Jump to content

Viltkjøtt og (manglende) matkultur.


Jegermeistern

Recommended Posts

Nationens kommentator Hans Baardsgård (småbruker og skogeier fra Selbu) kommenterer bruk og misbruk av betegnelsene "viltsmak" og "viltkjøtt", og andre bevisste feilmerkinger og -betegnelser på matvarer:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/spinnvilt-fra-nortura/

 

Jeg synes dette føyer seg inn i trenden med å merke grønnsakstuinger som veganer-"pølse", -"burger" etc. Og man skal ikke bare skylde på ondsinnede produsenter, i dette tilfellet har faktisk "kunden" IKKE rett, når vedkommende, ganske bevisst, vil la seg lure.

 

Jeg tok dette opp med min mor, for ca. 40 år siden, hun hadde kjøpt hermetikk-bokser med noe som ble kalt "bogskinke". Jeg påpekte at hun, som var en kløpper i å tilberede kjøtt fra heile slakt, burde vite at bogen og skinka var i to forskjellige ender på dyret. Akkurat som skuldra og rævva på oss mennesker. Jeg kalte dette produktet for "skulder-rævv". Hvis jeg hadde valgt litt en litt mer diplomatisk ordbruk, kunne jeg kanskje fått jobb i markedsavdelinga hos konsernet med det merkverdige navnesammensuriet "NORTURA".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veganske pølser og burgere er i mine øyne egentlig helt greie betegnelser. Det kan karakteriseres som farseprodukter, og en farse trenger ikke inneholde kjøtt. Men prinsippet om at veganske utgaver av matretter som vanligvis inneholder kjøtt skal hete det samme som originalen kan få pussige utslag. Så et program på matkanalen hvor en svenske laget «veganske köttbullar» 🙃. Og eksemplene overfor viser hvor lite peiling «vanlige folk» har på hvor maten i butikken kommer fra

 

Edited by alkymist
Glemte et poeng…
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...