Jump to content

Kikkertsikte til ny hjortejeger


Fredrik99

Recommended Posts

Hei,

Jeg bor for tiden i Nordland hvor jeg har prøvd rypejakt med salongrifle, men nå flytter jeg til Møre og Romsdal til høsten hvor jeg tenkte å starte med hjortejakt. 
Jeg har i den sammenhengen handlet meg en CZ 550 American 6,5x55 og leter etter et passende kikkertsikte med 56mm linsediameter. Jeg leter etter noe i en pris mellom 5000-9000 kroner og er åpen for å handle brukt.

Hva anbefaler dere erfarne hjortejegere?

Edited by Fredrik99
Link to comment
Share on other sites

Du trenger et kikkertsikte med lysdot og minsteforstørrelse ikke større enn 3x. Finner du noe brukt med premium optikk kan du klare deg med 50 mm objektiv også, det duger til langt inn i skumringstimen. Jeg ville primært gått for en 2-12x50 av hensyn til størrelse og vekt, men det er ikke noe i veien med denne heller: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225493224. Gjør et søk på Finn og kom tilbake når du har funnet noen av interesse, så skal vi hjelpe deg i mål.

Link to comment
Share on other sites

Vist du primært ser for deg bøjakt/måneskinsjakt ville eg vurdert eit fint brukt Meopta R1 3-12x56 (med lys). Du får dei for ned til 5k fint brukt, om du er tålmodig/heldig. Dei er antakeleg noko av det beste du får til denne jakta i denne prisklassa, men ver klar over at det er voldsomt stort og tungt om du skal bevege deg ein del i bratt bjørkeskog. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Sitka said:

Gå for ein classic får dei til 5 ca er ikkje så tunge og eg meinar at lys ikkje er nødvendig.

Takk for mange gode svar. Tenker du at en Zeiss Classic Diavari 2.5-10x50 T* holder eller burde jeg finne meg en med 56mm linsediameter?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Fredrik99 said:

Takk for mange gode svar. Tenker du at en Zeiss Classic Diavari 2.5-10x50 T* holder eller burde jeg finne meg en med 56mm linsediameter?

Eg har classic med 50 lysopning, den har fungert i ganske bra mørke vil eg sei. Klart 56 er nok betre då, får jo 12 gonger forstørrelse og med 56 det vil eg sei er ein fordel så sånn sett blir det kanskje litt smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Optisk kvalitet er viktigere enn linsediameter. Heller Zeiss med 50, enn Bushnell med 56. Med ditt budsjett er det kanskje mulig å oppnå begge deler. I hvert fall på bruktmarkedet.

 

Og siden du spør etter kikkert med stor linsediameter(lyssterk) så er det rimelig å anta at du forventer muligheten til å jakte i dårlig lys? Hvis ikke, så er så stor kikkert fort unødvendig ekstra vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Jeffery said:

Optisk kvalitet er viktigere enn linsediameter. Heller Zeiss med 50, enn Bushnell med 56. Med ditt budsjett er det kanskje mulig å oppnå begge deler. I hvert fall på bruktmarkedet.

 

Og siden du spør etter kikkert med stor linsediameter(lyssterk) så er det rimelig å anta at du forventer muligheten til å jakte i dårlig lys? Hvis ikke, så er så stor kikkert fort unødvendig ekstra vekt.

Godt å vite! Har brukt mye mange timer på Finn.no, men merker det er mange forskjellige kikkertsikter og tilhørende merker; Zeiss, Meopta, Schmidt & Bender og flere typer kikkertsikter tilhørende hvert merke; Conquest, Victory og Classic hos Zeiss f.eks. Usikker på hvilken av sistnevnte som er anbefalt. Classic med 50mm linsediameter så flott ut, men hadde ønsket muligheten for mer forstørrelse enn 10x. 

Har blitt anbefalt 56mm linsediameter da hjorten skulle visstnok dukke opp i skumringen, men usikker på om et slikt stort kikkertsikte er upraktisk på en tung tsjekker som CZ 550. Vet ikke hvordan hjortejakt jeg blir å peile meg innpå til slutt, men ønsker å ha et kikkertsikte som er brukbart til alle typene i starten så kan jeg heller bytte det ut når jeg har funnet jaktformen som jeg blir å bruke mest.

Link to comment
Share on other sites

En X56 Victory eller Classic med lys er innen rekkevidde for 9 lapper. Begge er utmerkede skumringssikter, og er merkbart «hvassere» enn feks Meostar. 
Kjøpte selv en X56 Zenith med lys og SV for 9 lapper nylig. Også et bra alternativ. Bare å følge med på Finn. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeffery said:

Optisk kvalitet er viktigere enn linsediameter. Heller Zeiss med 50, enn Bushnell med 56. Med ditt budsjett er det kanskje mulig å oppnå begge deler. I hvert fall på bruktmarkedet.

 

Og siden du spør etter kikkert med stor linsediameter(lyssterk) så er det rimelig å anta at du forventer muligheten til å jakte i dårlig lys? Hvis ikke, så er så stor kikkert fort unødvendig ekstra vekt.

Ja alt anna likt selfølgelig, i mitt eksempel var det classic serien eg tenkte på. Men finns jo mykje anna bra og då.

Link to comment
Share on other sites

Som andre også påpeker, premium optikk med 50 mm objektiv kan være bedre i dårlig lys enn rimelige 56 mm. Finner du brukt Zeiss, Swarovski, Leica etc med 50 kjøper du det. Hvis du ikke får tak i noe med lys bør kikkertsiktet ha medforstørrende retikkel, ellers kan du få problemer med å se trådkorset når mørket siger på. Om kikkerten har 10 eller 12x som maks forstørrelse er underordnet. Jeg jaktet med en Swarovski 2,5-10x42 (medforstørrende) i mange år fram til 50-årsalderen, men nå vil øynene mine ha lysdot på skumringsjakt etter hjort (ja, gjerne om dagen også, både på jakt og bane). Jeg har valgt kikkerter (Z4i og Z6i) med 50 mm objektiv som et kompromiss mellom størrelse og ytelse, og når det er for mørkt til å skyte sikkert med disse avslutter jeg.  

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...