Jump to content

Ny hundelov ute på høring


tussehaugen

Recommended Posts

Slik det er i dag så er det vanskelig å hindre personer i å ha ein hund dei ikkje rår over.
Eg leser kompetansekravet som ein mulighet utover hensynet til dyrevelferd som hjemmel til å ta hund frå personer som er uskikket.

Dette kan såklart trekkes langt og kurs kreves for almuen. Ikkje heilt ulikt ettersøk videregående fremheves som ein ”nødvendighet” for å ha kompetanse til å vere ettersøksekvipasje…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der er ihvertfall et par kritik punkter. 

Med ny lov kan 2 hunder som kommer opp å slås barker sammen uanset omfang kreve den anden hund avlivet.

Nået der skjer konstant i hundeparker uden som helst dramatikk i dag,og veldig sjældent føre til skader.

Der er mange hundeeiere som ser deres hund som deres barn,så det blir moro 

 

Man må ikke søke sin egen hund i utmark, giver heller ikke særlig  mening,at det kun er politi eventuel grunneier.

 

Sertifikat på hund bliver jo litt ala knivloven.

Dem der burde ha sertifikat tar det ikke 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Då er lova rett rundt hjørnet.

Ser det blir strengt i områder for hundeeigere der det er tamrein, akkurat denne problemstillinga kan eg for lite om til å uttale meg. For områder utan tamrein så vil den nye lova i praksis bety at vi som har utmark og jaktrett får tilbake råderetten og mulighet til hundetrening og jakt i egne terreng allerede frå 20 august, meget bra!

 

https://www.nrk.no/norge/flertallet-pa-stortinget-er-enig-om-forslaget-i-den-nye-hundeloven-1.15968775

Link to comment
Share on other sites

En av de største problemer bliver ikke løst, ser jeg og det er at politiet ene og alene kan bestemme avlivning selv om de ikke har kompetanse til å vurdere om eventuelt hunden er blitt angrepet først.

 

Hunden har heller ikke fått mer frihet i ny forskrift, og virker som om loven bare er revidert så man ligge mer ansvar over på eiere.

Ansvars delen er grei, men loven skulle revideres for å sikre bedre dyrevelferd og hundeeieres rettssikkerhet.

Intet i den nye lov har sikret verken den ene eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Der er svakheter med den nye loven men der er også betydelige framskritt. Dagens lov gir hjemmel for at ein hund som har utført trussel mot personer eller husdyr kan politiet vedta avlivet, i den nye loven så må der vere konkrete bevis for at trusselen fortsatt er til stade. Ny lov definerer også kva skade som må skje, der må fysisk vere skader av definert størrelse på menneske eller husdyr før det er definert som ein trussel. I dag er det nok med ei skramme eller at nokon blir skremt, også nok for å kreve avliving i ettertid… Stad og situasjon er også avgjerande, i dag kan feks. ein bonde avlive min hund i min egen skog på sin nødrett for sine husdyr. Med ny hundelov vil han faktisk ikkje ha nødrett i det heile utanfor båndtvangtida utan at der foreligger ei beiteavtale med grunneiger. Rettsvesenet har no ei rekke med konkrete punkter di skal hensynta, det er mulig der fortsatt vil skje urettsmessige avliving av hunder men der vil ikkje bli frifinnelser i samme grad som før. ( den var 100%…! )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...