Jump to content

.375 Ruger


Vaquero

Recommended Posts

.375 Ruger er et interessant alternativ til .375 Holland & Holland:

En enkel oppsummering er at den passer i std. kasser. Kortere enn .375 H&H, og samme bunndiameter og litt høyere v/0. ca. 100 ft. Den smetter pent ned i magasinet til min 7mm.Rem.Mag. 

.375 Ruger er ikke en gammel konstruksjon, den kom i 2007 med sin hylselengde på 65,5mm, .375 H&H er en gammel legende fra 1912 med sin hylselengde på 72,5mm.

I følge ladedata fra Hodgdon ser jeg en tydelig tendens på 300 grain kuler hvor .375 H&H leverer kula i v/0 på 2500ft.+. .375 Ruger leverer 300 grain kule i v/0 på 2600ft.+. ca.100ft. differanse. 

 

Er det noen her inne som har erfaring med .375 Ruger, eventuelt byttet/konvertert rifla fra et annet magnumkaliber?

.375 Ruger.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde en Ruger Hawkeye African i noen år i 375 Ruger.
Ble brukt på elgjakt pluss en tur til Namibia (springbuck, mountain zebra, black wildebeest, oryx og kudu)
Jaktammo har vært 270 grs Barnes TSX.
Meget god presisjon, og fin effekt på vilt.
Lett og hengig rifle, og etter min mening et supert storviltkaliber.
Ble desverre solgt i et anfall av det jeg vil kalle sinnsforrvirring, og et av  mine våpen jeg virkelig savner.

 

Namibia 2 080.jpg

Namibia 2 203.jpg

Namibia 2 293.jpg

Edited by seawolf
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan vel også nevne at på samme måte som med 375 H&H er dette (etter min erfaring) en patron det er lett å få god presisjon med.
Både nevnte TSX, samt 270 grs A-Frame, 300 grs Woodleigh PP og 300 grs Hornady BT SP  gav  fine tre-skudds samlinger både fra benk og sittende på ræva.
Som regel ca 30 mm etter det jeg har registrert i ladeboka mi.
Ofte to nesten hull i hull, og ett som åpnet opp litt.
De nevnte dyra i Namibia ble skutt fra skytestokk på hold fra 60 m til ca 150.

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kjenning som er PH i sør-afrika bruker sin 375Ruger til alt unntatt laaange hold og culling. Han har bare gode ting å si om patron og rifle.

Jeg var nær å kjøpe en selv men endte med 375HH (mest fordi jeg var usikker på tilgang på hylser i framtiden, ser ut som det ikke er noe å være bekymret for),

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...