Jump to content

Tsx og kråke


morpho79

Recommended Posts

Jeg har ladet opp noe 85grain tsx til 6x45. Kula er fantastisk presis, og jg hadde håpet å bruke den til, vel, alt. Nå har jeg skutt to kråker, en på femti meter og en på hundreogfemti meter. Den første fløy videre etter å ha mistet en del fjær, så jeg tenkte kanskje det må ha vært et dårlig avtrekk eller noe annet. Den andre så jeg gikk ned, så jeg gikk bort, og da har den altså kranglet seg ut i havet og ligger der og kaver. Jeg får tak i den, den er veldig levende, med hull litt høyt og til høyre i ryggen. Jeg har skutt hundre ryper med sako fmj 90grain i lavere hastighet, og med unntak av en superrype som blødde en strek på ti meter før den tok til vingene og fløy flere hundre meter så har de vært døde som sild alle sammen. Men tsx...nei. erfaringsgrunnlaget er kanskje noe tynt, kråke er større enn rype, men likevel. Burde de ikke krepere av en dose kobber gjennom skrotten?

 

Jeg har gått bort fra lette varmintkuler i fæl hastighet pga støy og elendig oppførsel i vind. Er det noen som har en annen forklaring enn at kule eller skytter er uegnet? Har noen prøvd sierra sin 77grains kule i 6mm i kosefart rundt 820-30ms på fugl?

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, morpho79 said:

Nå har jeg skutt to kråker, en på femti meter og en på hundreogfemti meter.

Jeg synes 85 gr kule på så store kråker er uetisk jakt, og det er ikke rart at de bruker litt tid på å oppdage at de er truffet og at de skulle være døde.

Du skal vel selge nebbene som båt? Slik som det er sunget om i en gammel vise om kråkejakt.😀

Fra spøk til alvor, det er merkelig at denne kulen fungerer dårligere enn et luftgevær på kråker, du får prøve med flere så du ser om det er tilfeldig eller om det er slik hver gang. Denne patronen skulle være mer enn god nok, den holder vel kravet til rådyr også.

Link to comment
Share on other sites

Det mest effektive jeg har skutt kråke med var .44-40 med flatneset 200 grains blykule. Lav hastighet, svartkrutt. Kråka bare falt over ende som om den var truffet av lynet eller noe, ikke det minste antydning til bevegelse etter smellen. Ikke ble det grisete heller, i motsetning til moderne varmintgreier. Men selvfølgelig ikke det enkleste å treffe med på varierende hold, kulebanen er som et dårlig snøballkast i motvind.

Link to comment
Share on other sites

55grains varmintkuler har funket flott tidligere, men de er litt vindutsatte, og farten gjør at lyden er noe mer ubehagelig for omgivelsene.  Dessuten er tsxkula superpresis, og snart er det vel ikke annet å få tak i uansett... Jeg gir den noen sjanser til. Det bør jo være tilfeldigheter eller dårlige skudd. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2021 at 12:01 AM, Super XX said:

Hører du virkelig forskjell på en 55 og en 85 grs kule?? 

Ja.

Jeg bruker lyddemper. Den lette kula forlater løpet i over 1000ms, den tyngre i litt over 820. Det er langt mer piskesnert i den lette, og den bærer lengre. Selv i vind. Det er ikke et problem for skytteren mtp støy, men jeg prøver altså så godt jeg kan å redusere, hva skal vi si, belastningen lyden av et smell påfører enkelte andre som måtte befinne seg utendørs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...