Jump to content

Utstyr til ettersøksekvipasjen


AKJ

Recommended Posts

Som fersk ekvipasje godkjent for ettersøk, har jeg tenkt litt på hva som er lurt å ha med under ettersøk. 
Ut over "vanlig" jakt utstyr har jeg vel tenkt på at synlighet i form av refleksvest(er), hodeplagg osv. bidrar til egen sikkerhet. 
Det samme gjelder vel for lyskilde av en eller flere typer. Dette for både hund og fører. 
 

Noe til å finne/påvise blod eller pels med tenker jeg kan være lurt.

 

Ut over dette er det sikkert mye som er smart og/eller kjekt å ha med. 


Hva har dere mer erfarne hundeførere å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Eg går alltid med jakka frå ettersøksringen, som er både fargerik og full av reflekser, hunden går også med tilsvarande sele. Eg har ein liten ryggsekk som alltid er med i på jakt og ettersøk, i den har eg:

 

Nokre meter flaggline

Ei lita men kraftig hodelykt + ekstra batterier.

Reservekniv

Kleenex/papir, til å finne blod

Desinfiserende våtservietter 

Ein liten pakke med "høgenergifor" til hunden 

Litt nøtter og sjokolade 

Ei lita drikkeflaske

Langermet tshirt i ull. 

 

Denne sekken er temmelig liten (trur det er 6 liter) men då har eg i tillegg plass til ein 0,5 liters thermos og ein solid matpakke.

Eg har også vurdert å legge oppi litt førstehjelpsutstyr, men det har blitt med tanken og blir sikkert ikkke gjort FØR eg ein gang sitter der med kutt i fingeren og angrer på at eg ikkje hadde plaster i sekken 😷

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden (en dag med alt for lite å gjøre) lagde jeg meg en "generisk" pakningsplan, mest for å gi en form for ro i sjela med at jeg har fått med meg alt samt å slippe vurderingen hver eneste gang. Bruk den som inspirasjon hvis du finner noe av det nyttig. Som en "sidenote" er egentlig sekken kjekk å ha ferdig pakket til plutselig oppdukkende turer også.

Den er ikke spesifikt tilpasset ettersøk og jeg bærer garantert med meg veldig mye mer enn jeg normalt vil trenge.

På den andre siden er jeg nok forberedt på det meste, og kan om nødvendig ha det relativt komfortabelt om dagen/natta i skogen skulle bli lengre enn forutsatt.

Noe som alltid henger på siden av sekken er sanitetsutstyr, ikke bare plaster og ting for overfladiske kutt, men også et torniquet. Jeg håper selvfølgelig og aldri få bruk for det på meg selv eller andre, men den potensielle verdien av å ha det med er i mitt hode større enn de grammene det veier. 

Pakningsplan jakt.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AKJ said:

Ikke så mye med i sekken, altså. 
Naturlig nok ettersom det kan bli en del gåing regner jeg med.

Hva er tanken bak flagglina, generelt greit med noe tau, eller spesifikt formål?

Tau har eg med fordi eg alt for mangen ganger har gløymt å ha med det "obligatoriske" tauet i jaktbuksa til dragning av hjort - det ligger igjen på låven etter sist eg slakta 😶

 

Utover det synes eg det at nokre meter flaggline er greit å ha på generelt grunnlag, hvis f.ex sporlina blir ødlagt.

 

Ellers so har du rett i at det er ikkje so mykje eg har med. Men det er eit bevist valg fordi eg stadig føretrekker ein "minimalistisk" tilnærming til jakta - i den forstand at eg vil ha med meg minst mogleg. Tidligare hadde eg ein dagssekk full av ting eg trudde eg trengte, og alle lommane på jakka fulle i stæsj - men 2/3 deler av det eg hadde med, var ting eg ikkje trengte - men som var kjekt å ha.

 

Det som virkelig er kjekt, er tomme lommer på jakka og ein liten sekk på ryggen med det aller nødvendigste 😊

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, og det gir mening.

 

Jeg tenkte det kunne være greit å ha en lett   pakning med det nødvendigste til ettersøk ferdig rigget, kanskje som en del av den totale jaktpakningen. Den blir litt mindre omfattende enn den @jland skisserte over, men så jakter jeg ikke langt fra vei og bebyggelse.


Nytt for meg blir å ha med det hunden trenger for å gjøre sitt.

Link to comment
Share on other sites

Synlige klær, minimum på hodet og refleksvest.

I en liten sekk: God hodelykt (og til våpenet), kniv, jaktradio, GPS, batterier, merke-bånd, mat som kan spises uten tilberedning, litt tau, engangs hansker+mansjetter, varm genser, lue, flaske med drikke, litt ammo og førstehjelps pose.

 

Ekstra magasin i jakka, liten lommelykt, lommekniv og enkeltmanspakke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...