Jump to content

Hva er de forskjellige CCI-kulene til 17hmr og .22?


konber

Recommended Posts

Jeg har fått meg en .17hmr.  I og for seg en 22lr også, da det er en CZ457 med to løp. 
Jeg kjøpte den til trening og til jakt. Nå sitter jeg og ser på kuler til 17hmr og blir virkelig ikke klok på jungelen av forskjellige kuler som CCI har. Andre merker også forsåvidt, men det virker å være CCI som er det som butikkene har. Jeg orker ikke å bruke en arbeidsdag til på å prøve å lese meg opp på forskjellene. De som selger kulene på internett mener tydeligvis at dette skal man bare vite! Dersom noen vil forbarme seg over meg og forklare meg forskjellene og bruksområdet til følgende kuler, så hadde jeg vært meget takknemlig. 
- CCI TNT
- CCI FMJ

- CCI Gamepoint
- CCI V-max
- CCI A17 Varmint tip

Jeg tenker å bruke .17hmr til både matvilt og predatorer (rev) som jeg muligens ønsker å ta vare på skinnet. 

Bonusspørsmål: Til .22, er det nødvendig med egen jaktammo (hollowpoint?), eller går det fint med treningsammo? 

Bonusspørsmål 2: Til .22 er det også en jungel. Føl deg hjertelig velkommen til å komme med din visdom her også. Vi har Stinger, Velocitor, CCI Subsonic til kråke og div annet. 

 

Edited by konber
Link to comment
Share on other sites

  • konber changed the title to Hva er de forskjellige CCI-kulene til 17hmr og .22?

17 HMR: Gamepoint er vel en vanlig blyspiss. FMJ er helmantel. På rype brukes begge deler. Enkelte mener at det blir for mye skadeskyting med FMJ og velger Gamepoint. Ulempen er at den kan ødelegge enkelte ryper for mye med treff midtskips rett forfra eller bakfra eller sideskudd i vingeknoken. Samme problemstilling har man med 22 WMR. TNT, V-Max og varmint tip er varmintammunisjon ment for å gjøre mest mulig skade. Brukes nesten ikke på matvilt, men på feks kråke og rev.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hullspiss i .22LR har absolutt sin plass. Det er betydelig mer skuddvirkning kontra vanlige kuler. Hastighet hjelper også godt på. Stinger er det bra drag i, men har rykte for å ikke gi så god presisjon. Jeg har brukt mye subsonic hullspiss, på skjære f.eks. Ved et dårlig treff i magen med vanlig kule flyr den gjerne vekk, med hullspiss blir det mye større hull og sikrere felling. Stinger = enda større hull. Utfordringen med .22LR er kulebane. Du skal ikke feilbedømme avstanden med manger meter før det gir dårlig treff eller til og med bom. Om du tror det er 50 m og det viser seg å være 60 m, så er du allerede ute og kjøre.

Da kommer 17 HMR mer til sin rett. Den er flattskytende nok til at du oppdager neste utfordring, som er vindavdrift. Jeg har måttet lære ting litt på ny etter å ha tatt i bruk 17 HMR. Jeg vil anbefale å teste en del under varierende vindforhold.

Jeg har skutt rev, kråke og skjære med CCI A17. Skuddvirkning på fuglene er bra, de detter rett ned. Men det er ikke så voldsomt som jeg hadde forventet. Jeg tror Stinger river like mye. Reven datt etter få meter også, så det funker. Men det er ikke overflod av kraft til den bruken.

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker eg Gamepoint til matvilt, V-max/Accutip til kråke, og XTP til rev (på sommertid). XTP fordi den er 20 grains, og ikkje 17. Men eg har brukt den for lite på matvilt og rev til å sei det eine er bedre eller dårligare  det andre. Men V-max eller accutip til kråke kan eg konkludere med er bra.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...