Jump to content

Slaktevekt omregnet til "levende vekt"


40årskrisa

Recommended Posts

Jeg regner det går bort ca. 45% av vekten når du har flådd, tatt ut innvoller, kappet hodet ved øverste nakkehvirvel, og frambein/bakbein som på figur. Kanskje noe større vekttap for kalver. Så TS' bukk bør ha veid rundt 118 kg i levende tilstand.

Edit: grattis med bukk, forresten😊.

image.png.f4bcc0fd475d884f0549bf32ebd904c1.png

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/25/2021 at 7:22 PM, Sølvrev said:

Jeg regner det går bort ca. 45% av vekten når du har flådd, tatt ut innvoller, kappet hodet ved øverste nakkehvirvel, og frambein/bakbein som på figur. Kanskje noe større vekttap for kalver. Så TS' bukk bør ha veid rundt 118 kg i levende tilstand.

Edit: grattis med bukk, forresten😊.

image.png.f4bcc0fd475d884f0549bf32ebd904c1.png

Er dette gjeldende for elg også? :) 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, HVSJT said:

Når det gjelder voksen elg utgjør også nakken på større okser en betydelig vekt

 

Dette gjelder i enda større grad rein, bukker på vårparten kan bruke liten snipp, når brunstkampene begynner, har de formidable nakkemuskler. Det er naturlig årsvariasjon i "boling".

 

On 8/28/2021 at 9:04 PM, tussehaugen said:

Lår, korrekt slakta er 1:6

 

Da jeg starta elgjakt (jeg og Metusalem tok jegerprøven samtidig!), fikk jeg høre at det klarte seg med å veie et lår av dyret. Man fant slaktevekta ved å multiplisere lårvekta med 5 for kyr, og 6 for okser (kalver ble ikke nevnt, på den tida var det nettopp blitt tillatt å skyte kalver, med det skulle likevel ikke gjøres. Å skyte kua fra små kalver, var derimot helt lovlig).

 

Vårt lag parterte dyra i marka, og veide så hver del, og fant total slaktevekt. Jeg regna ut "forholdstallet" for lårvekt for et stort antall dyr, og fant at det lå mellom 5,6 og 5,8, når låra var korrekt slakta (kutta "korteste vei", og sagd hoftebeinet, ikke kutta tvert over lenger nede, mot hoftekula). Noen tydelig forskjell mellom kyr - okser - ungdyr - kalver, fant jeg ikke.

 

Jeg har ingen oversikt over "rundvekt" kontra slaktevekt for elg eller rådyr. Et år ble det etablert et garveri ikke langt herfra, og jeg bar ned mange skinn, saltet de, og leverte til bedriften. (Vi fikk aldri noe oppgjør for dem, så ravnen og kråka fikk beholde skinna åra etter). Jeg kan skrive under på at de var tunge!

Link to comment
Share on other sites

On 10/15/2021 at 10:44 AM, Jegermeistern said:

 

lårvekt for et stort antall dyr, og fant at det lå mellom 5,6 og 5,8, når låra var korrekt slakta (kutta "korteste vei", og sagd hoftebeinet,

Enig der. Vi bruker ca 1/5.5 på elg og 1/6 på villrein.
Om eg ikkje hugsar heilt feil så er elgbog ca 1/8.

Skinn, klauver og hovud er ca 20% av totalen.

Link to comment
Share on other sites

On 10/15/2021 at 10:44 AM, Jegermeistern said:

 

(kalver ble ikke nevnt, på den tida var det nettopp blitt tillatt å skyte kalver, med det skulle likevel ikke gjøres. Å skyte kua fra små kalver, var derimot helt lovlig).

 

 

 

Jeg leste en bok om renjakt i Skjåk i gamle dager. Der var det en gammel jakthistorie (lang, men jeg husker spesiellt dette): 

"Vi fikk se bukk, simle og kalv og skjøt begge to."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...