Jump to content

Hagle til bane og jakt


Blaser_308

Recommended Posts

Hei, har tidligere hatt ei 682 til trap og sporting og en 686 20/76 til jakt. Er nå ute etter ei hagle til trap, sporting og jakt. Ikke noe konkurranse, men liker å knuse duer i vinter mnd. D ble stor forskjell på haglene, og traff dårlig med den lette 686 20mag på jakt. Etter en sesong med tung 682
 

Så Hagla skal også brukes til støkkjakt på rype og skogsfugl. Vekt er ikke noe bekymring. Har ei Benelli pumpe i back-up som brukes på Gås. 
 

Ser litt på 694. Har bare sett på 76cm. Skulle gjerne ha prøvd 71cm løp. 
 

Tror 71cm vil være et bra kompromiss. Men skøyt godt med 682 og 76cm løp. 
 

Noen synspunkter eller meninger jeg bør ta i betraktning?

Edited by Blaser_308
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Blaser_308 said:

skrev 692 mente 694

 

17 hours ago, Blaser_308 said:

Noen synspunkter eller meninger jeg bør ta i betraktning?

Pris? En 692 får du vel minst 20 lapper billigere enn en 694..?

 

18 hours ago, Blaser_308 said:

Så Hagla skal også brukes til støkkjakt på rype og skogsfugl

Hvorfor ikke bare en std 686 el. 725/525 hvis noen av de passer bra og løpet skal være kort?

 

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å ha en hagle til nært alt av jakt. Ser stor fordel m det under skogsfugljakt i tett skog. Der kjappe skudd er viktig. Vil også ha en kvalitets hagle. Synes Beretta sine 694 i mellom segment vriker bra. Samt løps oppbygning virker spennende. Benelli brukes da d er skitvær og Gåsejakt

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Blaser_308 said:

Der kjappe skudd er viktig.

Jeg har ikke prøvd en 694 så er jo litt på gyngende grunn nå, men jeg ser at de som tester den kommenterer at det ikke er en hagle for intuitiv skyting. Den har rettere grep, tykkere rygg i stokken og mer palm swell. Var jeg deg ville jeg prøvd den før jeg hadde vurdert den til jakt. Jeg tror du kommer til å merke de forskjellene jeg nevnte i større grad enn 5 cm løp. Hvis du balanserer hagla nøytralt på hengselen så synes jeg 76 cm er enklere å kontrollere enn 71 cm. Jeg ser ingen fordeler med 71 cm annet enn at det er kortere når du skal krype gjennom krattskog og kjerr.

694 ser jo ut som en veldig fin banehagle, og de har fått rydda bort  svakhetene til 692 som jo viste seg å være ganske mange. Til jakt er det ikke sikkert at en baneorientert hagle er det beste? Jeg har en 692 sporting, men den er ikke så ofte med på jakt selv om jeg skyter bedre med den enn «jakthagla» min, som er en 686 sp. 
Men nå er vi alle forskjellig, og det som passer meg passer sikkert ikke deg? Så fasiten ligger vel egentlig i å prøve ut det du tror kan fungere å gjøre deg opp egne meninger. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...