Jump to content

Tikka kombivåpen - forskjefte


slaveneat

Recommended Posts

Kjenner ikke til den modellen i detalj, men det er vanlig at leamikk i forskjefte har med enten oppspenning av mekanismen eller (mer sannsynlig) utdrager/utkaster å gjøre.

 

Helt sikkert ikke farlig, men kan nok gi en eller annen slags feilfunksjon.

 

Prøv med tomt våpen, får du til å spenne opp og ta avtrekk på begge løp?

 

Brekk så mekanismen åpen mens du ser nøye på utdragerne. Jeg blir ikke overrasket hvis du nå bare har fungerende utdrager på det ene løpet, altså at enten rifle- eller hagleløpet ikke vil spytte ut tomhylsa. Litt kjedelig å måtte ha med pussestang for å få ut hylsa etter skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Helt nytt våpen så har ikke inne noen hylser for 12/222. Oppspenning og avtrekk på begge løp fungerer bra. Utkasteren ser ut til å fungere på begge. 

 

Se nytt bilde. Når jeg legger forskjeftet til låskassen, som det ligger når løpene også er på plass. Så ser det ut som disse to vipperne står inntil de to lange flate "nøklene". Dersom jeg "knekker" våpenet, så dyttes disse et par mm inn i låskassen - dette har kanskje noe med utkasteren å gjøre da?

 

Men siden halve "vipperen" fortsatt henger på så ser det ut som mekanismen fungerer. Må nok uansett innom en våpenforretning for å få byttet ut den der. 

DSC_0838.JPG

Link to comment
Share on other sites

Griper den brukne enden inn i noe på pipene? 

 

Litt rart om alt virker som normalt, en skulle tro dem hadde en eller annen funksjon. Uansett er det ikke noe i det området som påvirker sikkerheten, så vidt jeg vet.

 

Har børsa utdragere (ekstraktor) eller utkastere (ejektor)? Oppfører de "nøklene" og vippene seg annerledes om du har tatt avtrekk før du brekker, eller ikke? Kan muligens være bare ejektorfunksjonen som er påvirket.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig utdragere, er et gammelt våpen fra 80-tallet.

 

På venstresiden kan denne vipperen bare bevege seg litt opp og ned, på grunn av bakenden er fortsatt intakt og tar borti treverket på skjeftet. Mens på høyresiden er den delen knekt bort og vipperen kan bevege seg mye lengre opp enn den andre - så det ser ut som at den delen som er knekt bort er ment til å forhindre at vipperen "låser" seg fast i en øvre posisjon, noe som da igjen vil føre til at den ene utdrageren antakeligvis ikke vil fungere.

 

Verdt å nevne at hele denne vipperen er kombinert noe støpt metall og plast. Metall på det som går inn i låskassen, og plast på det som er knekt bort. Så det skulle vel kanskje også vitne til at det ikke er snakk om sikkerhet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...