Jump to content

Har papirer på hagle, kan jeg kjøpe pumpehagle?


mig16

Recommended Posts

Søknad på hagle til jakt gjøres nå digitalt, og der er det KUN spørsmål om kaliber og om hagla er 1/2 auto eller ikke... Ingen valg på pumpe.

 

Og halvparten av baksiden på våpensøknaden er fyllmasse som ikke praktiseres ;-)

Egne regler for 1/2 auto rifler er presisert i forskrift, ingen slik presisering på pumpehagle. Jeg opprettholder min påstand om at det er unødvendig å søke eksplisitt for pumpehagle.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

praktiseres kanskje forskjellig rundt om. men i teorien skal man ikke måtte endre nå som andre sier.

det blir jo litt samme som enkel skudds eller dobbel rifle ift magasinmatet bolt rifle. du får fint kjøpe en tikka t3 med en ¨åpen¨ rifle søknad. så er jo da logisk at samme skal gå for en pump hagle. ikke at logikk er noe å lene seg på når det kommer til slikt som våpensøknader 😂

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle. Litt ullent område dette ser det ut som. Jeg tar kontakt med våpenkontoret for sikkerhets skyld; pumpehagle høres jo litt skummelt ut, og sikkert mange lyssky personer som løper rundt med dette skumle våpenet 😜. Skjønner det hvis de vil ha god kontroll.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg meget vag (spesifiserte vel ikke noe utover hagle kaliber 12, ikke semi-auto) i den søknaden jeg sendte inn og fikk godkjent av politiet, så det kan jo være en fordel for fremtidige søknader. Når det er sagt så har jeg hørt om folk som ganske enkelt har ringt våpenkontoret og raskt fått bekreftet bytte av kaliber f.eks. på allerede godkjent søknad, så jeg tror nok dette burde løse seg ganske greit for deg ved bare å ta kontakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mig16 said:

Takk for svar alle. Litt ullent område dette ser det ut som. Jeg tar kontakt med våpenkontoret for sikkerhets skyld; pumpehagle høres jo litt skummelt ut, og sikkert mange lyssky personer som løper rundt med dette skumle våpenet 😜. Skjønner det hvis de vil ha god kontroll.

Når svaret er opplagt, bør vi ikke bruke av våpenkontorenes ansatte sin tid på slike spørsmål. De har mer enn nok med oppgaver. Dessuten blir det en litt merkelig holdning: Fordi at å spørre om "alt" kaster bort alles tid. Tenk over at tiden brukt til å besvare slike opplagte spørsmål går ut over en jeger som har våpensøknad til behandling. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Tjukkas said:

Da jeg kjøpte pumpehagle i fjor, hadde jeg bare en godkjent søknad der det stod Hagle, cal 12. 
Hva slags hagle ble fåført av selger på den delen han sendte inn, så da jeg fikk våpenkort, stod det "Hagle, repeter" på det. 


 

På våpenkortet til min pumpehagle står det "Hagle, enkeltsk." 😂

Link to comment
Share on other sites

Fylte ut det nye online-skjemaet for noen dager siden. Kunne ikke føre opp noe annet enn kaliber, våpenskapets serienummer (kreves nå oppgitt) og jegernummeret. så trykket jeg send. Ville jeg ha kvittering, måtte jeg ta screenshot. Virket rimelig jalla.

 

Skulle jeg hatt hagle (ikke halvautomat), kunne jeg kun skrive kaliberet. Altså ikke noe ekstra hukk for pumpehagle.

 

Fikk bare mulighet for et kalibervalg. Vet ikke hvordan jeg kunne søkt for kombi eller drilling.


Det etterspørres ikke noe annet og det kan ikke hukkes av noe annet. Stusset litt på hvordan jeg eventuelt skal søke om våpen som skal kjøpes i utlandet. Før kunne man hukke av på dette, men den nye online-søknaden er helt strippet. Virket ikke gjennomtenkt i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det behøves noe ekstra for pumpehagle? Du søker om ei hagle godkjent for jakt. Det er ikke noe strengere krav til å få pumpehagle enn enkeltskudds, så hvorfor komplisere søknadsprosessen unødig?

 

Denne online søknaden er som du sier en helt strippet versjon foreløpig, kun ment for de helt rutinemessige søknadene på jaktvåpen. Skal du gjøre noe mer sært enn å kjøpe vanlig hagle i norsk butikk må du nok inntil videre bruke papirsøknad som før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9/9/2021 at 10:54 AM, Rugerdud said:

Du trenger ikke gjøre noe med søknaden. Om du derimot vil ha halvauto må den tilbake og søkes på nytt. Så finn den pumpa du vil ha og send/ta med søknaden din.

Skal forhåpentligvis snart sende inn min første våpensøknad. Så vidt jeg forstår så vil alle halvautomatiske våpen bli forbudet om noen år i følge ny våpenlov, herunder også halvauto hagle?

 

Noen som har svar på dette?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mazeking said:

Skal forhåpentligvis snart sende inn min første våpensøknad.

Noen som har svar på dette?

Lykke til med søkeprosessen og valg av hagle :D At halvauto blir forbudt, det kommer nok til å skje en eller annen gang. I nær fremtid har jeg ikke noe tro på, da hadde de satt større begrensinger i den nye våpenloven som kom i sommer ;) Søkte selv på en halvauto .22lr og forventer at den blir innvilget om 12-16 uker(søker i Innladet).

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Rugerdud said:

Lykke til med søkeprosessen og valg av hagle :D At halvauto blir forbudt, det kommer nok til å skje en eller annen gang. I nær fremtid har jeg ikke noe tro på, da hadde de satt større begrensinger i den nye våpenloven som kom i sommer ;) Søkte selv på en halvauto .22lr og forventer at den blir innvilget om 12-16 uker(søker i Innladet).

Må du være medlem og skyte dynamisk for å kunne inneha halvauto eller kan jeg så fort jeg har bestått jegerprøven søke om halvauto?

 

Nysgjerrig på hva slags 22 halvauto som er gangbar for tiden. Hva søkte du på?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mazeking said:

Må du være medlem og skyte dynamisk for å kunne inneha halvauto eller kan jeg så fort jeg har bestått jegerprøven søke om halvauto?

 

Nysgjerrig på hva slags 22 halvauto som er gangbar for tiden. Hva søkte du på?

Noe må du ha kursing og aktivitet innen dynamisk. Noen kan du kjøpe som jaktvåpen. Jeg fikk lyst til å prøve den nye Winchester Wildcat i 22lr. Ser ut som ei lita, lett og artig rifle. Min kommer nok mest til å bli brukt til koseskyting på banen, men den skal nok også få en luftetur eller flere etter kråke på åte :D Jeg har en CZ 457 til presisjonsskytingen med 22lr, så dette blir mest for moro :D 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er til jakt, trenger du ikke dynamisk kurs. Eksempelvis Ruger 10/22, Browning BAR MK3 og «alle» halvauto hagler kan brukes til jakt. Men boltrifler er ofte mer presise enn halvautomatiske…

 

og husk at «Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt»

Altså - lov med halvautomatisk hagle på jakt, men ikke med større magasin enn til to skudd

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Det er lite å debattere...

 

"Næida", er den umiddelbare reaksjonen, men "faktisk ikke" er mer dekkende.

 

9 hours ago, Olesøn said:

Jeg plomber min 1100 så det er ett i magasinet. Andre så det er to.

 

Og grunne til det er de dårlige, til dels mangelfulle, sikringene på pumpehagler. Noen foretrekker derfor å gå uten skudd i kammer, og ta ladegrep med samme "refleks" som når man avsikrer ei ss/ou. Skal man da følge "Lovens Bokstav", kan man bare ha 1 skudd i magasinet, og har redusert pumpehagla til et enkeltskuddsvåpen.

 

On 9/10/2021 at 8:09 AM, m00se said:

På våpenkortet til min pumpehagle står det "Hagle, enkeltsk." 😂

 

Det er vel en attest fra Onkel Blå på at du ikke bare er edruelig og pålitelig, men også lovlydig, og minst like forsiktig som Ludvig i Flåklypa!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Og grunne til det er de dårlige, til dels mangelfulle, sikringene på pumpehagler. Noen foretrekker derfor å gå uten skudd i kammer, og ta ladegrep med samme "refleks" som når man avsikrer ei ss/ou. Skal man da følge "Lovens Bokstav", kan man bare ha 1 skudd i magasinet, og har redusert pumpehagla til et enkeltskuddsvåpen.

 

Jeg er en av dem.

Jeg følger lovens bokstav og åpenbare intensjon (det er faktisk ikke noe å diskutere om man er det minste i stand til å lese og forstå norsk: hagla skal ikke kunne ta flere enn to skudd samtidig på noensomhelst måte). Det er kun min egen skyld at jeg kjøpte et så ubrukelig våpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Quote

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

For min del virker det klart at på rifle er det vilkårlig hva som passer i, så lenge du bare fyller x antall patroner.

På hagle spesifiseres det at du ikke kan fysisk få plass til mer enn 2 patroner.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

På pumpehagla mi har jeg "plombert" magasinet så jeg bare får et skudd i magasinet. Også drar jeg bak sliden sånn at skudd nummer 2 ligger i i utkasteråninga, da er det bare å pumpe fram skuddet når det skal skytes. SKuddet i utkasteråpninga holdes på plass av patronheisen. Funker fint i min Winchester 1300 i alle fall. Sikringa på den er forran avtrekkerbøylen. Men 
ikke dra sliden helt bak, for da spretter skuddet i magasinet ut og faller rett ned på bakken ut ladeåpninga. 

Har  hatt et komisk  øyblikk med dette. Jeg hadde hatt en skuddsjanse på fugl, men hadde tidligere hatt en sjanse hvor jeg ikke løsnet skudd. Dvs patronen hadde vært i kammeret og ble dratt ut av utdrageren, så patronen hang enda fast i den. Og jeg hadde ikke dratt sliden helt bak. Da ny fuggel lettet, pumpet jeg av vane bakover, og så fram. Det førte til at patronen ble kastet ut, samtig som patronheisen falt ned OVER patronen som kom ut av magasinet, og slo den rett ned ut ladeåpningen. Så da jeg trakk av hadde jeg TOMT våpen. Hverken skudd i kammeret, eller i magasinet , lol

Tror det får bli en Mossberg 500 med sikring der den skal være på hagler neste gang, men er fremdeles nyforelsket i Winchestern :-D






 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

For de som fortsatt måtte være i tvil, så mottok jeg i dag en skriftlig bekreftelse fra våpenkontoret i Oslo om at pumpehagle kan erverves på en "ikke-spesifisert " digital søknad på hagle til jakt. Kun halv-auto som særbehandles i dag, til tross for at veiledningen bak på de "gamle" papirsøknadene faktisk sidestiller pumpe/halvauto. Selgeren var i tvil (som så mange andre), så jeg sendte en e-post og fikk svar ila. ett døgn. 

Edited by Breiðisjor
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...