Jump to content

KRIEGHOFF DRILLING


BBF97

Recommended Posts

  • 4 months later...

Jeg som svarer kjenner ikke dette våpenet, men har helt gått bort i fra drillinger hvor jeg må bruke oppspenner på samtlige løp. På min Krieghoff Trumph Dural fra 71 er det kun oppspenner på kuleløpet, og det er helt greit at det er. Bruker børsa primært på skogfugel, og da ikke jeg tid til å spenne opp hagleløpene i det jeg kaster børsa til skulderen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Optima trenges ikke brekkes, men må spennes opp på nytt om du skyter to skudd og må skyte tredje.

Trumpf er nok det rette valget, da kan du skyte alle tre, men også der må rifleskuddet spennes opp da. Hadde Nye krieghoff Trumpf, syns den ble heftig tung, men angrer i dag på at jeg solgte den. Min var i 12/76 og 7x57R.

Tror jeg syns den var for fin til å drasse rundt i steinura med samt at den var veldig tung...meeeen skulle ikke solgt den! Kanskje en i kaliber 20/76 vil være lettere om det er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (28 minutter siden):

Finnes det en oversikt et sted med tanke på Trumpf og Optima, der de forskjellige generasjonene vises/forklares enkelt med de endringene som ble gjort? Gjerne med årstall også forsåvidt. 

 

 

Øverse film er om Optima.

Kristoffer Clausen har den nye krieghoff Trumpf i 12/76 og 7x57R med 60 cm løp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For de av dere som har penger og garderobeplass nok, ligger det etpar lekkerbiskener ute på den danske "Lauritz"-siden:

 

https://www.lauritz.com/no/auksjon/krieghoff-neptun-primus-drilling-kal-12-70-7x64/i6141549/

 

https://www.lauritz.com/no/auksjon/krieghoff-plus-drilling-kal-20-76-5-6x52r-9-3x74r/i6141531/

 

Den med innstikk-pipa virker veldig fristende! Jeg ville nok, i tilfelle, skifta ut det digre glass-beistet på toppen. Meeeen -

 

gordon setter skrev (4 timer siden):

Tror jeg syns den var for fin til å drasse rundt i steinura med  -  -

 

Til det bruket er nok den gamle Zoli-kombien mer egnet, ja!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...
amatør skrev (På 4.9.2021 den 9.59):

Er det ikke oppspenner? Man kan vel da spenne opp for tredjeskuddet med den?

Går ut i fra at Optima har oppspenner på rilfeløpet slik som Trumphen hadde. Det er i hvertfall oppspenner på den som selges på Finn nå 08.01.24

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (På 9.1.2024 den 0.41):

Går ut i fra at Optima har oppspenner på rilfeløpet slik som Trumphen hadde. Det er i hvertfall oppspenner på den som selges på Finn nå 08.01.24

Optima har oppspenner for begge slaglåsene, dvs du velger ut fra situasjonen om du skyter 2 hagleskudd eller ett hagle og ett rifleskudd.  Har du tatt to skudd MÅ du brekke børsa ev slippe tilbake oppspenneren og spenne opp igjen.                                                                         Trumpf har oppspenner bare for riflemekanismen, hagla spennes alltid med å brekke børsa.

Link to comment
Share on other sites

GOS skrev (4 minutter siden):

Du MÅ ikke brekke børsa, du kan slippe oppspenneren tilbake, flytte omsjalteren og spenne opp på nytt.

Jeg hadde vel ikke trengt å skrive "må" med store bokstaver da, men fortsettelsen sier jo det du påpeker. Ev slippe tilbake og spenne på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...