Jump to content

Endelig frysen full av reinkjøtt, hva skal jeg bruke det til?


40årskrisa

Recommended Posts

Etter å ha felt min første rein i år er frysen proppfull med deilig reinkjøtt, vi skal ha gjester neste helg og jeg tenkte brilljere med egenskutt middag:)

 

Jeg er (sånn helt objektivt sett) veldig god på finnbiff, men den har jeg laget så mange ganger med kjøperein at jeg har lyst til å briefe med noe annet...   Jeg har steiker, fileeter, hjerte og kjøttdeig i massevis, men hva skal jeg lage?

 

Forslag? 

 

PS! Blir dette en innertier blir det myyyyye lettere på hjemmebane å få fri til jakta neste år, så det er helt klart en baktanke med hele greia her;)

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, 40årskrisa said:

Etter å ha felt min første rein i år er frysen proppfull med deilig reinkjøtt, vi skal ha gjester neste helg og jeg tenkte brilljere med egenskutt middag:)

Om jeg ikke husker helt feil fikk du en grei bukk? Jeg tenker det kanskje er greit å benytte de nærmeste dagene til å finslipe ferdighetene før du briljerer overfor gjestene? Hvis spesialiteten er finnbiff og du vil "safe", hold deg til den. Da kan du bruke kjøtt fra låret (steiker). Alternativet er å tilberede steiken hel, og da MÅ du som @Chiefen.v-2 sier ha kontroll på temperaturen. Det vil si, etter bruning i panna langtidssteking i ovnen på lav temperatur (rundt 100 grader) og med steketermometer plassert i sentrum av kjøttstykket. Steika er ferdig når kjernetemperaturen er rundt 58 grader (+/-), og den bør få hvile minst 10 minutter før du skjærer i den. Har du ytrefilét holder det om denne bare smørstekes i panna og får hvile innpakket i alufolie rundt 20 minutter før du serverer. Kraft/saus lager du ved å hogge opp, brune og koke bein fra dyret sammen med rotgrønnsaker, løk, einerbær og krydder. Jeg bruker gjerne både frisk persille, timian og oregano på denne tiden av året.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Steketermometer er din beste venn, spesielt med så magert kjøtt som reinsdyr er. Hvis man vil ha det helt perfekt er det vanskelig å slå sousvide metoden, det fjerner mye usikkerhet. 

 

Ellers er det som nevnt over veien å gå.

Salte kjøttet godt, brune på høy varme med smør og olje, hive i ovnen på lav varme m termometer i seg, kanskje litt mer smør, ferske urter og hvitløk i formen, og steke til den når riktig temp (55 ca foretrekker jeg da). Da trenger den ikke hvile heller når ferdig. Pepper er best å ta til slutt eller etter bruning, da det brennes på høy varme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske Ingrid Espelid Hovig hadde et program om samiske mattradisjoner og fikk servert reinskjøtt tilberedt på to ulike måter i en lavvo. Da hun ville vite hva de kalte disse rettene var svaret: "Jo, den ene kaller vi kokt kjøtt og den andre stækt kjøtt". :mrgreen:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...