Jump to content

Spørsmål rundt fart på kula og treffpunkt


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

var på banen i går og skulle testa en ladestige på 100m med  178gr ELD-M i min 30.06AI, er det noe logisk forklaring på hvorfor treffpunktet synker når farten går opp? 

her har jeg skutt liggende med tofot og bakbag så jeg har sikta midt i på alle skudda, men treffa begynner høyt og daler ned mot senter etter hvert hopp i stigen (mer fart) 

 

ikke noe problem dette, men jeg trodde kula ville få høyere treffpunkt når farten gikk opp, ikke motsatt.

b1.jpg

b2.jpg

b3.jpg

b4.jpg

b5.jpg

b6.jpg

b7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på om pipen er i en buk eller node idet kula slipper munningen. 

 

Når ladningen øker går løpstiden ned. Den raskeste av ladningene dine slipper når pipesvingningen er nederst i et oppsving. 

 

Hvis du lader enda slappere vil du se at treffpunktet når en topp og så går ned igjen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, boble said:

Det kommer an på om pipen er i en buk eller node idet kula slipper munningen. 

 

Når ladningen øker går løpstiden ned. Den raskeste av ladningene dine slipper når pipesvingningen er nederst i et oppsving. 

 

Hvis du lader enda slappere vil du se at treffpunktet når en topp og så går ned igjen. 

okei det var jo en logisk forklaring, så det er ingenting å tenkte på i utgangspunktet da :)

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, stigamundsen said:

Dette har nok truleg med svingningar i løpet å gjere. Det er berre 1.5 grain forskjell på maks og min? Ikkje så stor forskjell i fart heller. Trur nok ikkje dette er uvanleg.

 

er en del over maks i forhold til Vitahvouri sin ladetabell, så derfor jeg bare har 1,5grain mellom min og maks.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vavlo said:

Vil vel si det er noe uvanlig da. En økning i hastighet på 40 m/s vil normalt gi høyere treffpukt. Hvordan oppfører den seg uten MSen reipa på pipa? 

 

Har ikke prøvd samme ladestige uten bajonetteten påmontert, kanskje det forandrer på svingningene så resultatet blir annderledes da? 

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut til at det er de to laveste ladningene som gir de tetteste 3-skuddsgruppene, men ingen av samlingene er jo direkte dårlige? Og som påpekt av flere ovenfor, det er ikke all verdens forskjell i hastighet mellom høyeste og laveste ladning heller. Om jeg forstår det riktig, er dette en match-kule med relativt høy BC. Da ville nok jeg skutt inn med 52,5 grs-ladningen uten MS påmontert, og glemt resten.....😉

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til løpssvingninger er det slik at rekylbevegelsen starter å løfte opp pipen før kulen er ute. Jo lengre tid kulen er i løpet jo mer løfter rekylen pipen.

På rifle er dette knapt merkbart på treffpunkt, men i pistol blir det lett å observere at tunge langsomme kuler treffer høyere enn lette og raske.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sølvrev said:

Ser for meg ut til at det er de to laveste ladningene som gir de tetteste 3-skuddsgruppene, men ingen av samlingene er jo direkte dårlige? Og som påpekt av flere ovenfor, det er ikke all verdens forskjell i hastighet mellom høyeste og laveste ladning heller. Om jeg forstår det riktig, er dette en match-kule med relativt høy BC. Da ville nok jeg skutt inn med 52,5 grs-ladningen uten MS påmontert, og glemt resten.....😉

Dette er en 178gt ELD-M kule, og løpet er 66cm langt med 21mm profil, testet også med N160 krutt og samme kule, det ga mye bedre presisjon en med N550 synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, fredriko said:

..., testet også med N160 krutt og samme kule, det ga mye bedre presisjon en med N550 synes jeg :)

Mye bedre? Da har du et presist våpen! For meg er N160 "universalkrutt" i .30-06 for kulevekter rundt 180 grs, og dersom det gir (enda) bedre presisjon i din .30-06 AI bør valget være enkelt. Hastigheten blir vel hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Sølvrev said:

Mye bedre? Da har du et presist våpen! For meg er N160 "universalkrutt" i .30-06 for kulevekter rundt 180 grs, og dersom det gir (enda) bedre presisjon i din .30-06 AI bør valget være enkelt. Hastigheten blir vel hipp som happ.

ordla meg litt feil , jeg mente samlinga var bedre med N160.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/27/2021 at 1:29 PM, fredriko said:

Fordi jeg er et stykke over maks i ladetabell, og jeg er fersk med Ackley Improved, så jeg går i små steg for og merke evt trykktegn før det går for langt. 

 

Om du er fersk i ladning, Hvordan kan du så vurdere trykforskelle, ved 0,3 grains forskelle på krudtladning ?
Folk som jobber professionelt med den slags, og har trykmåleutstyr, kan ikke stabilt måle forskelle med så små forskelle.
Og om du med 0,3 grains ekstra, oplever synlige trykproblemer, Så bør du nok reducerer ladningen med 2-3 grains

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ignorant said:

Om du er fersk i ladning, Hvordan kan du så vurdere trykforskelle, ved 0,3 grains forskelle på krudtladning ?
Folk som jobber professionelt med den slags, og har trykmåleutstyr, kan ikke stabilt måle forskelle med så små forskelle.
Og om du med 0,3 grains ekstra, oplever synlige trykproblemer, Så bør du nok reducerer ladningen med 2-3 grains

 

 

Vurderer vel trykkforskjell på lik linje som mangen andre, flate hetter, avtrykk etter utdrager, tregt hevearmsløft etc..

hvorfor skal jeg gå 2-3 grains tilbake mener du, utdyp gjerne, hvorfor så mye og ikke 0,5-0,8 eller 1 grain hvorfor akkurat 2-3 grains, hva tenker du? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@fredriko

49 minutes ago, fredriko said:

Vurderer vel trykkforskjell på lik linje som mangen andre, flate hetter, avtrykk etter utdrager, tregt hevearmsløft etc..

flate hetter er ingen eksakt vitenskap, men avtrykk etter utdrager/utkaster tregt hevarmsløft er det. Da er du langt over maks. Da betyr det minst 2-3 grains reduksjon. Samt en mer permanent utvidelse av diameter på hylsehodet. Som måles med mikrometer før og etter skyting,

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2021 at 1:29 PM, fredriko said:

Fordi jeg er et stykke over maks i ladetabell, og jeg er fersk med Ackley Improved, så jeg går i små steg for og merke evt trykktegn før det går for langt. 

Jeg vet ikke helt hvor du har hentet dine ladedata fra, men jeg finner ikke noe for ELD M-kula hos Vihtavuori (bare for ELD X og "vanlig" .30-06). Om vi ser på andre match-kuler i omtrent samme vektklasse (uten at det er noen fasit!)  er ikke dine ladninger så veldig heite. Men det jeg ikke helt forstår er at du som fersk hjemmelader med .30-06 AI velger å lade så vidt hardt all den tid hastigheten (>850 m/s) ikke er noe problem, ei heller presisjonen. Som flere har påpekt ovenfor, vurdering av trykk uten spesialutstyr er ingen eksakt vitenskap. Så for å spare våpenet for unødige belastninger og deg selv for bekymringer, er det kanskje lurt å satse på 58 grs-ladningen med N160 eller 52,5 grs med N550 (og ubetydelig lavere hastighet)?

Edited by Sølvrev
Endret ref.
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Jeg vet ikke helt hvor du har hentet dine ladedata fra, men jeg finner ikke noe for ELD M-kula hos Vihtavuori (bare for ELD X og "vanlig" .30-06). Om vi ser på andre match-kuler i omtrent samme vektklasse (uten at det er noen fasit!)  er ikke dine ladninger så veldig heite. Men det jeg ikke helt forstår er at du som fersk hjemmelader med .30-06 AI velger å lade så vidt hardt all den tid hastigheten (>850 m/s) ikke er noe problem, ei heller presisjonen. Som flere har påpekt ovenfor, vurdering av trykk uten spesialutstyr er ingen eksakt vitenskap. Så for å spare våpenet for unødige belastninger og deg selv for bekymringer, er det kanskje lurt å satse på 58 grs-ladningen med N160 eller 52,5 grs med N550 (og ubetydelig lavere hastighet)?

Det er ingen behov for meg å lade så hardt som mulig om det er dette jeg har gitt inntrykk av, grunnen til at jeg er litt «forsiktig» er at iflg Hornady sin tabell så er maks på 56,6gr. 
Målet er og få samme treffpunkt som jakt kula slik at jeg slepper å skru mellom trening og jakt ammo.

 

44D93278-9A2E-4D9A-A6A8-99430CCB7199.png

6459A390-1D33-4B09-8533-86A6F95A98D4.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå skal man kanskje være snill mot en nybegynner, men jeg mener du starter i feil ende med å skuffe mer køl for å få samme treffpunkt.

 

Er du redd for å skru trenger du ikke noen VLD matchkule; bytt heller til en kjip hulspiss lik jaktkula i vekt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, fredriko said:

Målet er og få samme treffpunkt som jakt kula slik at jeg slepper å skru mellom trening og jakt ammo.

Jeg, jeg skjønner poenget, men ser ikke helt problemet. Jeg har rifler i 6,5x55 og .30-06. Til disse benytter jeg flere typer hjemmeladet ammunisjon: med premium jaktkule, billig blyspiss (for oppskyting), helmantel (småvilt), samt rimelig kule til trening. I og med at jeg har kikkertsikter (Swarovski) med "zero stop" skyter jeg inn riflene med jaktammunisjon, og nullstiller med denne som referanse. For alle andre kuler/ladninger noterer jeg avvik i høyde og side, slik at jeg kan skru de nødvendige knepp når disse er i bruk. Om du ikke har et sikte med mulighet for nullstilling, kan du sette et merke med vannfast tusj på høyde-/sideskalaen for din referanseammunisjon. Så vet hvor mye du må justere når du benytter andre kuler/ladninger, og tilbake igjen når du bruker referanseammunisjonen. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

 

Jeg, jeg skjønner poenget, men ser ikke helt problemet. Jeg har rifler i 6,5x55 og .30-06. Til disse benytter jeg flere typer hjemmeladet ammunisjon: med premium jaktkule, billig blyspiss (for oppskyting), helmantel (småvilt), samt rimelig kule til trening. I og med at jeg har kikkertsikter (Swarovski) med "zero stop" skyter jeg inn riflene med jaktammunisjon, og nullstiller med denne som referanse. For alle andre kuler/ladninger noterer jeg avvik i høyde og side, slik at jeg kan skru de nødvendige knepp når disse er i bruk. Om du ikke har et sikte med mulighet for nullstilling, kan du sette et merke med vannfast tusj på høyde-/sideskalaen for din referanseammunisjon. Så vet hvor mye du må justere når du benytter andre kuler/ladninger, og tilbake igjen når du bruker referanseammunisjonen. 

Gode tips her, 

jeg har et zeiss 3-12x56 HT med ASV+, og drømmen er og få jakt og treningskula til og gå likt slik at jeg kan bruke den samme ringen på ASV systemet og samme skalaen, er ikke redd for å skru, men ønsker å teste om dette kan fungere i praksis. 

Link to comment
Share on other sites

@fredriko

1 hour ago, fredriko said:

jeg har et zeiss 3-12x56 HT med ASV+, og drømmen er og få jakt og treningskula til og gå likt slik at jeg kan bruke den samme ringen på ASV systemet og samme skalaen, er ikke redd for å skru, men ønsker å teste om dette kan fungere i praksis. 

Det jeg gjør er å finne en billig treningskule så går noenlunde presist i våpenet, helst en lettere en, er du heldig avviker denne ikke så mye til høyre eller venstre for jaktskuddet. Så er det bare å samle sammen en del egnede kruttsorter, og teste treffpunkt. I 6,5x55 ligger treningpatronene omtrent 3 cm fra jaktammo. Da gidder jeg ikke lete mer. I 3006 bruker jeg 150 grains TSX/TTSX så der har jeg foreløpig skutt inn 2 kikkerter, en for jakt og en for trening. Skal jobbe videre med å finne egnet treningskule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, svehella said:

@fredriko

flate hetter er ingen eksakt vitenskap, men avtrykk etter utdrager/utkaster tregt hevarmsløft er det. Da er du langt over maks. Da betyr det minst 2-3 grains reduksjon. Samt en mer permanent utvidelse av diameter på hylsehodet. Som måles med mikrometer før og etter skyting,

 

Med min begræsede erfaring, med våpen og våpenproduktion, vil jeg baserret på udførte test, påpege, at Moderne våpen, IKKE giver tungt hævearmsløft, før du er flere tusinde bar over sikker max.
Jeg har udført sprengningsforsøg, hvor konstruktioner med dårlig støtte omkring patronbund, eksploderede. Mens bedre konstruktioner, let kunne åbnes, uden følt modstand.
Tungt hævearmsløft, er primært tegn på tvivlsom våbenkvalitet, eller dårlig indpasning.
Så om man har en velkonstrueret og velproduceret rifle, som giver tungt hævearmsløft. Ja da ville jeg springe i skjul, eller flytte mig bag en sikker afskærmning ;-) 
Typisk, er træg løft et resultat af uens bæring på lukkeklakker, eller kun punktvis bæring, med alt for lille flade.
Ind imellem ser man lappede lukkeflader, som er udført, så de ligner foden på en gyngestol ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, fredriko said:

og drømmen er og få jakt og treningskula til og gå likt slik at jeg kan bruke den samme ringen på ASV systemet og samme skalaen, er ikke redd for å skru, men ønsker å teste om dette kan fungere i praksis. 

 

Er jo slike tester og prosjekter som er morro når man starter med hjemmelading!🤘 Test ivei. Det gir deg kunnskap og erfaring.

 

Jeg foretrekker selv det samme som du etterstreber her. Er så lettvint om man finner ei god treningsladning som går klin likt med jaktladning. En slipper å tenke, om det er på bane eller jakt. Til slutt kan du knepptabellen utenat. Har hjulpet meg både på jakt og jaktfelt/baneskyting. Do it simple!👍

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

 

Er så lettvint om man finner ei god treningsladning som går klin likt med jaktladning. En slipper å tenke, om det er på bane eller jakt. Til slutt kan du knepptabellen utenat. 

 

Evt enda lettere. Bruk EN kule til alt. Forskjellene på ELD X og M er så små at jeg aldri i verden har giddet å operere med begge to. Prisforskjellen er også særdeles liten....

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Super XX said:

Evt enda lettere. Bruk EN kule til alt. Forskjellene på ELD X og M er så små at jeg aldri i verden har giddet å operere med begge to. Prisforskjellen er også særdeles liten....

 

Det er sant, men:

 

Kommer helt an på hva en skal jakte det da, og hvilken egenskaper man ønsker i ei jaktkule. Har skutt hjort/rådyr med både gamle A-max og nye Eld x/m. På korte hold blir det veldig ofte skuddvirkning som en håndgranat. Som en langholdskule på hjortevilt derimot, funker den greit, da den åpner godt i lave hastigheter.

 

På stor elg ville jeg feks aldri brukt ei kule med så stor fragmentasjon som disse gir i høy hastighet/korte hold. Da kan man like gjerne kjøpe noe billigræl-blyspiss å bruke på jakt. De er like egnet/uegnet.

 

Om man på død og liv må skyte Hornady, ville jeg heller lagt penger i en 180gr Interbond som jaktkule, som er en meget god bonda kule,  og heller kjøpt noe treningskuler i "bulk". Nosler CustomCompetition feks.

 

Mengdetrening med kuler som koster 5kr++ er bare tull egentlig, med mindre man er en veeldig dedikert langholdsskytter. Det finnes gode alternativer helt nede i 3,50 som ikke står noe tilbake presisjonsmessig.

 

Det er ikke noe problemer å få samskyting med feks 155/165/175gr treningskuler og 180/200 gr jaktkuler ut til 400-ish mtr, det er bare å teste forskjellige ladninger og evt støtte seg på en balistikk-kalkulator for å finne ut hvilke hastigheter som må til på begge alternativer, for å få tilnærmet lik kulebane. 

 

Jeg lyktes ivertfall den gang jeg hadde 30-06. Nå har jeg ikke erfaring med Ai, men det skal være fullt mulig i den også, ja kanskje til og med lettere da man her får bedre hastighet på de tyngste kulevektene.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2021 at 9:16 AM, Super XX said:

Evt enda lettere. Bruk EN kule til alt. Forskjellene på ELD X og M er så små at jeg aldri i verden har giddet å operere med begge to. Prisforskjellen er også særdeles liten....

Jeg bruker ikke ELD-X men GMX til jakt kule, grunnen til at ELD X er nevnt her er fordi det er kun den kula Vithavouri har ladedata på, og det er vel mye samme kula som ELD-M ?

Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2021 at 7:15 PM, hewi said:

 

Det er sant, men:

 

Kommer helt an på hva en skal jakte det da, og hvilken egenskaper man ønsker i ei jaktkule. Har skutt hjort/rådyr med både gamle A-max og nye Eld x/m. På korte hold blir det veldig ofte skuddvirkning som en håndgranat. Som en langholdskule på hjortevilt derimot, funker den greit, da den åpner godt i lave hastigheter.

 

På stor elg ville jeg feks aldri brukt ei kule med så stor fragmentasjon som disse gir i høy hastighet/korte hold. Da kan man like gjerne kjøpe noe billigræl-blyspiss å bruke på jakt. De er like egnet/uegnet.

 

Om man på død og liv må skyte Hornady, ville jeg heller lagt penger i en 180gr Interbond som jaktkule, som er en meget god bonda kule,  og heller kjøpt noe treningskuler i "bulk". Nosler CustomCompetition feks.

 

Mengdetrening med kuler som koster 5kr++ er bare tull egentlig, med mindre man er en veeldig dedikert langholdsskytter. Det finnes gode alternativer helt nede i 3,50 som ikke står noe tilbake presisjonsmessig.

 

Det er ikke noe problemer å få samskyting med feks 155/165/175gr treningskuler og 180/200 gr jaktkuler ut til 400-ish mtr, det er bare å teste forskjellige ladninger og evt støtte seg på en balistikk-kalkulator for å finne ut hvilke hastigheter som må til på begge alternativer, for å få tilnærmet lik kulebane. 

 

Jeg lyktes ivertfall den gang jeg hadde 30-06. Nå har jeg ikke erfaring med Ai, men det skal være fullt mulig i den også, ja kanskje til og med lettere da man her får bedre hastighet på de tyngste kulevektene.

 

 

 

 

 

Jeg ønsker å bruke blyfritt på jakt, og da falt valget på GMX kula, jeg har også svært god presisjon i mitt våpen med denne, tidligere brukte jeg Lapua Sceenar 167gr som trenings kule, men så at dette ble kostbart i lengden, J&F selger ELD-M 178gr til 4,29kr pr kule, jeg synes det er en akseptabel pris å betale for en god match kule, rifla brukes til jaktfelt, vanlig jegertrening og skal brukes mer på langhold i tiden fremover, 

I fare for å repetere meg selv, så har jeg en Zeiss kikkert med ASV+ da vil det være en fordel og kunne ha trenings kule og jakt kule som går likt, slik at jeg kan bruke samme ASV ringen og kunne skru uhemmet samme hva kule jeg skyter med, når det kommer til langhold så vil jeg ha en egen dedikert kikkert til dette som er ferdig innstilt for ELD M kula med hurtigmontasje på begge kikkerter.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...