Jump to content

Østfoldskjærgård - tips til jaktbare arter?


MartinF

Recommended Posts

Jeg tenkte være aktiv med hummer- og krabbefiske i østfoldskjærgården fremover og vurderte ta med meg et våpen ombord for evt bonusfangst. 

Jeg har en sideligger12hagle og en vesentlig dyrere drilling 18x2+6.5x57R og lurer på hvilken er best å ta med seg.

Ser det er endel toppskarv og ærfugl. Såvidt jeg har forstått er kun ærfuglhann jaktbar 1.10-30.11 og skarv fredet i østfoldskjærgården?

 

Er det noe annet som er jaktbart fra båt som det befinner seg endel av i havet?  

Evt er det regler for motor?

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, var ikke klar over det - jeg disponerer en kano der også, men litt for glad i sideliggern så om det blir fort rust høres det ugunstig ut. Evt noe tips til å unngå rust? innoljing umiddelbart før/etter? Noen haglemodeller som passer bra til innaskjærs kanopadling, vurderte kombinere med sjøørret-otring. Fersk i gamet, nylig flyttet fra innlandet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MartinF said:

Ok, var ikke klar over det - jeg disponerer en kano der også, men litt for glad i sideliggern så om det blir fort rust høres det ugunstig ut. Evt noe tips til å unngå rust? innoljing umiddelbart før/etter? Noen haglemodeller som passer bra til innaskjærs kanopadling, vurderte kombinere med sjøørret-otring. Fersk i gamet, nylig flyttet fra innlandet.

Litt tips i denne tråden: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jakt fra kano er kjempegøy, og burde funke fint i kombinasjon med otring. Innsausing med kjedeolje eller silikonspray funker greit, men hagla kan bli litt glatt, husk å skylle i varmt vann når du har kommet hjem. Trikset er egentlig å ha en så kjip hagle at du ikke får dårlig samvittighet av å vaske den med stålull. Skyting med redningsvest kan være noe utfordrene, syns det funker best med oppblåsbar vest på innsiden av jakka.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en drilling i kaliber 18-18-6,5x57R kan jeg ikke se hvordan denne tråden kan fortsette uten opptil flere bilder av vidunderet.
 

For å skrive noe til temaet - var det ikke slik at man kan jakte fra båt med motor om man er 2 km utaskjærs? Langt til havs altså...
 

Edited by Umbo
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Umbo said:

- var det ikke slik at man kan jakte fra båt med motor om man er 2 km utaskjærs? Langt til havs altså...

 

Du trenger ikke være langt til havs, du kan være langt inne i en fjord, hvis det er minst 2 kilometer fri sjø i alle retninger, på "langfredags spring lavvann", må vi anta:

 

Quote

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Jegermeistern said:

Du trenger ikke være langt til havs, du kan være langt inne i en fjord, hvis det er minst 2 kilometer fri sjø i alle retninger, på "langfredags spring lavvann", må vi anta:

Jo, det var noe slikt. Jeg husker at jeg som ung slyngel satt og studerte sjøkart for å lete etter slike smutthull i de lokale fjordene. Men det kokte stort sett ut i kålen, var bare måse å finne på slike steder uansett. Og de voksne i heimen hadde til slutt begrenset tålmodighet med mine 'viltgryter' laget av Toro-mix og ungmåser ispedd en og annen siland. 

Men steike - det var fine tider. Spenningen når man som syttenåring kommer hjem fra skolen en senhøsts ettermiddag, løper opp i stua for å sjekke om det er tegn til ender i vikene utover. De mange resultatløse smygene og de sjeldne suksessene sitter spikret i hodet. Savner ungdommens råskap og glede over små ting enkelte ganger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hav jeg gjorde i fjor da jeg gadd dette, var å dure ut i robåten, propelert av min 4 hesters Mercury, for så å dumpe motoren på en passende holme, deretter pakke ut muskedunder, kuler og krutt, for så og ro rundt å skyte fugl...dvs en fugl. En stakkers Skarv som bare smakte tørt, så det gidder jeg ikke mer. Her får vi jo ikke skyte Ærfugl fordi folk brukte duna til puter for 100 år siden....hele bygda sitter jo å ser på i stuevinduene, så sekkanda får være....


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...