Jump to content

Div ammotest Tikka T1x 22LR


fredriko

Recommended Posts

Var på banen i går og testa litt forskjellig ammunisjon i min Tikka T1x, tenkte kanskje det kunne være interessant for andre som har samme våpen :)

dette er på 100m liggende med to-fot. 

 

Testa også med CCI Quiet som går 7xx fps, det var ikke noe idè på 100m, snakka meg om banan kulebane . 

 

 

 

IMG_4744.JPG

IMG_4745.JPG

IMG_4746.JPG

IMG_4748.JPG

IMG_4749.JPG

IMG_4750.JPG

IMG_4751.JPG

Edited by fredriko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • fredriko changed the title to Div ammotest Tikka T1x 22LR
10 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg synes dette var helt greie til ganske bra samlinger med .22LR på 100 m fra T1x, kanskje med unntak av Stinger. TS sier ikke noe om siktemiddel og vær-/vindforhold, og en flue kan forekomme hos de beste.

Svak vind fra siden, og fluene kan like mye være min egen feil. 
bruker en Vortex HS 4-16x50 kikkert. 
jeg gikk fra en ruger 10/22 TD til dette og er meget fornøyd med samlingene selv. 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde du noe mellom bytte av ammunisjon eller bare skøyt du 10 skudd? Om du bare byttet og skøyt vil det forklare endel da de fleste 22 rifler må "skytes inn" med ammunisjonen pga forskjellige typer fett,voks og oljer produsentene bruker på kulene. 

 

Men at de var "katastrofe" vil jeg nå ikke si, vi snakker om jaktvåpen og ikke dyrt matchvåpen her.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Gjorde du noe mellom bytte av ammunisjon eller bare skøyt du 10 skudd? Om du bare byttet og skøyt vil det forklare endel da de fleste 22 rifler må "skytes inn" med ammunisjonen pga forskjellige typer fett,voks og oljer produsentene bruker på kulene. 

 

Men at de var "katastrofe" vil jeg nå ikke si, vi snakker om jaktvåpen og ikke dyrt matchvåpen her.


Visste ikke at man må skyte dem inn med hver type ammo, jeg skøyt 10 av hver og bytta, men ja jeg er ikke ute etter noe 22lr bench rest resultat, ser at noen over her skriver at dette er «katastrofe» hvordan er deres samling? Og skyter de med en Anshulz til 50.000’kr så kan vel ikke det sammenlignes med en Tikka til 7.000kr?? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Tikka T1x, Sauer og Anschutz og alle skyter langt bedre en det du har vist her. Tieren på den digre 100m DFS skiva er hele 6 cm. Du har jo ikke en eneste serie mindre en 10 cm. De aller fleste 22 lr rifler klarer fint 20-30 mm med skikkelig ammunisjon. Men er du fornøyd med dette resultater er jo det greit det er jo tros alt det viktigste.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Just now, bardp said:

Jeg har både Tikka T1x Sauer og Anschutz og alle skyter langt bedre en det du har vist her. Tieren på den digre 100m DFS skiva er hele 6 cm. Du har jo ikke en eneste serie mindre en 10 cm. De aller fleste 22 lr rifler klarer fint 20-30 mm med skikkelig ammunisjon. Men er du fornøyd med dette resultater er jo det greit det er jo tros alt det viktigste.

Så bra for deg 😌🤌🏻

Link to comment
Share on other sites

Litt av tanken her var å teste hvilke ammunisjon som gikk best i rifla mi, jeg skal ikke skryte på meg at jeg er en god skytter eller får microsamlinger på bench rest nivå, jeg for min egen del klarer og se ut i fra disse bildene hvilken ammunisjon jeg burde gå for og ikke, det er ikke noe jeg har lagt ut for å skryte over samlinger, eneste grunnen til at jeg la dette ut her er fordi jeg tenkte andre som har samme rifle kan ta nytte av det. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, bardp said:

Men hvorfor ikke teste andre skudd som garantert vil gå mye bedre? Skyting blir utrolig mer morsomt når en får satt alle skuddene i tieren.😉

 

Skjønner godt hva du mener, jeg har Lapua Center-X og SK i bestilling, skal teste disse og se om det gjør underverk. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyt da minst 10 "pusse skudd" før du skyter 10 for å se presisjon. Tenker samlingene dine vil krympe endel da. Ser det veldig i CZen min om jeg bytter mellom Eley og SK/Lapua ammunisjon. De første 10-15 skuddene er ikke i nærheten så gode som de neste seriene, Er ikke noe mm skytter som "bardp" her som skyter alt i ett hull, men greier da fint 3-4cm på 100 med CZen :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Rugerdud said:

Skyt da minst 10 "pusse skudd" før du skyter 10 for å se presisjon. Tenker samlingene dine vil krympe endel da. Ser det veldig i CZen min om jeg bytter mellom Eley og SK/Lapua ammunisjon. De første 10-15 skuddene er ikke i nærheten så gode som de neste seriene, Er ikke noe mm skytter som "bardp" her som skyter alt i ett hull, men greier da fint 3-4cm på 100 med CZen :D

 

skal prøve dette neste gang, takk for godt råd :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Men hvorfor ikke teste andre skudd som garantert vil gå mye bedre? Skyting blir utrolig mer morsomt når en får satt alle skuddene i tieren.😉

Ja, her er vi helt enige😊! Jeg forsøker også alltid å finne ammunisjon/ladninger som gir tettest mulige samlinger i mine våpen, for jeg vil se hva jeg er i stand til å prestere, ikke hva rifla og ammunisjonen er god for. Men når jeg leser tråder om skyting her på Kammeret, slår det meg at noen ganger sammenligner aktive konkurranseskyttere sine prestasjoner med hva nybegynnere og glade amatører (og kanskje de som ennå har et stykke igjen til toppen?) presterer, selv med to-fot og benk. Og det kan nok av og til virke litt demotiverende..... 

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sølvrev said:

...for jeg vil se hva jeg er i stand til å prestere, ikke hva rifla og ammunisjonen er god for. 

Er ikke helt sikker på om jeg følger resonnementet ditt her, Sølvrev.
Skal man teste ammunisjon bør man fjerne flest mulige faktorer som kan skyldes skytteren.
Det er jo ikke sånn at en knallbra rifle/ammunisjonskombinasjon yter dårligere i hendene på en annen skytter. I så fall er det skytteren som påvirker resultatet

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Albatrost said:

I så fall er det skytteren som påvirker resultatet

Ja, og det var poenget mitt. En optimal kombinasjon av rifle og ammo vil bare unntaksvis prestere like tette samlinger i hendene på en nybegynner som hos en topp konkurranseskytter. Men uansett, når jeg skyter vil jeg i størst mulig grad ha eliminert spredning som kan tilskrives nevnte faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tester ammunisjon/våpen bruker jeg alle tilgjengelige hjelpemidler støtte, kikkert, osv. Mine prestasjoner bør i minst mulig grad påvirke testen. Hvorfor tester jeg. Jo for å finne ut hva jeg kan oppnå best resultater med i konkurranse og da er det mine prestasjoner som skal måles. Og utstyret bør i minst mulig grad påvirke resultatet.

Når en kjører på med full pakke fra hjelpemiddelsentralen vil jo de fleste klare å skyte såpas bra at det ikke er skytteren som påvirker resultatet mest men våpen og ammunisjon.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, bardp said:

Når en kjører på med full pakke fra hjelpemiddelsentralen vil jo de fleste klare å skyte såpas bra at det ikke er skytteren som påvirker resultatet mest men våpen og ammunisjon.

Ja, som påvirker resultatet mest. Men jeg vil fortsatt påstå at uansett hvor mange krykker du utstyrer en lite rutinert skytter med, så vil faktorer som avtrekk og lik plassering av siktepunkt fra skudd til skudd håndteres bedre av en garvet konkurranseskytter. Hvis ikke var vel mye av poenget med å arrangere konkurranser i benkeskyting borte?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Artig å lese tråden din. Fint at du tar bilder, og deler av dine erfaringer. Ut fra dine forutsetninger, og i ditt våpen. Blir interessant å se hvordan dette går, når du prøver mer/annen ammo. Og kanskje du sier litt mer om hvordan du rigger deg til for best mulig støtte. Tofot på hardt underlag er kanskje ikke det beste, prøv å legge et teppe eller no sånt under iaf. Kjøp videre så mye forskjellig ammo som du kan bære. Min erfaring er at om du har en god skytebenk, så er det bedre å sitte stødig enn å ligge. Men prøv deg fram, del gjerne erfaringer undervegs. Skikkelig kikkertsikte i gode stålmontasjer er et pluss. Usikker på hva du har. Kanskje noe å tenke på? Leupold har mye rimelig og bra, Meopta likeså.

 

Ikke sammenlikn deg med folk som skyter 24/7 og bor på skytebanen. Den handfullen herinne har helt andre krav, og noen av dem er også skikkelig gode. De skyter med matchrifler, og er gjennomtrente. Ikke sammenlikne med matchrifler heller, er ikke det du har. Skyt, så skal du se samlingene kryper seg tettere sammen. 

 

Forfriskende tråd – håper du holder liv i den videre. Håper mange – også nybegynnere – følger deg her.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, BC.Airn said:

Artig å lese tråden din. Fint at du tar bilder, og deler av dine erfaringer. Ut fra dine forutsetninger, og i ditt våpen. Blir interessant å se hvordan dette går, når du prøver mer/annen ammo. Og kanskje du sier litt mer om hvordan du rigger deg til for best mulig støtte. Tofot på hardt underlag er kanskje ikke det beste, prøv å legge et teppe eller no sånt under iaf. Kjøp videre så mye forskjellig ammo som du kan bære. Min erfaring er at om du har en god skytebenk, så er det bedre å sitte stødig enn å ligge. Men prøv deg fram, del gjerne erfaringer undervegs. Skikkelig kikkertsikte i gode stålmontasjer er et pluss. Usikker på hva du har. Kanskje noe å tenke på? Leupold har mye rimelig og bra, Meopta likeså.

 

Ikke sammenlikn deg med folk som skyter 24/7 og bor på skytebanen. Den handfullen herinne har helt andre krav, og noen av dem er også skikkelig gode. De skyter med matchrifler, og er gjennomtrente. Ikke sammenlikne med matchrifler heller, er ikke det du har. Skyt, så skal du se samlingene kryper seg tettere sammen. 

 

Forfriskende tråd – håper du holder liv i den videre. Håper mange – også nybegynnere – følger deg her.

 

Takk, jeg er ingen erfaren skytter, jeg har heller ikke ei BR rifle som skal skyte hull i hull, dette gjorde jeg kun for å kose meg på banen og teste den "nye" rifla med forskjellig ammunisjon, jeg gikk i fra en relativt sliten 10/22TD til denne, og jeg synes det er enorm forskjell i presisjonen fra min 10/22, 

har bestilt noe mer ammo som skal testes og kan fortsette å legge bilder ut her. 

jeg ligger med tofoten på teppe og har baksekk, men skal ikke skryte på meg noen korrekte avtrekk under denne seansen, men prøver så godt jeg kan.

ellers har jeg et Vortex HS 4-16x50 sfp som står på toppen med weaver montasje montert på picatinny skinne samt GRS berserk skjefte.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Utstyret dit er nokk helt utmerket og min erfaring er at Tikka T1x går riktig så bra. Men det nytter ikke med CCI og annen drit om en vil skyte tette samlinger. Er jo litt morsomt å ligge og skyte 22lr med kraftig kikkert da en kan følge kulen i siktet helt inn i blinken. Blir nokk bra med skikkelig ammo.

Edited by bardp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du er åpenbart godt utstyrt – skal ikke stå på det 😏

 

Mitt poeng er at denne fasen med testing du nå er inne i, har verdi for flere herinne. Dine erfaringer er gull verdt, nettopp fordi flere nok tenker som deg, samme erfaringsnivå. Kanskje dine innspill frister flere til å teste sine salongrifler også. Skal lufte min gamle Finnscout HB jeg også. Var ei «hølihøl» børse dengangda i hvert fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et par spørsmål og tips her. Har du satt skiva på finkaliber? Ser ut som det lille av trykkverdier som vises tilsier enten den står på grovkaliber eller at skivene er dårlig vedlikeholdt.

 

Hvis de er godt vedlikeholdt blir sikkert de som gjør den jobben også glade for at du skyter samlingene i svarten hele tida. Hvis skivene ikke er godt vedlikeholdt er det meningsløst å testskyte med .22LR.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, havardma said:

Et par spørsmål og tips her. Har du satt skiva på finkaliber? Ser ut som det lille av trykkverdier som vises tilsier enten den står på grovkaliber eller at skivene er dårlig vedlikeholdt.

 

Hvis de er godt vedlikeholdt blir sikkert de som gjør den jobben også glade for at du skyter samlingene i svarten hele tida. Hvis skivene ikke er godt vedlikeholdt er det meningsløst å testskyte med .22LR.

Nye skiver og de er selvsagt innstillt på finkaliber, ellers er det vel ikke noe vits, 

har tenkt å utføre samme test på papp da jeg er usikker hvor nøyaktig elektronikken er. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Rugerdud skrev (2 timer siden):

@Bergara-Man Ser det skrives på div amerikanske forum at det er CCI STD som er ompakket. Jeg kjøpte noen pakker i høst da det var salg på de, men ikke fått testet enda.

 

OK, men det ser faktisk ut som det er merket med H bak på hylsene, så de må i så fall ha en egen produksjon hylser (naturlig nok). CCI er jo merket med en C bak på hylsene. Men ja, jeg ser kula er identisk å se på som CCI Std.

 

hornadyvarmintexpress2.jpg

 

hornadyvarmintexpress5.jpg

 

https://www.naturabuy.fr/balle-22-lr-varmint-express-hornady-essai-4140.html

 

Sitat

We tested this 22 LR Varmint Express outdoors, in a temperature of 21 degrees, without wind, on a shooting table with support on Caldwell sandbag. The target was placed 38 meters away. We measured the deviations of the impacts on the outer edges.

 

Tikka T1X MTR rifle Hornady varmint: 1 cm or 0.6 cm from center to center. Average speed over ten shots: 329.6 m/s (max 334, mini 326 m/s).

 

hornadyvarminttikka.jpg

Edited by Bergara-Man
tillegg info
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (1 time siden):

OK, men det ser faktisk ut som det er merket med H bak på hylsene, så de må i så fall ha en egen produksjon hylser (naturlig nok). CCI er jo merket med en C bak på hylsene. Men ja, jeg ser kula er identisk å se på som CCI Std.

Topshot fra XXL var vel også bare CCI STD med egne merking og pakker. Bestiller du nok så lager de fleste fabrikker hva du ønsker i våpenverdenen ;) 

Link to comment
Share on other sites

Hvis en synes testing i seg selv er svært interessant, er det jo smart å skaffe seg flest mulige sorter.

Men om en er interessert i å finne den sorten som går best, vil en spare penger og tid på å holde seg til de <10 typene som andre har funnet er best.

Så må en ha gode skyteforhold, skyte 15 pusseskudd, og deretter minst 40 skudd for å finne kvaliteten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 time siden):

Så må en ha gode skyteforhold, skyte 15 pusseskudd, og deretter minst 40 skudd for å finne kvaliteten.

Det verste jeg ser på youtube er disse som skyter 5 skudd så bytter ammo skyter 5 skudd med den osv så måler de gruppene :( Ikke rart at alle patronene går "sånn der" da. Så har du eventuelt ei "flaksegruppe" som de da skyter uhemmet av..... 

Link to comment
Share on other sites

Noe pusser vel nesten aldri sin 22LR, men jeg ser DFS har denne infoen utarbeidet av børsemaker Wear:

 

https://dfs.no/info/article/puss-av-kaliber-22

 

Jeg pusser min 22LR etter hver skyting, men bare med litt olje og noen pussepropper, deretter drar igjennom med pussepropper til det er tørt. En sjelden gang blir det å spraye noe våpenolje inn i pipa og dra en oljete bronsebørste en par-tre drag igjennom fra kammer og ut pipa, deretter renpussing med propper.

 

Jeg skyter stort sett opp 50-skudds esken, deretter neste merke 50-skudds eske. Da bør man jo se forskjellene. Men problemet er å finne dager med nesten vindstille og fine forhold, ellers blir man jo bare skuffet når vindkulene røsker og river og alt går i hytt og pine.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...