Jump to content

Førstegangssøknad av våpen i Oslo tid


mike79

Recommended Posts

Blir 8-9 uker havde håpet på halvdelen,men de har jo sikkert et kjæmpe etterslep etter  corona og andre greier.

Våpenhandleren fortalte at de heller ikke tok telefonen hvis de ringte mer.

Søkte jo digitalt , får håpe det går fortere for folk som søker.

Litt vanskelig når kontoret er hermetisk stengt 😁

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

har et tilleggs spørsmål, siden jeg er førstegang søker.

 

Når man så for sin godkjenning fra politiet, så går jeg ned i hos våpenhandleren.

Så skriver man  en ny 3 siders søknad med eksakt modell , sender den inn ,og venter til den er registret, før man kan få utlevert våpen man har kjøpt , eller kan man med godkjenning få utlevert våpenet i påvente av våpenkortet ?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Mikkelh said:

har et tilleggs spørsmål, siden jeg er førstegang søker.

 

Når man så for sin godkjenning fra politiet, så går jeg ned i hos våpenhandleren.

Så skriver man  en ny 3 siders søknad med eksakt modell , sender den inn ,og venter til den er registret, før man kan få utlevert våpen man har kjøpt , eller kan man med godkjenning få utlevert våpenet i påvente av våpenkortet ?

Det siste ja. Så lenge den godkjente søknaden din stemmer med det våpenet du vil/skal ha så går du derifra med noen pengesedler og ark i bunkene fattigere men en våpen rikere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er så heldig at en grunneier har invitert meg med på elgjakt om et par uker.

Men vil det ikke bli et problem siden jeg ikke kan avlevere de obligatoriske storvilt prøve skudd 

Hadde ikke tenkt meg at skyte på denne tur uanset siden jeg mangler øvelse ,mer vert med uten våpen og se hvordan elgjakt ble utført i praksis.

Mener bare jeg har læst at alle der er med på storviltjakt skal avlevere storvilt prøve,og det blir jo vanskelig uten eget våpen og jakt ammunisjon. 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mikkelh said:

Er så heldig at en grunneier har invitert meg med på elgjakt om et par uker.

Men vil det ikke bli et problem siden jeg ikke kan avlevere de obligatoriske storvilt prøve skudd 

Hadde ikke tenkt meg at skyte på denne tur uanset siden jeg mangler øvelse ,mer vert med uten våpen og se hvordan elgjakt ble utført i praksis.

Mener bare jeg har læst at alle der er med på storviltjakt skal avlevere storvilt prøve,og det blir jo vanskelig uten eget våpen og jakt ammunisjon. 

Om du berre skal vere med for læringens del utan våpen treng du verken storviltprøve eller jegerkurs. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen der vet hvorfor det tar så lang tid med førstegangs søknad, skal politiet også vente på at innhente en vandels attest.

Nå man selv bestiller tar det jo 4 uker, kanskje politiet også skal bestille ? Det er jo nået at det mest følsomme data der finnes på personer.

alle andre systemer deres ligger jo lett tilgengelig.

Selvfølgelig hvis de skal søke om at få lov til at få data fra hvert system , da skjønner jeg det kan ta lang tid.

Link to comment
Share on other sites

man kan jo søke digitalt om utlån av våpen, hvor behandlingstiden ikke er så lang.

I prinsippet hvis godkjent kan jeg få de våpen utlevert fra privatperson/virksomhet til meg selv.

Kan det være en fordel å søke i mens man venter på permanent søknad eller ?

Ellers tenker jeg at man ikke kommer på jakt denne sesong 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/14/2021 at 7:42 PM, Mikkelh said:

Er der noen der har nyelige erfaring fra Oslo Asker distriktet om saksbehandling tiden ?

 

Fikk nettopp tilbake en søknad fra våpenkontoret Oslo. Det tok 16 uker fra jeg sendte inn papirene, til svar kom i postkassa. Har hatt våpenkort siden 1991, så den lange behandlingstiden hadde ikke noe med førstegangssøking å gjøre.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/25/2021 at 9:07 AM, Mikkelh said:

Noen der vet hvorfor det tar så lang tid med førstegangs søknad, skal politiet også vente på at innhente en vandels attest.

Nå man selv bestiller tar det jo 4 uker, kanskje politiet også skal bestille ? Det er jo nået at det mest følsomme data der finnes på personer.

alle andre systemer deres ligger jo lett tilgengelig.

Selvfølgelig hvis de skal søke om at få lov til at få data fra hvert system , da skjønner jeg det kan ta lang tid.

Politiet har alt foran seg, så de trenger ikke vente på vandelsattest.

 

det er mange søknader og underbemannet med saksbehandlere, derfor tar det tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Der er dukket nået nytt opp på nettsidene, dessverre negativt.

På oversikt hele landet står der behandlingstid 11 uker i Oslo

saksbehandlingstider-vapensoknad

 

 

Men hvis man går inn på Asker politikammer spesifikt.

Asker politistasjon

 

Quote


Saksbehandlingstiden for våpensøknader er ca. 12-15 uker.

Det er samme behandlingstid på søknad uavhengig av om man søker på papir eller nett. Det er også samme behandlingstid på søknad om lån av våpen som på søknad om erverv.

Ved søknad om nytt våpenpass må det vedlegges passbilde som ikke er eldre enn 3 måneder. Ved forlengelse/fornyelse eller oppdatering av våpenpass, husk å sende inn det gamle våpenpasset.

Ta kontakt før oppmøte ved henvendelser vedrørende våpe

 

Så selv lån av våpen kommer nu til å ta lige så lang tid som vanlig lånesøknad.

Tenker der ikke blir jakt på mange nye jegere i Oslo i år.

 

.

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Ja det er samme kontor, bare irriterende at landplan oversikten på ukers behandling tid i Oslo er feil, når den reel er 4 uker lenger en hva der står.

Står intet om de eventuelt vil priotere førstegangssøknad heller.

Oslo sitt distrikt er også det eneste som man ikke kan ringe til.

Sikkert på grunn av den sak med oslo skyte klub. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte inn 8 stykk digitale våpensøknader 17/10. Kan ikke se at jeg fikk noen kvittering på innsendte søknader. Dere andre som har sendt inn digitale våpensøknader, har dere fått epostkvittering med bekreftelse på mottat våpensøknad? I så fall hva var avsender avdresse på kvitteringen?

 

Dette gjelder søknad i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Sendte også et par mail til dem , med bilde av skap og nummer da jeg ikke hadde det da jeg søkte.

Der får man heller ikke om det er mottatt ut over en standard respons, men tro meg, de ramset alt opp jeg hadde sendt ved innvielse, så de har god kontroll på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svarer politiet pr post eller på digipost når det gjelder vedtak på våpensøknader? Jeg er førstegangssøker og det er 5 uker siden jeg sendte inn søknad. Hva om politiet ønsker bilde av våpenskap, hvordan vil de kontakte meg? Jeg skrev inn serienummer på skapet på våpensøknadene.

 

Jeg har levert inn søknad på 8 våpen deriblant en en halvauto hagle der jeg valget Beretta A300 med 66 cm løp.

Om jeg ønsker å kjøpe en annen halvauto hagle enn den jeg har fått godkjent, hvordan går jeg da frem ved privatkjøp på finn.no? Ved butikkjøp regner jeg ut at det allerede finnes rutiner for dette?

Link to comment
Share on other sites

5 uker er jo ikke lang tid, jeg fikk den behandlet fort og det tok 8 uker.

 

Hvis det er digitalt søknad, og skal ettersende ditt våpenskap ,der tar du et bilde av serie nummer og skap, sender epost til post.oslo@politiet.no med overskrift våpen kontoret , med din personlig data under, da skal de nok finne den.

 

Når du får dine tillatelser står der bare kaliber, der står intet om lengde på løpet merke eller andet , men kaliber og typevåpen.

hvis du får godsjent alle, vil der stå på hvert sitt papir.

våpen tilatelse 308 rifle

våpen tilatelse 22 rifle

våpen tilatelse kaliber tolv hagle 

og så videre.

 

Så om du kjøper en hagle 12/76 eller 12/89 har ikke så mye å si, det skriver du bare på den seddel du sender tilbake.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Mikkelh said:

5 uker er jo ikke lang tid, jeg fikk den behandlet fort og det tok 8 uker.

 

Hvis det er digitalt søknad, og skal ettersende ditt våpenskap ,der tar du et bilde av serie nummer og skap, sender epost til post.oslo@politiet.no med overskrift våpen kontoret , med din personlig data under, da skal de nok finne den.

 

Når du får dine tillatelser står der bare kaliber, der står intet om lengde på løpet merke eller andet , men kaliber og typevåpen.

hvis du får godsjent alle, vil der stå på hvert sitt papir.

våpen tilatelse 308 rifle

våpen tilatelse 22 rifle

våpen tilatelse kaliber tolv hagle 

og så videre.

 

Så om du kjøper en hagle 12/76 eller 12/89 har ikke så mye å si, det skriver du bare på den seddel du sender tilbake.

 

Når jeg la inn «hagle halvautomat»

måtte jeg faktisk velge fabrikat, kaliber modell og løpslenge. Ble tvunget igjennom et skjema for å besvare disse punktene. For de 7 andre våpnene trengte jeg kun å oppgi kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er det 3 måneder og 2 uker siden jeg sendte inn min våpensøknad i Oslo. På søknadstidspunktet var det 8 ukers behandlingstid, så jeg trodde jeg skulle høre noe i midten av desember. Nå begynner det å nærme seg 14 uker siden jeg søkte og jeg har ikke hørt en puck ….

 

Hvor kan man sjekke opp status på våpensøknad? Noen andre førstegangssøkere som søkte i Oslo i oktober og som kan rapportere sin status? Det skal nevnes at jeg tok «helgardering» på våpensøknaden og søkte om 8 jaktvåpen. Derav 4 rifler og 4 hagler, inkludert en halvauto hagle.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Mazeking said:

Nå er det 3 måneder og 2 uker siden jeg sendte inn min våpensøknad i Oslo. På søknadstidspunktet var det 8 ukers behandlingstid, så jeg trodde jeg skulle høre noe i midten av desember. Nå begynner det å nærme seg 14 uker siden jeg søkte og jeg har ikke hørt en puck ….

Asker politistasjon behandler søknader for Oslo PD.

 

https://www.politiet.no/om/organisasjonen/politidistrikter/oslo/asker-politistasjon/#Våpen

Saksbehandlingstiden for våpensøknader er ca. 15-20 uker.

 

Så er nok bare å smøre seg med tålmodighet hvertfall 1,5 måned til.

Jeg leverte søknad i september, tok litt over 15 uker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 5.6×15mm said:

Asker politistasjon behandler søknader for Oslo PD.

 

https://www.politiet.no/om/organisasjonen/politidistrikter/oslo/asker-politistasjon/#Våpen

Saksbehandlingstiden for våpensøknader er ca. 15-20 uker.

 

Så er nok bare å smøre seg med tålmodighet hvertfall 1,5 måned til.

Jeg leverte søknad i september, tok litt over 15 uker.

Takk for info! Da er det bare å smøre seg med en god dose tålmodighet..

Link to comment
Share on other sites

Bor i Asker og søkte Oslo PD på en rekke NSF-håndvåpen i uke 49. I uke 51 slengte jeg inn en digital søknad på ytterligere to jaktvåpen. Fikk innvilget alle på samme gebyr (en hyggelig overraskelse) og mottok papirene i uke 2. Så virker ikke helt som de jobber etter "First In, First Out"-prinsippet når det gjelder søknadsbunken sin...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med dagen - til meg! Fikk mail idag med at mine 4 søknader er innvilget, og at jeg skulle betale gebyr kr. 745. Etter ca 1 minutt kom dessverre kontra- det var feil beløp - men om jeg betalte 1490,   sendte inn oppdaterte  startkort og medlemskort fra 2022, så var alt i orden! Så jeg fikk både betalt, og sendt kopi av både betalingen, startkort og medlemskort - alt godt innenfor 4 minutter fra mottak av mailen. Nå er det bare å smøre hengslene på postkassa og tålmodigheten, håper da å få godkjent-stemplede søknader i posten om et par dager...

 

Poenget kommer her: Jeg leverte søknad 28/10-21 fysisk på Asker PK, så det er altså i dag eksakt 13,5 uke i behandlingstid. Ventetiden har *kjentes' grusomt lang - men fordelen er at jeg har solgt en del våpenskap på "hobbybasis" til folk i klubben og på FINN, så nå har jeg råd til å hente ut både  min .22,og kjøpe en spesial revolver i 38-  og kjøpe meg en morsom 9! Så derfor er jeg i markedet for gode forslag på noe gøy og rimelig - tenker alvorlig konkurranse får vente til jeg er bedre en våpenet. Har også søkt og fått innvilget en 45- og jeg tenker jeg vil vente / venter med å kjøpe til jeg skjønner mer hva jeg trenger. Selv om 1911 Colt 45 AUTO er noe jeg er sentimental ift..  Hører GJERNE  noen forslag til noe gøy, selv om det blir litt off-topic - jeg kan evt flytte tråden om det tar av.

IMG_0067.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sendte inn våpensøknad i Oslo i oktober 2021 . Fikk svar nå i februar og betalte da våpengebyret for 3-4 uker siden. Leser nå kan ta månedsvis før jeg får kjøpsbekreftelse tilbake? Regnet med maks et par uker på dette? Er det noen som har betalt gebyr nå i 2022 og har peiling på hvor lang tid dette tar? Synes saksbehandlingstiden er helt koko så langt!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Mikkelh said:

Skriv til den saksbehandler du har fått epost fra, fik at vite at hvis den ikke kom innenfor 2 uker da måtte jeg skrive.

Fik du forresten et ok på din halv auto hagle som du søkte 

Fikk ok på halvauto hagle ja og 7 andre rifler og hagler. Totalt 8 våpen.

 

Takk for tips. Skal sende epost

Edited by Mazeking
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

YES! Da kom endelig papirene fra Politiet med kjøpstillatelsene. En feit konvolutt med 8 tillatelser. Det er ikke noe blått eller rosa papir her. Alt er utskrifter heftet sammen og stemplet 3 og 3 ark. På halvauto hagle er det spesifisert  Fabrikat : Beretta Model : A 300 og Løpslengde : 66 cm. Det var de jeg fant flest av billig på finn.no i høst når søknad ble skrevet og levert.
 

Da er det bare å tråle finn etter en billig og grei salong samt ei billig og grei OU hagle så jeg kommer meg på skytebanen og får skutt.

 

Så får jeg samtidig tråle etter en grei halvauto hagle, 6.5 rifle og en 223

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Fikk vite følgende fra politiet i dag:

 

jeg har søkt og fått godkjent Beretta A300 halvauto hagle 66cm løp kaliber 12. Navn og fabrikat står i våpenpapirene. Sendte mail til politet og våpenkontoret og spurte hva jeg gjør om jeg ønsker å kjøpe en annet fabrikat i samme kaliber. Her er svar fra våpenkontoret:

 

Du kan kjøpe et tilsvarende våpen som du ønsker. Det er et felt på søknadsskjemaet som skal fylles ut av selger, så da blir våpenet definert der. 

 

Så med andre ord null problem å kjøpe en remington eller benelli halvato kaliber 12!

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...