Jump to content

Hvor mange ryper/kull ser vi i 2021?


Sti L

Recommended Posts

Var på en liten totimerstur i går. Så tre fjellrypestegg, men jeg regner med at høner og kyllinger fortsatt trykker ganske hardt. Det var en sen vår her, men forrige sesong var like katastrofal som årets laksesesong så jeg har ikke veldig store forhåpninger.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Enormt mye på Hardangervidda Øst i år igjen. 

Tidlig vår, få frostnetter og tørt vær i sommer har gitt ypperlige forhold for rypen ser det ut til.

Ikke lenge til takseringene starter, ifjor var et av de høyeste talte der vi jakter, så får vi se om det blir enda en rekord i år.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sti L,

Det var trist å høre! Hvor i landet er dette terrenget?

Selv har jeg planlagt tur til Vest Finnmark. Håp om bedring der etter en varmere vår enn de siste par åra visstnok. 

Er det noen som har sett eller hørt noe fra Finnmark her inne?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tobbis said:

Hei Sti L,

Det var trist å høre! Hvor i landet er dette terrenget?

Selv har jeg planlagt tur til Vest Finnmark. Håp om bedring der etter en varmere vår enn de siste par åra visstnok. 

Er det noen som har sett eller hørt noe fra Finnmark her inne?

Fefo kommer med takseringsresultat i slutten på neste uke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, det var jo ikke akkurat lystig lesning.. Får håpe på lokale variasjoner og at fjellrypa som vi hundeløse går etter muligens har klart seg bedre enn lirypa(er vel lite sannsynlig, men evig optimist😁).

Ellers er det jo spektakulære terrenger å gå i, så man får kose seg med turene. Så kan man jo også glede seg over litt familiefri, god mat og drikke, og godt kameratskap🙂

Skitt jakt til dere alle!

Link to comment
Share on other sites

Dovrefjell, e-post fra Statskog:

 

Quote

Det ble i august gjennomført rypetaksering i områdene, og dataene er nå analysert og vurdert. Tallene og tilbakemeldingene fra taksørene i områdene peker i samme retning; at kyllingproduksjonen har feilet. I tillegg er andelen av stamfugl relativt lav.  

 

I år hvor kyllingproduksjonen svikter, vil jakta ofte gå utover stamfuglbestanden, dvs neste års hekkebestand. Statskog ønsker å drive en småviltforvaltning som er bærekraftig, og vi vil forhåpentligvis ivareta neste års hekkebestand ved å avstå fra jakt i år.

 

Med bakgrunn i erfaringer fra årets takseringer velger vi derfor dessverre med dette å avlyse rypejakta på nevnte områder i år.

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Eidfjord Fjellstyre så er det i den korte meldinga ikke nevnt noe hvordan fordelinga var mellom lifugl og fjellrype. Jeg har traska ganske mye rundt i dette området og har sett bra med lirype, men lite fjellrype. 

Når det gjelder takseringa så har jeg observert at første takseringslinje gikk fra Slaktetjørna ved Halne fjellstue og nordover. Resten av linjene var fordelt vestover mot Dyranut. En slik fordeling betyr at en får dekka mye lirype land, men lite høyereliggende områder med fjellrype. Men fasiten får en vel ikke før jakta er avslutta..

Link to comment
Share on other sites

Her i sør troms er rypejakta nærmest avlyst...


I kvæfjord er jaktida fra 10. september til 24 seprember mot normalt hele jaktsesongen for artene. Og det selges bare begrenset med dagskort, 3 ryper og en orre per dag. Statskog åpner ikke for jakt i det hele tatt på Hinnøya.
På fastlandsida av  har  Evenes begynt å selge kort for alt småvilt, men  I naboterrenget som ligger i Nordland, er det kun tilat å jakte orre, hare og rev, Tiur er det strengt forbudt å skyte. . Nord for fylkesgrensen der er det muligheter hos statsskog for all småviltjakt, enn så lenge

Her i Harstad, selges det kort, men angelig bare for rype og hare grunneierne lever  ca 1894 og skal ha alt annet for seg selv. (sånn var det for 30 år sida også, så akkurat det er ikke nytt. 
Det er hva jeg har funnet ut i løpet av dagen. Da kortsalget her ikke åpner før 1. september....

Vanskelig å si med resten, da få områpder her ligger på inatur... 

SKal prøve meg de få dagene i kvæfjord. HAr observert en del skogsfugl i et av områdene som er åpent noen dager. Kjøpte kort for ett av grunneierlagene her i kommunen men som sagt der er det bare rype og hare man får lov å skyte. Men tror neppe deter mange fjørene å se. Men det hopper og spretter hare overalt...




 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har Statskog taksert og landet på : Det kan skytes 1 rype eller fjellrype pr. dag, gjelder her og nabokommunen. Jakten kan og stoppes på kort varsel om det viser seg at takseringen stemmer. Da skal jeg slutte med sutringen, fokusere på reinsjakta og ønsker alle en god høst/vintersessong!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...