Jump to content

Korleis skal ein amatør slipe jaktkniver?


magnum_mauser

Recommended Posts

For mange år sia hadde eg eit sett frå Lansky, eg rakk desverre ikkje å bruke det mykje, før det forsvant i ein flytteprosess. Men eg synes å ha eit minne til at eg var svært fornøgd med resultatet, eg satt igjen med svært skarpe kniver.

 

Deretter har eg i nokre år kjøpt ymse jaktkniver som har blitt "arkivert" når skjerperen frå Helle ikkje klarer å vedlikeholde eggen - og eg har kjøpt ny kniv. 

For eit par år sia kjøpte eg ein worksharp Ken Onion, og eg har fult bruksanvisning, sett masse filmer og har forsøkt utallige ganger, men eg blir aldri fornøgd med resultatet! Knivane blir skarpe, men ikkje so skarpe som eg forventer.

 

Deretter kjøpte eg ein chef's choise, fordi forhandleren og fleire andre eg har snakka med, har gitt uttrykk for at denne fungerer veldig bra på både jakt og kokkekniver. Min erfaring med denne sliperen er at europeiske kjøkkenkniver og enkelte jaktkniver blir bra i denne sliperen. Men hvis stålet i kniven er hardt, fungerer denne sliperen dårlig. Eg har f.ex ein LeDuck, som kan brukast til å barbere ein hamster etter ein runde i denne sliperen. Men eg forsøkte å slipe opp ein foldekniv med AUS-8 stål, og eg sto i ein evighet på den grovaste stasjonen før det i heletatt vart antydning til råegg og sluttresultatet vart middelmådig. I tillegg er denne sliperen sær på tjukkelsen og utforming på knivbladet.

 

Eg har ikkje greie på sliping og eg hater sløve kniver - og no er eg lei av å investere i slipere som ikkje fungerer! Eg hugsar ikkje 100%, men eg trur eg var fornøgd med resultatet av den Lansky'en eg hadde, før eg rota den vekk. Eg hadde den utgaven med vanlige steiner og olje, ikkje den med diamantbryner.

 

Det må være brukervennlig for ein som ikkje har kunnskapen eller tid til å lære seg å slipe for hand, og det må være ein sliper som handterer ein litt stutt foldekniv med hardt stål. Er det å investere i ein ny Lansky som er veien å gå? i sofall med vanlige bryner eller diamant?

Link to comment
Share on other sites

Har 2 forskjellige løsninger fra TSPROF selv. Blitz 360 og K02 (K03 erstatter min modell). Er nokså kostbare men faktisk relativt enkel i bruk.

https://tsprof.eu/sharpeners


Blitz 360 har jeg kun brukt på foldekniver til nå men de hevder den kan brukes opp til 20 cm klinger (er nok avhengig av at kniven ikke "flexer" så neppe brukende for filet kniver ol da festet er nokså smalt).

K03 er ett digert beist som kan ta alt fra korte til meget lange kniver. Den tar stor plass og veier en del så derfor skaffa jeg meg en Blitz 360 i tillegg.

De har kommet med en ny modell ser jeg (Kadett) og den er vel ca midt mellom de over. Ser unektelig veldig smart ut den også.

Om man er interessert anbefaler jeg at man ser på videoer av denne karen. Han har meget gode instruksjoner av modellene.


KnifeKrazy
https://www.youtube.com/channel/UC6h9pHfxvf3cR3GpFM_1IvA








 

Link to comment
Share on other sites

Liker å slipe kniver for hånd.

 

Dersom du skal slipe jaktkniver vil jeg anbefale et rødt DMT bryne, eller kanskje et Dianova diamant bryne?

 

Dersom du har erfaring med håndsliping kan du vurdere grovere diamant bryner enn rødt DMT.  Det er strengt tatt ikke nødvendig, men du kan spare litt tid på bruke dem. Nybegynnere har imidlertid en tendens til å fjerne for mye metall med blått DMT. 

 

Husk også at Eze- Lap lager diamantbryner. 

 

Aus-8 burde forresten gå an å slipe med et vanlig kjeramisk bryne. Kanskje lommebrynet til Victorinox hadde vært noe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg misliker Lansky. Hullet i jiggen som den guidestangen går gjennom er altfor nær ryggen på kniven. Selv med en ganske liten kniv blir det drastisk forskjellig eggvinkel jo lenger bort fra det hullet man kommer - med litt større kniver (egentlig fremdeles ganske små) må man enten flytte jiggen på bladet flere ganger eller slipe tuppen helt ubrukelig tynn.

 

Har brukt Edge Pro Apex, som er en slags billig utseende versjon av TSPROF som ikke klemmer fast bladet. Kommer med en hel haug forskjellige bryner, fra diamant til poleringsteip. Kjempefornøyd med resultatet, men husker det tok lang tid å sette opp hver kniv. 

 

TSPROFene til @8x57IRS synes jeg så spennende ut, type beste fra både Edge Pro og Lansky, uten å ha prøvd selv.

 

(bruker Ken Onion selv)

 

(er det 1 stykk foldekniv i AUS-8 som ikke vil? AUS-8 er ikke spesielt premium stål og burde være relativt lett å ha med å gjøre - med mindre det er herdet feil?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et utall forskjellige slipeduppeditter opp gjennom årene, men har endt opp med å kaste alle jigger og holdere. Er det riktig ille så går det to-tre sekunder på en båndsliper, ellers er det håndholdte bryner som gjelder. Har noen diamantbryner i ulik kornstørrelse, og et par keramiske. Pluss et godt gammelt ljåbryne. Og så et konisk, tynt diamantbryne til serratering.

 

Problemet med fancy duppeditter er at de som regel jukser med vinkelen, Lansky for eksempel kan aldri ha samme vinkel langs hele eggens lengde. Med mindre knivbladet er halvsirkelformet da...

 

Link to comment
Share on other sites

Har også ett Lansky sett med steiner som nå har dukket opp igjen😁

Og jaktlaget har en worksharp som jeg er kjempe sint på da den tar spissen av knivene når man prøver å kvesse spissen, sandpapir båndet bøyer seg rundt spissen.

Nå tenker jeg på jigg igjen å liker typen alla dem @8x57IRS linker til som står fast uten å må holdes fast og slingrer rundt og gir forskellige vinkler på eggen, men jeg har sett litt på denne..

 https://www.skittfiske.no/worksharp/225243/work-sharp-paj-presisjon-knivsliper-vinkeljusterbar?gclid=Cj0KCQjw-NaJBhDsARIsAAja6dP5gY4sP0OxU4CpeU1-EB6pnqhi1THZHumFDLpO77rwJjSQg1D_KIcaAlKMEALw_wcB

men har ikke helt bestemt meg enda og det er delvis pga prisen og så ser jeg at på wish og ali så florerer det av den typen som @8x57IRS har til en lattelig pris.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jegerbombom said:

jaktlaget har en worksharp som jeg er kjempe sint på da den tar spissen av knivene når man prøver å kvesse spissen, sandpapir båndet bøyer seg rundt spissen.

Stopper dere maskinen på slutten eller kjører maskinen og dere drar kniven gjennom uten?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste. I allefall for meg. Ett vanlig bryne, jeg har 2-3 av dem, for å friske opp en egg. Jeg bruker det flere ganger i løpet av en høst, og gjerne også minst en gang i løpet av ei flå økt. Og så har min svoger en skikkelig elektrisk slipestein med vann og av og til, ikke nødvendigvis hvert år, tar jeg med ett knippe kniver og besøker han. Da har jeg  kvasse kniver.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Röda_Lacket said:

For å vri litt på det. Så lenge du ikke kjøper kniver i noe mer fancy stål enn VG-10, så kan du bruke nær sagt hva som helst av ok bryner. 

Eg har ikkje greie på hverken bryner eller stål, men eg har ein kniv i eit stål som er "berykta" for å være hardt, 440-c. 

 

Men det raude bryne frå dmt, vil det være tilstrekkelig å kjøpe berre det, eller trenger eg fleire for å få slipt opp eggen 100%?

 

Eg kan ikkje slipe for hand, men om det er å lære seg handsliping som må til for å få jaktknivane skikkelig skarpe - får eg berre kjøpe meg bryner og lære meg det.

Link to comment
Share on other sites

Har en to-tre japanske vannbryner jeg bruker i forsjellig grovhet.-. Og har gjort det enklet for meg selv ved bare å ha kniver med V-egg. 
STår det skikkelig jævlig til, brukker jeg ført de der ubrukelige grove brynene du får på biltema, før jeg går over på de finere. 
Avslutter med en lærstropp som er limt på ei fjøl, som settes inn med slipepasta type fin. Sistnevnte brukes flittig for å vedlikeholde eggen.....



Metoden lært på youtube....

 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, magnum_mauser said:

Men det raude bryne frå dmt, vil det være tilstrekkelig å kjøpe berre det, eller trenger eg fleire for å få slipt opp eggen 100%?

 

Eg kan ikkje slipe for hand, men om det er å lære seg handsliping som må til for å få jaktknivane skikkelig skarpe - får eg berre kjøpe meg bryner og lære meg det.

 

Rødt DMT var/er et bryne som ikke er uvanlig brukt i forbindelse med jakt i Norge. Det har ca. samme finhetsgrad som de brynene Eze-lap markedsfører til jegere og fiskere. Om du er fornøyd med den skarpheten rød DMT gir, er det vel egentlig bare du som kan svare på. 

 

Dersom du skal lære deg å slipe, kan du også vurdere et rimeligere bryne som ikke fjerner så mye metall som et diamantbryne. For eksempel dette:

 

CC4 - Fällkniven (fallkniven.se)

 

Brynet jeg lenket til vil nok få kniven skarpere enn et rødt DMT bryne. Men med noe mer tidsbruk. 

Link to comment
Share on other sites

DMT diamantbryner har 4 finhetsgrader, alt fra 1200 korning og ned til 240 korning. Så det noe for et hvert bruk. :) Og det er andre produsenter. Til jakt- og turbruk så er vel det røde greit til det meste. Men kjøp nå litt forskjellig, så er det jo bare å teste selv. :) Men det er teknikk å bruke bryne, uansett type. Er en ikke dreven, så bør kanskje folk velge noe som tvinger frem faste vinkler.  Det finnes likevel kniver hvor stålet er så hardt, at det tar selv diamantbryner. Da er vel keramikk som er tingen. 

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, magnum_mauser said:

Eg kan ikkje slipe for hand, men om det er å lære seg handsliping som må til for å få jaktknivane skikkelig skarpe - får eg berre kjøpe meg bryner og lære meg det.

Se på Work Sharp PAJ. Det er noe for de som ikke er vant med å holde vinklelen ved bryning, gjelder også det meste av elektriske båndslipere. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Geco5 said:

 

Se på Work Sharp PAJ. Det er noe for de som ikke er vant med å holde vinklelen ved bryning, gjelder også det meste av elektriske båndslipere. 

Eg ser lenger opp at det blir bemerka at jigger ikkje gir jevn og korrekt vinkel - sjølv om produsentane hevder det. Veit du om denne er bedre på dette enn f.ex Lansky?

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, magnum_mauser said:

Eg ser lenger opp at det blir bemerka at jigger ikkje gir jevn og korrekt vinkel - sjølv om produsentane hevder det. Veit du om denne er bedre på dette enn f.ex Lansky?

Jigger som er avhengig av frihånd, vil jo avhengige av den som holder kniven. :( Den jeg anbefalte så er en ikke avhengig av vinkelen i din hånd, men hvilken vinkel du velger på enheten. Logg deg inn på en link og se, så forstår du sikkert. 

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 Jeg ville ikke anbefalt denne til uerfarne folk. For det første så er hastigheten litt høy (2950 rpm) for tørrslipng og en er avhengig av hånden som holder kniven. Skal en først holde kniven på frihånd, bør en velge en maskin som er mer i tråd med verktøy slipemaskiner, som bl.a. Work Sharp BGA, den har justerbar hastighet fra 1200 til 2800. 

 

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...