Jump to content

Spørsmål om skyting og dårlig syn på høyre


Recommended Posts

Hei! Lurte på noen ting om skyting.

 

Har fått prøve rifleskyting på bane og syns dette var veldig moro. Vurderer å ta interessen videre.

 

Jeg er høyrehendt men har dessverre veldig dårlig syn på høyre øye. Omtrent ikke skarpsyn. Var veldig slitsomt å sikte.

 

Venstre øye er derimot topp. 

 

Bør jeg lære å skyte links med det gode øye, eller finnes det noe hjelpemidler som gjør det mulig å sikte med venstreøyet i høyrehendt skyting?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det finnes kikkertmontasjar som er laga for at ein skal kunne sikte med venstre auge sjølv om ein er høgrehendt. Om du ikkje har skote så mykje før, skulle det heller ikkje vere noko problem, trur eg, å byrje å skyte links (med børsa i venstre skulder/venstrehendt). Utvalget av børser i links utførelse er nok litt mindre, men eg trur du kan gjere nokre gode bruktkjøp. Trener litt på links-skyting sjølv av og til. Greit å ha gjort det når hjorten kjem heilt «feil» veg på post😀 Så det skulle gå. Lykke til vidare. Kjekk sport dette her. 

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi her vanskelig å skyte med kikkertsikte dårlig eller skyte med diopter dårlig syn? Diopter dårlig hadde jeg valgt utlagtsikte. Kikkertsiktedårlig så hadde jeg valgt å skyte links om jeg var ny. Kan jo venne seg til å skyte links om du har skutt høyre i alle år også, men er nok lettere å lære å skyte "feil" enn å gå over til det ;)  

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rugerdud said:

Alle vet bare amatører som ikke vet hva de gjør har mer enn ei rifle da.

 

Fint at det er mange som vet hvordan en skal få en tråd til å spore av!

 

Hvis man har omtrent like bra syn på begge øynene, men venstre øye er "mesterøyet" (det øyet som styrer synet), kan man bruke en lapp foran venstre øye. Det funker hvertfall i DFS-skyting.

 

Men har høyre øye vesentlig dårligere syn, som TS skriver, bør de som ikke er rutinerte skyttere, prøve å skyte links først. I dag er det ingen ulemper med det, mange gode våpen leveres for venstre-skyttere (før var det "fritt valg" mellom 1 stk. jaktrifle, Rem 700 BDL i 30-06), så man trenger ikke tidligere tiders hjelpemidler, som "hjelpe-hevarm". Arrangører (hvertfall DFS) tar også hensyn, og plasserer links-skyttere der de "bør" (fortsatt ikke skal ) plasseres, på høyre fløy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, slemmo said:

Kan jo hende at kikkertsiktet bare ikke var stilt skarpt for TS sitt dårlige syn, om det er mulig å få stilt skarpt hadde jeg heller bare gjort det og skutt vanlig.

Om han brukte kikkertsikte da? TS ga oss jo fint lite info i innlegget sitt? Men om han brukte kikkertsikte har vi jo også en feilkilde her :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Må si jeg ble litt overrasket da jeg logget inn og så at det var kommet 18 svar 😮

 

Men tusen takk for god respons!

Det var ikke rimelig for slikt utlagt sikte nei, men på den annen side, så er jeg ikke fremmed for å bruke penger på gode hobbyer og opplevelser. Visste ikke at det fantes, så det var interessant å se!

 

På den annen side så er det kanskje bedre i første omgang å forsøke å legge over på venstre og skyte links som flere har nevnt. Jeg har knapt skutt hittil i livet, så det er ingen innarbeidet vane. Men jeg var nysgjerrig på om det var noe "vits" eller om noe kunne gjøres når det er så vanskelig mtp. synet.

 

Om syn: Jeg har svært dårlig skarpsyn på høyre øye, så det er ikke noe feiljuster kikkertsikte som har skylda 😃 Kunne ikke kjørt bil om jeg bare kunne brukt dette øyet for å si det slik. Fungerer omtrent kun til sidesyn. På venstre er derimot synet 100% så det er bare dårlig match at jeg ikke er venstrehendt også.

 

Edited by drammenser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...