Jump to content

Turgåere som støkker skogsfugl


M. Fønhus

Recommended Posts

Hører fra mange vanlige turgåere som ferdes i skogen nå om høsten at de støkker opp skogsfugl omtrent overalt de går. Sjøl har jeg gått en del mil med hagla siden 10. september i år, men bare fått opp noen kull. Er det helt tilfeldig, eller kan det være noen grunn til dette? Trykker fuglen så hardt at de slipper forbi en stillegåense støkkjeger, men velger å ta til vingene da bærplukkere og andre som kanskje bråker mer går forbi?

 

Link to comment
Share on other sites

Dette blir "anekdotisk bevis", og ikke noe "fagfellevurdert forskning", men - :

 

Går jeg vanlig tur, får jeg ofte opp fugl.

Går jeg på riflejakt, får jeg ALLTID opp masse fugl.

Går jeg derimot på tur med hagla, er jeg heldig, hvis jeg skulle få se en gråtrost.

 

Jeg TROR dette beror en stor del på "erindringsforskyvning", eller man er opptatt av å oppnå formålet med turen. Slik at en orrfugl på en trimtur, blir noe uvanlig, som man husker. Og at 0 fugl på en "fuglejakt-dag" blir noe en husker ekstra godt.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Synes logisk at et turfølge på flere personer som går å skravler og bråker fremstår som mye mer skremmende og derved støkker fugl over lange avstander, enn en enslig støkkjeger som smyger seg gjennom skogen. Men de fleste letter vel langt utafor skuddhold. Skulle en dra noe lærdom av denne observasjonen så måtte det være å få fugl til å ta til vingene ved å krysse gjennom terrenget, gå sakte og ta mange korte pauser...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Støy og skrål trenger muligens ikke være en ulempe når fuglen trykker godt. Nå er det lenge siden jeg jaktet fugl aktivt, men man får gjort mange observasjoner under storviltjakta. Man kan "vasse" i fugl ei helg. Helga etter er samme terreng tilsynelatende tomt. Om den faktisk har fløyet eller trykker bedre må man vel ha hund for å finne ut av. Å smyge seg stille inn på en elgpost å oppleve at skogsfugl bakser ut fra nærmeste kjerr noen meter unna, etter at jeg har vært på posten både et kvarter og mer har jeg opplevd flere ganger. Om man bare smyger seg forbi nevnte kjerr behøver slett ikke fuglen ta ut.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

....Går jeg vanlig tur, får jeg ofte opp fugl.

Går jeg på riflejakt, får jeg ALLTID opp masse fugl.

Går jeg derimot på tur med hagla, er jeg heldig, hvis jeg skulle få se en gråtrost.

Hadde samme erfaring, så kjøpte jeg drilling- og nå ser jeg som regel ingenting skytbart.. :-)

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Kom meg opp på en topp en gang under rypejakt i indre Troms. Stolsekk ned, matpakke fram, hagla knekkes og legges ved siden av, sikkerheten først!
Sitter der og gumler gulostskiverr, drikker kakao. Idet jeg reiser meg letter helle fjellsida nedenfor meg, der jeg kom opp....flyr milevis til neste fjelltopp....
 

Edited by Tjukkas
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ved tidenes morgen en kombi, som jeg solgt for 8-10 år siden fordi jeg aldri brukte den.

 

Men etter å ha gjort følgende observasjon over flere år kjøpte jeg en ny kombi igjen for 2 år siden:

  • Hver gang jeg dro på jakt alene med hagle så stod både rådyr og skogsfugl 50-100m unna og rakk tunge til meg.
  • Så neste gang tok jeg rifle, men i stedet støkk jeg fugl 10m unna og forsøkte å svinge opp våpenet før jeg husket at det var rifle og ikke hagle jeg hadde med (har skjedd mer en en gang!)

Det var da jeg husket hvorfor jeg opprinnelig hadde kjøpt en kombi. Har nå en kombi i det sære kaliberet 5.6x52R / 12.

Egentlig et artig kaliber med en grei fordel at 70gn helmantel og ekspanderende kuler har eksakt likt treffpunkt, så det er bare å bytte patron etter hva slags dyr som dukker opp.

Trodde jeg kun kom til å skyte opp til rådyr størrelse når jeg gikk å surret alene i skogen, men nå har vi mer og mer hjort her så jeg tror jeg like godt først som sist kan oppgradere denne til noe kraftigere riflekaliber.
Jeg vet hvert fall at første gang jeg får inn en hjort på kveldspost og jeg sitter med rådyr kaliber så blir jeg rimelig pissed.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Har nå en kombi i det sære kaliberet 5.6x52R / 12.

Egentlig et artig kaliber med en grei fordel at 70gn helmantel og ekspanderende kuler har eksakt likt treffpunkt, så det er bare å bytte patron etter hva slags dyr som dukker opp.

Nå er vi vel ganske OT, men jeg mener en drilling hører hjemme i enhver fullmøblert våpengarderobe. Jeg solgte kombien i samme sære riflekaliber for 6 år siden, og kjøpte ny drilling i 5,6x52R/12-76. Jeg digger denne patronen fordi den er utrolig presis, og særdeles godt egnet til fuglejakt. Nå som våpengarderoden er utvidet og i etterpåklokskapens klare lys, skulle jeg selvfølgelig beholdt kombien og kjøpt en drilling med rifleløp i 7x57R.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...