Jump to content

Gammel rifle, trenger info.


BuhagSuhl

Recommended Posts

Ta et bilde så man ser bedre gjennom løpet. Kan være borret opp til hagle å da er det ikke riflet i løpet. Dette er en remington rollingblock, muligens svensk. Den går nok under antikk å er derfor ikke reg pliktig. Tilstand ser grei ut. Ikke et prakteksemplar men om den er tight så kan den være ok til svartkrutt skyting. Verdi på disse er fra en par tusenlapper (sliten hagle) og opp til 15000 for noen spesielle modeler. En svensk i ganske fin stand får man for 6000 vist man er litt tålmodig.  Vist den ikke er plombert eller ei hagle å skal selges så ta kontakt, har hatt lyst på en rolling block i årevis 😊

 

Om den er plombert så ser ikke jeg det ved første øyekast. Men lurer litt på hva den hylsen over løpet er

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, antikk. Svensk utgave av Remington Rolling Block, den er stemplet H for Husqvarna og produksjonsår 1872. Omgjort til sentertenning en eller annen gang, så det går an å lade ammunisjon til den. Jeg skyter med en slik Husqvarna Rolling Block selv, det ble under midten av resultatlista på NM nå i sommer men det smalt i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne de, inntil 31. mai i år. Så trådte den nye våpenloven med forskrift i kraft, og der heter det:

 

Andre skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt, eller vital del til slike skytevåpen skal oppbevarast nedlåst i skap, skuff eller annan låsbar innretning eller fastlåst til vegg.

 

Skal man være lovlydig, må nå gamle luftgevær og luftpistoler boltes fast, på en eller annen måte, sammen med flintlåsvåpen. For gevær må vel de gamle smijernsstativene, med en solid hengelås, gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det også til at låsbart veggstativ er godkjent for antikviteter, jeg lagde meg et eget stativ av et par store låvedørhengsler fra Coop og noen bolter. Kappet og sveiste så jeg bygde om to stablehengsler til en vanlig hengsel, med en 90 graders knekk, og sveiste inn bolter som våpnene kan henge på. Nederste bolten stikker litt lengre gjennom og har hull for en hengelås.

 

Dårlig bilde men det viser hvor enkel konstruksjonen er, det mangler noen våpen fordi de er i småbiter for reparasjon for tiden. Skrudd i veggen med vanlige skruer, som havner bak noen av våpnene og derfor ikke kan løsnes når stativet er låst med våpen i. Lavt sikkerhetsnivå, men det holder så ikke ungene herjer med antikviteter mine og jeg mener det er godt nok etter forskriften. Billig og raskt å lage hvis du har sveiseapparat, vinkelsliper og borpresse. Jeg brukte en dreiebenk for å få boltene litt penere, men det er ikke nødvendig.

16287183642686301890317100227607.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...