Jump to content

Sikte til .22


konber

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe min første .22 (det blir nok en cz457). Den skal primært brukes til trening, men også på jakt. Mulig jeg også kjøper et 17wmr-løp. 

Jeg ser på to sikter nå: Meopta Optika6 2,5-15x44, og Meopta Meostar R2 1,7-10x42. I pris havner de ikke sååå forskjellig da jeg har fått tilbud på R2. Men hvilket mener *du* jeg bør gå for?

De viktigste forskjellene er: 
-R2 er 200g lettere. En ikke ubetydelig forskjell!
-Optika 6 har parallaksejustering. Hvor kult og viktig er det på en .22

-Forskjellen i forstørrelsesområde vurderer jeg til å ikke være så viktig. Eller? 

Takk for din mening. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns personlig parallaksejustering er et must på 22lr da jeg ofte skyter på avstander under 50 meter og da blir det bare tull og klabb syns jeg om det er mye forstørring og uten. At kikkert ikke gjør at ting blir topptung er også viktig. 457 med synt er lett, men med trestokk eller varmint kan en tung kikkert gå greit.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, beaker said:

Ville lagt mest vekt på parallaksejustering og cm-klikk.

 

34 minutes ago, beaker said:

Ville lagt mest vekt på parallaksejustering og cm-klikk.

… og om mulig utvendige tårn. Veldig greit å kunne skru kjapt på en .22, spesielt på jakt. Skyte inn på 75m, og kjenne kneppene utover. 

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om hva du skal jakte? Jeg syns feks at fjellrypa kan bli litt liten med 10x og litt lengere hold(120m+). Parallakse er veldig fint på 22lr, samme er utvendige tårn. Er vel vekta og muligens den fysiske størrelsen som er en ulempe med optika6 kontra R2. Til trening har jeg nå selv valgt å kjøpe optika6 3-18x56 og CZ457 MTR :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. 


Hva jeg skal jakte er litt ute i det blå enda. Fugl i hvert fall. Har ikke noe jakt pr nå, så det blir det jeg får tak i. Jeg har også lyst til å prøve litt forskjellig. 

Da blir det nok Optika 6'en. Den er litt tung egentlig, men det får jeg leve med når det er parallaksejustering, riktigere zoom-område, og den er tross alt en del billigere. Det er mulig å kjøpe tårn til den visstnok. 
Mulig jeg skal oppgradere stokken til en KKC eller Boyd etter hvert, og da blir vektbalansen bedre også. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

6en er nok et godt valg. Fås den ikke med åpne tårn?

Hvilken modell 457 kjøper du? Bedre å bruke litt mer på en variant med bedre kolbe, enn å måtte bytte til KKC (5k++)

 

Ole

Jeg hadde tenkt til å gå for synt-varianten. 
Har KKC på rifla mi, så vurderte å få meg det samme eller tilsvarende på .22'en. Men det blir ikke i sommer. Det koster litt penger det også som du sier ;-) Hvilken modell tenkte du jeg burde gå for?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...