Jump to content

12/14 Greener Police Gun


Vaquero

Recommended Posts

Greener Police Gun 12/14 Mark lll:

En morsom og spesiell haglpatron. I 1920-årene søkte de britiske styresmakter etter et våpen egnet for politi og militærstyrker for å holde ro og orden på fanger og opprørere i imperiet. En våpenkonstruktør ved navnet W.W. Greener kom med sitt forslag basert på Martini Henry-mekanismen. Denne Police Gun skulle være et solid våpen som kunne brukes som slagvåpen og dørknakking, den er laget i solid helstokk med stålbeskyttelse fremme ved munningen. Denne "hagla" ble levert i stort antall til Egypt, andre kolonier i Asia fikk også disse våpnene. De er fortsatt i bruk i avsides områder. Den ble bl.a. levert for kaliber 14, hensikten var at stjålne våpen ikke kunne bruke kommersielle patroner som alle borgere kunne skaffe seg. Likevel fant kriminelle ut at de kunne skyte med stjålne våpen ved å surre tape/papir rundt en kal.16-patron og skyte likevel. Løsningen med Greener Police Gun Mark lll var at patronen ble en flaskehalspatron 12/14. Samtidig fikk hylsebunnen en dyp spesiell ring hvor tre tapper/fingrer skulle passe inn når våpenets mekanisme ble lukket, på denne måten fikk man ikke skutt med våpenet med kommersielle patroner.

Denne patronen som jeg viser her er til Mark lll, den kom i ca. 1935-årene. For sammenligning viser jeg en vanlig 12/70 haglpatron og en gammel Raufoss kaliber 14. 12/14 har en hylselengde på 72,80 mm.  Det finnes også Mark lll våpen som er laget for vanlige kaliber 12.

 

Greener.JPG

Greener bunnst.JPG

Greener Police Gun.JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 5
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, spindrift said:

Takker igjen for at du lager disse flotte, våpenhistoriske trådene!

 

1 hour ago, Skaubjønn said:

Veldig interessant! Takk for deling 

Det er det som er gøy med patronsamling, historie. For noen uker siden visste jeg ingen ting om 12/14 Greener, før jeg fikk den i hånden. Jeg har noen hyllemeter (her et lite utsnitt) med diverse ulike patroner, hver og en har sin spesielle historie. Jeg oppdager som regel historien når jeg først får tak i en patron og leser litt i diverse bøker, mye er enkelt å google for å få litt påfyll. Det er ikke så komplisert. Jeg har et stort låsbart skap innredet med lys, selvfølgelig en grei og romslig samlerbevilgning fra flere år tilbake. Når jeg får tak i en spesiell patron oppdager jeg historieområder jeg ikke har hørt om tidligere, dette er noe som gjør hver patron spesiell. Nå er det mange samlere som har mer orden i kaoset enn meg med arkivskuffer osv. Jeg prøver å unngå feller som å ha for mange bunnstempler og fulle esker, ett sted må en begrense seg. Jeg prøver også å samle/arkivere prosjektiler, så sant det dukker opp ei kule. Mange samlere her på kammeret som kunne delt og skrevet mer om ting de har. For de fleste av oss ute av syne, ute av sans. For de som ikke samler er det sikkert interessant å se hva som finnes og tidligere produsert av visse årsaker. 

DSC05113.JPG

DSC05114.JPG

DSC05116.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Skaubjønn said:

Wow.. skikkelig patronnerding!

Alle samlere er nerder, ingen ting er så kjedelig som de som er innenfor A4. Patronsamling er ikke et sjekketriks på byen, tror jeg. 

Det finnes håp, jeg har vært gift med samme dama i over 40 år....Jeg har heldigvis andre interesseområder enn bare patroner, det kan bli litt smalt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...