Jump to content

Hvordan bli en bedre fotograf?


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Jeg og kona fikk et canon eos 450d i julegave :)

problemet er at jeg ikke er flink nokk så jeg får ikke utnyttet alle mulighetene, noe som er litt dumt.

er det noen her som har tips til en blivende hobby fotograf? kom gjerne med tips om bøker etc som kan være nyttige å lese :)

Link to comment
Share on other sites

Som Kriegh sa: AV MED AUTO! Selvfølgelig, bildene man tar med auto blir helt greie, og kan fint settes inn i et album uten å skjemmes over det, men hvis man virkelig vil ta fine bilder må man stille inn blender/lukkertid/(fokus) manuelt. Bildene er heller ikke ferdige når knappen er trykket. Anbefaler dere å skaffe Adobe Photoshop for å redigere bildene i ettertid.

 

Her kan du finne mange fantastiske bilder til inspirasjon. Et eksempel:

L3dpcDQvaW1hZ2UvP3NpemU9b3JnJmlkPTY3OTkzJmZvcm1hdD1qcGc

Link to comment
Share on other sites

Slik som dette? :)

Nja... Hvis jeg får være litt ufin, så skal jeg påpeke noen regler som du bryter i dette bildet:

 

- For kort brennvidde. Gå tilbake og bruk zoomen, for vidvinkel på så kort hold gir fortegning (stor nese/små ører).

- Midtstilt er ofte kjedelig. Diagonaler og "det gyldne snitt" er bra. Diagonaler gir dybde i bildet, "det gyldne snitt" gir liv. Tenk deg at du deler bilderuta i 3 både horisontalt og vertikalt. Vannrette linjer kan gjerne ligge 1/3 fra topp eller bunn, loddrette kan gjerne ligge 1/3 fra siden. Spesielt interessante objekter kan gjerne ligge i krysningspunktet mellom disse tredjedelslinjene

- Bakgrunn, bakgrunn, bakgrunn. En dårlig bakgrunn kan ødelegge et ellers godt motiv, en god bakgrunn kan løfte et middelmådig bilde. Bruk gjerne stor blenderåpning for å gjøre bakgrunnen uskarp (hvis du ikke vil ha den skarp, da, for da bruker du liten blenderåpning). Se på bildet som Funtaz viste, der fungerer den uskarpe bakgrunnen som "ramme" for hovedmotivet og inneholder ingen forstyrrende elementer. Du ser også diagonaler og "off center"-plassering av hovedmotivet i det bildet.

 

Her har jeg prøvd å følge noen av disse reglene. Bildet er uskarpt, for det er tatt uten stativ på ett sekund, men det var ikke mer lys.

thumb_IMG_0609.jpg

Legg merke til at skisporet er diagonalt, skogkanten "off center" og månen "off center". Da får jeg dybde i bildet. Ellers er det ikke et "stort" bilde, men det var det første jeg kom på som viser noen av de prinsippene.

 

Et tips til: Bevegelse skal være "inn i" bildet, ikke "ut av". Så er det bare å gjøre som jmonsen sier: Ta mange bilder. Men kast de aller fleste. Jeg har en kjenning som har slikt som jobb, og i analogtida var han fornøyd hvis han fikk ett salgbart bilde fra en rull flim.

 

En av de store mesterne på komposisjon var Ansel Adams. Jeg hadde gleden av å komme meg på en utstilling av bildene hans for en ti-tolv år siden, og jeg husker det ennå! Se http://www.anseladams.com/ for noen av bildene hans. De er så flotte at man kan bli fristet til å pælme alt utstyret sitt f...-ivold og gi opp sjøl :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg og kona fikk et canon eos 450d i julegave :)

problemet er at jeg ikke er flink nokk så jeg får ikke utnyttet alle mulighetene, noe som er litt dumt.

er det noen her som har tips til en blivende hobby fotograf? kom gjerne med tips om bøker etc som kan være nyttige å lese :)

 

Med digitalkamera har en muligheter til å se resultatet rimelig umiddelbart. Det gir også gode muligheter til å eksperimentere. Sett deg f.eks i sofaen med kameraet, og fotografer fruktskåla på bordet foran deg. Bla frem og tilbake i bruksanvisninga, og prøv deg gjennom de ulike funksjonene på kameraet. Lukketid, blenderåpning osv. osv. Prøv med ulike typer lys, ulike lysvinkler osv. Etterhvert vil du se hva som funker på dette motivet, i den settingen. Finn så et annet motiv, og gjenta. F.eks utsikten fra vinduet, fuglebrettet, osv. osv.

 

Er knapt nok for amatør å regne sjøl, de fleste bildene blir direkte forferdelige, men av og til slår en til med et blinkskudd. Det som skiller en god fotograf fra en dårlig, er at den gode får et kjedelig motiv til å se spennende ut, mens den dårlige får det beste motivet til å oppleves som kjedelig...

 

Jeg er forholdsvis avhengig av gode motiver for å få noen som helst suksess...

 

Må vel også legge inn noen av de jeg er sånn ok fornøyd med...

 

45507_1280x1024.jpg

 

46951_1280x1024.jpg

 

101652_v15311_1280x1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier; ta med deg kamera "over alt" og ta mye bilder, så er det ikke lenge før du får dreisen på det! ...og kanskje det viktigste av alt; husk fotogleden! :D

 

Dersom du vil ha lesestoff så vil jeg absolutt anbefale Ole Jørgen Lioddens nye bok "Naturfoto - digital kameraglede" Den er utrolig bra, og tar for seg alt du trenger å vite på et meget lettfattelig vis!

Det er også ganske mye om etterbehandling og lagring av bilder, noe som er et must å ha litt peiling på i disse digitale tider!

 

Et annet tips er å legge ut litt bilder på foto.no og få litt tilbakemeldinger der... eller bare gå inn å se på hva folk skriver under andres bilder. ("internett-filter" er selvfølgelig påkrevd når du leser kommentarer, akkurat som på alle andre internettfora, utrolig mye rart som blir skrevet der inne OGSÅ! :wink: )

 

Skal du ta naturfoto så er det aller beste tipset jeg kan gi deg å tilbringe så mye tid som mulig ute, det er utrolig hvor mange motiver som dukker opp når man bare tar seg tid til å finne de!

Og du trenger ikke finne de mest sjeldne, største og råeste dyrene for å ta gode bilder, et godt motiv kan like gjerne finnes på en gjerdepåle langs veien eller i hagen din.

Her er to jeg har tatt av noen starer som slåss... staren er jo ikke en fugl man somregel gidder å snu seg etter, men jeg er allikevel godt fornøyd med disse bildene :D

 

412354_1280x1024.jpg

 

411684_1280x1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg og en cannon D450D i sommer, med en 18-55 linse og en 55-250 linse.

Var mye å sette seg inn i men begynner nå å få grepet på det.

 

Begynn med denne boken. Den beskriver under hvert bilde hvilke innstillinger man bruker, greit når man skal sette seg inn i lukketid, brenneråpning, iso osv.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=2928079

 

Ellers er jo boken til Magnar Fjørtoft å anbefale.

Selv lært jeg mye av å lese inne på forumet til akam.no hvor jeg og har vært aktiv selv ved å spørre og grave :P

På akam ligger og et meget bra kompendium som du bør printe ut.

 

Foto.no er og en side jeg er mye inne på, masse å lese.

Regner med at du har fått nok stoff for en stund om du bruker disse to forumene og bøker i tillegg :P

 

Denne boken har jo og fått bra kritikk om du liker naturfotografering.

http://www.foto.no/cgi-bin/articles/art ... leId=41298

Link to comment
Share on other sites

Hei

Syntes kameraet er best på auto jeg.

Som ny med speirefleks, eller med dslr.

Det med kamerafunksjoner og muligheter kommer etterhvert.

Og det med mer avanserte bøker. Kan lese seg redd over hvor avansert en må gjøre ting.

Bildene i auto blir "greie nok" og det er en lærekurve med å finne ønsket motiv og situasjon.

Det viktigste er at en tar det med og bruker det masse. Digitale bilder er jo nærmest gratis og.

Det jeg vil frem til er at mange situasjoner hos meg er i hvertfall forsvunnet av at jeg fikler med utallige hjul og knapper på kamera, blar i menyen ol så er motivet endret slik at bildet ikke ble det jeg håpet.

Først når en kan betjene det brukbart ville jeg gått for mere avanserte funksjoner og bøker utover bruksanvisning.

Men det er bare meg..

 

Klumsen.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Det beste tipset er vel nevnt her. Ta MASSEVIS av bilder.

 

- Gå nærmere motivet.

- Pass på at motivet ditt ikke er midt i bildet, prøv å få hovedmotivet litt ut til siden.

- BØY i knærne! Prøv å kom deg ned på samme høyde som morivet ditt.

- Snu kameraet av og til. Mange motiver passer bedre i høydeformat enn i breddeformat.

- Når du leker deg med kamera, fotografer på MANUELLT program, da lærer du mest om hvordan kameraet fungerer.

-Kutt ut blitzen på toppen av kamera. Den ødelegger ofte mere enn den er til nytte.

- Prøv å få en forgrunn, motiv og en bakgrunn i bildene, da blir bildet mere 3D.

 

Dette var noen av mine nybegynnertips!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvilket objektiv har du? Jeg ville ventet. Jeg vet ikke hvordan det er med Canon, men hvis de har noenlunde samme policy som Nikon leverer de objektiver i mange kvalitets- og prisklasser. Blir du "bitt", kommer du til å ønske deg "skikkelige" objektiver, og de koster også en del. Blir du ikke "bitt", klarer du deg lenge med det objektivet du har.

 

Dessuten vil du etter litt eksperimentering finne ut hva du vil prioritere. Liker du å ta nærbilder? Kjøp et makroobjektiv. Liker du å ta dyrebilder? Se på de litt lange telezoomene. Liker du vidvinkel? Trenger du høy lysstyrke for å ta bilder i dårlig lys og for å leke med skikkelig uskarpe bakgrunner? Som du skjønner er det mye man kan kaste bort pengene på ;) Men kjøp originaloptikk! Det du bør vurdere nokså raskt er etter min mening et godt stativ med et godt kulehode. Det kan være litt viktig for å ta gode og skarpe (landskaps)bilder. Du får et fullt dugelig Manfrottostativ med ditto kulehode for et par lapper, såpass bør du vurdere å legge i et stativ. Ulempen med stativ er at jo dyrere og tyngre de er, desto mer stabile og solide er de 8)

 

Lokalt tips: En av gutta som jobber på Elite Foto på Torget i Trondheim har peiling. Guttungen min fikk god og kompetent hjelp da han svidde av noen av konfirmasjonspengene på fotostativ.

Link to comment
Share on other sites

 

men et lite tips er gå nærmere, fyll søkeren.

 

:D

 

Slik som dette? :)

normal_DSC00040.JPG

 

jo ja men du kunne tatt bilde på høykant, så hadde du ikke fått med så masse teppe.

 

Husk å ta med deg kamera hele tiden, her er 2 bilder jeg tok når jeg lufta dyra for et par timer siden.

 

Bench.jpg

 

Frost2.jpg

 

ikke noe store greier men bare for å vise deg at det er motiver overalt.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

takk for mange ideer :) skal se jeg blir proff fotograf og søker jobb hos deg Jørgen :lol:

kan det være en fordel å kjøpe flere linser med en gang, eller er det greit å bli vant med kameraet og den orginale linsa først?

 

Gir ikke de beste tipsene her da vet du! Slik at du ikke går meg i næringa :wink:

Vent med å kjøpe flere objektiv til du vet hva du vil ha.

 

 

EDIT av meg selv... Var kanskje ikke offentlig info enda det der.... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn.

Bruker denne tråden jeg, så slipper jeg å starte en ny tråd :)

 

Jeg har ikke hatt tid til å teste kameraet så mye enda og inatt får jeg sikkert problemer.

kan noen hjelpe meg med hvilken instillinger som er bra når jeg skal ta bilde av raketter (iso, blenneråpning, lukketid etc). Som sagt er det et canon eos 450d, linsa er standard efs 18-55mm jeg har ikke stativ eller lignende

Link to comment
Share on other sites

var kjempemorro bilde bustergutten. er det photoshoppa eller er det så blått orginalt?

 

Jeg har ikke gjort noe med det bildet der etter hva jeg kan huske,men det er er ei stund siden så jeg er ikke sikker. Jeg har ikke photoshop eller noe annet avansert redigeringsprogram så jeg gjør ikke mye med bildene mine. Det er sporden på ei røye du ser forresten.

Link to comment
Share on other sites

Fyll en pose med ris, legg kamera på den posen og sikt in sånn ca hvor du trur det kommer fyrværkeri. jeg ville nok brukt objektivet på 18

Kamera setter du på manuel, og stiller lukkeren på 30 sek blenderen på 3,5 isoen kan stå på 100

 

:D

 

lukkern på 30sek? raketten varer jo bare 2sek blir det bra bilde da? :roll:

ps. jeg skjønner meg ikke på dette :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var kjempeartig bilde du hadde BusterGutten, og eg ville nok tippa at det var nok lyssettinga som skapte det blåskjæret i bilder. Men artig komposisjon, det må eg sei.

 

Å ta bilder av raketter, då MÅ du ha stativ og helst sjølvutløyser. Ein sekk med ris kan ein jo alltids bruke, men det er stillinga på kameraet mot himmelen, som kanskje blir problemet i det tilfelle. Men klart ein sekk med ris, kan ein forme til, nesten sånn ein vi ha den.

Eg ville nok ha kjørt kameraet manuelt på den laveste blenderen du kan velge, og prøve meg fram med lukker. Eg har et objektiv med 2.8 i blender, så eg skal prøve litt i kveld ( dersom ikkje fylla tar overhånd..) og teste litt med den. Rekner med at ein ikkje har behov får å ha særlig meir enn 2-10 sek i lukketid, men det er jo litt avhengig lyset og kor mykje raketter det er på himmelen samtidig. Får du ei "midnattsol" eller ein nødrakett, så har du plutselig meir lys, og du får ned lukketida.

Men eg husker ikkje dette i hodet desverre, så eg tester meg fram etter kvart.

 

Lykke til med rakettbildene i aften folkens. Og godt nyttår. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til 30 sek lukker tid er at du skal få med deg flere, det beste er å ha kamera på stativ og lukkeren på bulb(du bestemmer selv hvor lenge lukkeren står åpen) men da må du ha fjern utløser for ikke å rugge på kamera. Å når kamera står med åpen lukker holder du bare ei sort plate foran objektivet og når du ser en rakett flyr opp fjerner du plata, å dekker til objektivet igjen mens du venter på neste.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å stå ett sted der det ikke er særlig med lys i omgivelsene og IKKE bruk laveste blender, bruk heller noe midt på skalaen, f.eks. 8.

ISO-innstillingen br nok være ganske følsom også. Men prøv ut litt ulike kombinasjoner.

Gjør slik det er fortalt her med å dekke foran linsa når det ikke er raketter som skal være med på bildet.

Link to comment
Share on other sites

Skal låne kameraet til moren min og knipse noen bilder idag selv. Hvis det blir noen fine bilder legger jeg de ut her. Forventer at dere gjør det samme ;)

 

det er en god ide.

oppfordrer alle til å legge rakettbildene her, men da må dere også skrive litt om hvilke instillinger dere bruker så vi/jeg kan lære av det :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen bilder jeg er kjempefornøyd med egentlig, men kan da bidra med det beste jeg syns jeg fikk. Fant nok et dårlig sted å stå, for det var ikke fryktelig mye fyrverkeri å se.

 

Tatt med Nikon D40, Sigma 70-300mm 1:4-5.6

Brennvidde: 70mm

Blenderåpning: f/4

Lukkertid: 1/10

ISO 800

dsc0213om2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...