Sauer mod 8 i kaliber 12, et par tusenlapper. Og du kan skaffe deg et enkelt, brukt Leupold kikkertsikte for et par-tre tusenlapper. Dette er meget gode våpen, men kraftig undervurdert i en verden av systemrifler og over/under hagler.

 

Så kan du bruke pengene dine til ammo; Salongammo er jo tilnærmet gratis. Rimelig hagleammo kan også skaffes. Og så trener du, både tørrtrening heime, og skyting derute med skarpt. Ta deg god tid når du skyter, slik at du kan tenke igjennom sikker våpenhandtering. Husk bare at noen femhundrepakker med salongammo går fort unna… Jo tryggere du er, jo mer skyter du, og bedre blir du.

 

Etter min oppfatning er det viktigere at du kan handtere dine våpen trygt, enn å skyte tusenvis av skudd. Så det ene fører fort til det andre; jo tryggere du er, jo mer vil du skyte. Men ta ting i rekkefølge. Tørrtrening er utrolig undervurdert. Når du tørrtrener, så vil du «automagisere» våpenhandteringa. Les: Lade, sikre, sikte, sikre av, tømme våpen. Og gjenta. Her er nøkkelen. Ikke med skarp ammo, vel og merke (men det skjønte du nok). Få gjerne råd av noen erfarne, tror ikke den våpenhandteringa som ligger i jegerkurset er nok serru, mer en innføring. Akkurat som med førerkortet: Du er god nok til å trene i trafikken på egen hand, du må lære sjøl, i samhandling med andre.

 

Å ha skytevåpen er ikke en rettighet, men et gode når man oppfyller visse kriterier. Derfor er sikker våpenhandtering ditt eget ansvar. Husk derfor at all skyting har tre hovedregler:

1: Sikkerhet

2: Sikkerhet

3: Sikkerhet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Riktig det BC. Airn sier her. Jo mer du har våpenet i armene, og fikler med det (Uladd selvsagt) jo mer kjent blir du med børsa. Jeg sjkeker altid våpenet hver gnag jeg tar det ut av skapet, når jeg setter det inn i skapet, når jeg legger det i bilene etter jakt eller baneskyting osv. Selv om jeg gjorde det i skogen 5 minutter før. Det er en grei vane som komme rautomatisk ved at man altid gjør det. 

STandardgraderoben til de fleste er jo gjerne ei salongrifle, hagle og hvis man er storviltjeger, eller bare liker å skyte,  ei tyngre rifle i passende kaliber. 

Jeg for min del har kronisk dårlig råd. Men ved å kjøpe brukt, hjelp fra snille forumbrukere her, en god kompis, etc, så har jeg skaffet meg gode våpen til nær sagt all jakt man kan bedrive i Norge, samt ladeutyr osv. 

Jeg landa på ei brukt pumpehagle fra FINN , en person her på forumet solgte meg en .308  rifle med kikkertsikte til en veldig god pris, en annen sørget for at jeg fikk drømmerifla mi til en enda bedre pris, jeg fant meg en Brno Mod 2 på FINN, og siste kjøpet var en gammel banekrag til 500 kr bare fordi jeg hadde lyst på Krag, og den var tight og fin, og skyter meget godt!
Turklær hadde jeg stort sett fra før, og ellers har det blitt ladeutsyr, og nå skal jeg i gang med å støpe egene kuler. Mest for artighets skyld. 

ALt kjøpt litt etterhvert, når man hadde noen kroner. Så et godt råd. Når du søker om våpen, send inn søknad på alle Jaktvåpen du kan ha (8 stykk) i forsjellige kalibre samtidig, da betaler du kun en enkelt avgift, og kan slå til på opdukkende tilbud med papirene klare. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei alle og wow - for en respons! Tusen takk. Jeg ble først litt overrasket over at kollegena linket meg diverse usikrede lån, som jeg var litt inne på å vurdere for å komme i gang, men da forstår jeg at det trenger faktisk ikke å koste skjorta! Jeg skal sette meg betydelig mer inn i alt dette i tiden fremover, titte på finn.no osv. Er så glad jeg fant dette forumet! Takk igjen.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, kelnernpagol1 said:

Jeg ble først litt overrasket over at kollegena linket meg diverse usikrede lån

 

For Guds skyld ikke ta opp lån med ågerrente for å starte med en hobby! 

 

Forbrukslån er utelukkende for å dekke uforutsette nødvendige utgifter som du ikke har noen annen måte å dekke på. All annen bruk leder lukt i den økonomiske fortapelsen. Det er drittdyrt og markedsføringen av slike lån er egentlig over grensen til svindel.

 

Hva slags jakt er det disse kollegene driver med da? Er dette vestkantfolk med engelske settere og våpen til 100 000 kr stykket? Trofekone nr 2 og Audi E-Tron? Alt sammen betalt med forbrukslån?

Link to comment
Share on other sites

For å ta våpendelen:

Jeg har som hobby å kjøpe våpen fra 1000,- kronasjer og ned. Så langt trenger man ikke strekke det. Men i starten av skytekarrieren er det ferdighetene som setter begrensningene, ikke utstyret. (Et skjæringspunkt finnes nok, jeg har eid flere slike skjæringspunkt, det skar seg.) Ei rifle til 3-4-5k og en kikkert til samme er en grei start på bana. Når du skyter bedre enn utstyret, og det skjønner du etterhvert at du gjør, så har du selvfølgelig spart opp nok på kruttkontoen til å kjøpe en bedre kikkert og kanskje montasjer. Så selger du den du har til 1500, kjøper ammo for de penga og fortsetter. Og så baller det på seg etterhvert som du skjønner at du heller vil ha en KKC-stokk, for den du fikk prøve var innmari god. Og den Zeissen som han andre hadde har du lagt inn på autosøk på finn, så der dukka den opp. Intro til jakt er jo som de andre over her sier; Herpa HV-Mauser med Trashco kikkert og noe klær fra overskuddslageret i Brumunddal. Det er over tid det blir M03 og Range Rover.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å være litt mer nyttig enn i forrige innlegg, så er det egentlig bare jegerprøvekurs og gode støvler som du ikke slipper unna. Selv våpenskap kan du finne billig på Finn (men ikke ofte).

 

På Finn er det 2 momenter: hva og hvordan.

"Hva" er noe som det ikke er noe spesielt stort marked for. I tillegg til gamle mausere og tsjekkere er det mange Remington 700 fra åttitallet som går for noen få tusen.

"Hvordan" er godt definerte autosøk i appen, slik at du får push-varsel umiddelbart. Den piper hele tiden og jeg holder på å bli gæren, men hver gang jeg får nok og skrur av varslingen går jeg glipp av et røverkjøp. Har gjort flere handler innenfor 1 minutt etter at selgeren har lagt den ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Billigste M18 på Finn koster 8900 kroner.

 

Jeg burde klare rifle, kikkertsikte, jaktradio, turbukse, goretexjakke og ryggsekk til den prisen, om jeg setter av tid til det. Kanskje også en håndkikkert, og støvler på tilbud. 

 

Edit: kanskje tilogmed med helt ny rifle. Du får Marlin XL 7, som har fått mye skryt for en billig rifle, til 3990,-.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Er det vanskelig? 

 

Nå setter jeg ikke av tid til et seriøst søk, men:

 

Ryggsekk, Forsvarets 82l, fra Finn: 1300,-

Goretex-jakke, Britisk MTP eller DPM camo, fra Ebay eller engelsk butikk: 400-500 pluss frakt og moms, la oss si 1000,-

Turbukse, XXL, 350,-

Jaktradio, Hunter, XXL, 1000,-

Fjellstøvler, Alfa Walk King GTX, XXL, 2000,-

 

Da er vi på 5650,-, med dyre støvler, før rifle og kikkertsikte. Klarer du å finne rifle og kikkert av god nok kvalitet til å klare storviltprøven på første forsøk for 3350,-? Jeg er 100 % sikker på at jeg klarer å finne bedre våpen enn far min jaktet villrein med de første 40 årene av sin jegerkarriere, på Finn, til den prisen.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Jaktdress (ny) Kjøp Alaska Jaktdress Extreme Lite III Forest Green Herr (widforss.no) 1695,-

Rifle med kikkert Mauser/Rifle kaliber | FINN.no 900,- 

Jaktradio (ny) Komradio ProTracker - Biltema.no 999,-

Ryggsekk Bergans powerframe tursekk 130 L | FINN.no 1500,-

 

Totalt 5094,- , så har du nesten 4000 til å forbetre den av desse som ikkje held mål.

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...