Jump to content

Harebestand i Trondheim, Meldal og Hommelvik


TrofastTheBeagle

Recommended Posts

God dag godtfolk,

 

har en beagle på 16 mnd som jeg gleder meg veldig til å fortsette jakttreningen med i høst.

Er bosatt i Trondheim og prøver fortiden å danne meg et bilde over hvor det kan være verdt å kjøpe sesongkort for hare.

 

Vurderer Resdal-, Iglefjell-, Jøgnfjell-, Espåsområdet-, Grefstadfjell-, Løkken- og Våttanområdet i Meldal. Har også sett på Mostadmarka i Malvik. Har også sett på byneset/bymarka i Trondheim, men her er det så mye turgåere at det ikke virker veldig attraktivt. 

 

Er det noen her inne som sitter på tidligere erfaringer rundt ett av disse områdene?

 

Er helt fersk i gamet og alle tips mottas med stor takk!:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
ikke jaktet hare, men har jaktet litt i Grefstofjellområdet. Har sett hare et par ganger der, samt spor når det har vært snø. Vil ikke påstå at det er mye der, men sjansen er der ihvertfall. 
Finnes skogsfugl og rype der også, men ikke noe toppterreng akkurat. 

Link to comment
Share on other sites

Grei bestand av hare I Meldal, selv om den er noe presset av økende bestand av rev. Er kjent med at det jaktes hare med hund av noen få men ivrige jegere som ser ut til å lykkes OK med det.

 

Det jaktes mye fugl i området og bestanden av rype har historisk sett båret preg av det, men tiltak for å senke jaktpresset ser ut til å ha virket positivt og bestanden har vokst de siste årene. I særlig grad ser vi mer storfugl og jerpe i marka.

 

Jeg jakter ikke hare selv (storvilt er mer min greie) men kjenner området svært godt hvis du har mer spesifikke spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært mye i Bymarka mot Byneset. Har aldri sett hare der, men det er en del spor om vinteren, så de finnes nok. Men som du sier så er det for mange folk. Noen blir skikkelig sure når man kommer med våpen.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2021 at 2:02 PM, Olemann said:

Hei. 
ikke jaktet hare, men har jaktet litt i Grefstofjellområdet. Har sett hare et par ganger der, samt spor når det har vært snø. Vil ikke påstå at det er mye der, men sjansen er der ihvertfall. 
Finnes skogsfugl og rype der også, men ikke noe toppterreng akkurat. 

Riktig. Takk for info. Ser ut til at jeg kommer til å ende opp med å jakte i mostadmarka...

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2021 at 2:11 AM, Vidvandre said:

Grei bestand av hare I Meldal, selv om den er noe presset av økende bestand av rev. Er kjent med at det jaktes hare med hund av noen få men ivrige jegere som ser ut til å lykkes OK med det.

 

Det jaktes mye fugl i området og bestanden av rype har historisk sett båret preg av det, men tiltak for å senke jaktpresset ser ut til å ha virket positivt og bestanden har vokst de siste årene. I særlig grad ser vi mer storfugl og jerpe i marka.

 

Jeg jakter ikke hare selv (storvilt er mer min greie) men kjenner området svært godt hvis du har mer spesifikke spørsmål.

Skjønner. Ja storviltjakta er topp den og. Blir nok noe hjortejakt med bikkja også får jeg håpe

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2021 at 7:49 AM, mig16 said:

Jeg har vært mye i Bymarka mot Byneset. Har aldri sett hare der, men det er en del spor om vinteren, så de finnes nok. Men som du sier så er det for mange folk. Noen blir skikkelig sure når man kommer med våpen.

Yes, jeg har også sett litt spor der. Men som du sier så er det flust av folk der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...