Jump to content

Sauer 202 - Klissete syntetisk stokk etter lagring


lærling

Recommended Posts

Etter noen år uten skyting eller jakt har jeg nå hentet frem rifla fra våpenskapet hvor den har stått i over 3 år. Til min store overraskelse var stokken veldig "klissete". Nesten som limet på en post-it-lapp. Rett og slett ubehagelig å ta på. Har forsøkt å rengjøre stokken, men den er like klissete.  Noen som har vært borti dette før, eller vet hva man kan gjøre for å få stokken tilbake i bruksstand? Har sendt melding til forhandleren der jeg kjøpte våpenet, og venter på svar fra de.

 

Rifla er fra 2013.

 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er stokken syntetisk, så den har aldri vært olje på den. Normalt har jeg brukt kun vann og mikrofiberklut. Nå forsøkte jeg i tillegg med litt mild håndsåpe.

 

Stokken lukter ingenting, om så våpenolje etter puss av pipe og kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ikke uvanlig at dette skjer med enkelte typer soft touch plastbelegg pga alder. Man kan som oftest fjerne det med white sprite, men det øverste myke/matte laget vil da være borte og plasten vil være blank. Du kan gjøre et kjapt søk på nettet: 'soft touch plastic coating sticky' så ser du forslag til behandling.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd det samme og er hovedgrunnen til at jeg nå foretrekker «glatte» syntetstokker. Jeg er såpass fast i grepet at jeg egentlig aldri har trengt gummierte grepsflater.

Carbonlighten min har en annen type softgrip som til nå har fungert…

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
lærling skrev (På 25.7.2021 den 11.31):

Etter noen år uten skyting eller jakt har jeg nå hentet frem rifla fra våpenskapet hvor den har stått i over 3 år. Til min store overraskelse var stokken veldig "klissete". Nesten som limet på en post-it-lapp. Rett og slett ubehagelig å ta på. Har forsøkt å rengjøre stokken, men den er like klissete.  Noen som har vært borti dette før, eller vet hva man kan gjøre for å få stokken tilbake i bruksstand? Har sendt melding til forhandleren der jeg kjøpte våpenet, og venter på svar fra de.

 

Rifla er fra 2013.

 

Hei,

jeg har en Sako 85 med samme problem. Fikk du noe svar fra forhandleren angående dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
SUPER REDHAWK skrev (44 minutter siden):

Nå har jeg vasket syntstokken på 202’n tre ganger med white sprit. Den er fortsatt like seig🤔 

Ser @mig16 anbefaler dette i innlegg datert 25. febr. 2022. Ikke et vondt ord om Kammeret, her er det utrolig mye kompetanse👍. Men jeg ville vært skeptisk til å eksperimentere med ymse løsemidler inntil det foreligger en uttalelse fra produsenten via norsk importør. Og det er vel Magne Landrø AS? Og for å gjenta meg selv, sånn skal det ikke være på et kvalitetsvåpen!

 

Edit: Det står kanskje noe om vedlikehold av syntetstokk i brukerhåndbok/manual?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hello 

 

I reply en English as Norwegian it's a bit complicated language and  don't want to use a translator and make a mistake , I have this problem with a old binocular, a cordless drill and a  rangge finder... try different solvents alcohol and no way it end less sticky , but not clean, searching on Google found the solution cocking oil , with a rag , I use sunflower oil , but anyone could work , it simply dissolve the sticky grumpy surface and let a clean plastic .... on the drill it have two  rubber sides and doesn't clean well, I used baby powder ... an the powder stick on surface no more problem, hope it helps Daniel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...