Jump to content

Hørselvern og propper


Henning938282

Recommended Posts

Jeg bruker alltid både propper og klokker.

Hørselen min fikk seg en trøkk en gang på skytebanen, da jeg hadde bare elektroniske hørselvern av det litt rimelige slaget.  Det viste seg at en skytter to plasser bort skjøt med rekyldemper på en vanlig jegertrening med full standplass. Skyteleder hadde plassert denne skytteren ute på flanken, inntil en betongvegg (!). Jeg har hatt kronisk tinnitus siden, men har lært meg å beskytte hørselen jeg har igjen skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Alltid propper i kombinasjon med øreklokker av god kvalitet. Skytebanen er en arena der man effektivt kan beskytte seg mot hørselskader uten nevneverdige ulemper. Dessuten er støybelastningen under ei økt på en godt besøkt bane vesentlig større enn de fleste andre steder.  

Link to comment
Share on other sites

Bruker propper + elektroniske klokker - normalt Sordine Supreme Pro. Stiller forsterkningen på klokkene på maks - da hører jeg litt dårligere enn normalt når folk prater, samtidig som ørene er dobbelt beskyttet. Noe av det dummeste en kan gjøre er å ta av seg klokkene på standplass - når det plutselig en som blåser av en kraftig salve med kort pipe like ved og alt "rister"...  Bruker også disse på jakt - da uten propper i ørene.

 

Ved skudd med 6,5 x 55 og lyddemper på jakt (Svemko Hunter), hender det at jeg dropper hørselvern for det ene eller de 2 skuddene. Smeller som en dempa kal. 22lr (høy spikerpistol), og reagerer heller ikke noe på smellen.

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på å skyte en beinhard ladet, kortløpet 357 mag på en innendørs skytebane kontra slappe 38 spl på utendørs skytebane.

 

Innendørs ,ved full magnum. brukes ørepropper i tillegg til Peltor X5A.

Utendørs ved vanlige feltladninger holder det med Peltor Protac III etter min mening.

 

Grovkaliber kan være så mangt, det er himmelvid forskjell på en udempet 308 rifle og 38 spl.

Det finnes ikke entydige svar på trådstarters spørsmål. Men i utgangspunktet kan en vel si at en bør dempe ned f.eks. elektronisk hørselvern max, men likevel høre standplassleders ordre.

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Elmer K said:

Det er stor forskjell på å skyte en beinhard ladet, kortløpet 357 mag på en innendørs skytebane kontra slappe 38 spl på utendørs skytebane.

 

Innendørs ,ved full magnum. brukes ørepropper i tillegg til Peltor X5A.

Utendørs ved vanlige feltladninger holder det med Peltor Protac III etter min mening.

 

Grovkaliber kan være så mangt, det er himmelvid forskjell på en udempet 308 rifle og 38 spl.

Det finnes ikke entydige svar på trådstarters spørsmål. Men i utgangspunktet kan en vel si at en bør dempe ned f.eks. elektronisk hørselvern max, men likevel høre standplassleders ordre.

Bruker Peltor x4 og surefire propper. Men når jeg leser om Peltor på nett, så virker det som om den i seg selv er nok?

Link to comment
Share on other sites

Bruker dobbelt. Elektroniske propper og elektroniske øreklokker. Har jeg ikke elektronikk bruker jeg allikevel dobbelt på alt unntatt .22, der bruker jeg enkelt med mindre den er dempet. Folk får gjøre som de vil, men for min egen del ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle ønske å bruke dobbelt. Som ble nevnt over, mye beskyttelse med få ulemper. Litt uvant i begynnelsen sikkert, men man venner seg fort. Man har også den ekstra tryggheten om man tar av seg klokkene et øyeblikk fordi man «skal bare» og noen smeller av, eller om klokkene har fått seg en trøkk i rekylen eller noe.

Link to comment
Share on other sites

For 2 timer siden sa Henning938282:

Bruker Peltor x4 og surefire propper. Men når jeg leser om Peltor på nett, så virker det som om den i seg selv er nok?

Ikke nødvendigvis. Se innlegget mitt over.

 

Det er nok slik at en i utgangspunktet ikke får overbeskyttet ørene,  heller underbeskyttet de.

Ved "overbeskyttelse" vil en derimot kunne ha ha problemer med å høre standplassleder.

 

Et hørselvern alene, det være seg f.eks Peltor Protac III, som et et gjennomsnittsvern, kan gi for lite vern etter mine og andres ører, i situasjoner som nevnt tidligere. Jeg for min del hørte og skjønte at her lå jeg under i beskyttelse i disse situasjonene med særdeles kraftig støt. Med propper  i tillegg vil vernet gitt nødvendig vern i de fleste situasjoner. Men heller ikke i alle situasjoner. Ekstrem støy krever ekstrem beskyttelse, noe jeg fant i kombinasjonen propper og Peltor X5A. Kraftige udempede rifler eller harde magnumladninger innendørs krever det lille ekstra som denne kombinasjonene gir.

 

Å bruke ørepropper som permanent tillegg til et godt hørselvern er en god vane. Ikke alle gidder, men det kan betale seg på sikt.

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Haavard said:

Jeg skyter bare 2-3 ganger i året på bane, men har ALDRI sett noen bruke propper i tillegg til hørselvern. 

 

Jeg skyter på bane 2-3 ganger i uka fra april til september. Og veldig mange av de jeg ser bruker dobbelt hørselvern. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For de spesiellt intresserte, her er en tabell fra en publikasjon av Kieper og Berger, 2003. Den viser ulike dempningsverdier for kombinasjoner lignende det som diskuteres her pluss en maks mulig dempning pga BC. BC (Bone conduction) setter en grense for demping uten heldekkende hjelm. 

B9B17ED5-7687-4888-A908-6FB86449FF5E.png  
 

*ANR betyr aktiv støydemping

 

Hele publikasjonen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tipper TS spør om det fordi han i førsteinnlegget spurte om folk brukte propper og hørselvern også om de ikke bruker briller/lue. Som i «det er ganske forståelig om folk vil bruke propper i tillegg om de skyter med lue og/eller briller, men er det noen som bruker dobbelt hørselvern uansett om de bruker briller eller ikke?»

Link to comment
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil, og er man bare et par ganger i året på banen, ok. Men skal man ha en del grovkalibertrening så er dobbelt hørselvern veldig lurt, ikke minst av grunnene som @Elmer K nevner. 

 

Prøv å være skyteleder en hel kveld med enkelt hørselvern; jeg kan nesten garantere at du får hodepine. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker at luebrem og/eller brillestenger kan gi noe redusert effekt av øreklokker forstår jeg problemstillingen. For min egen del er svaret: ja takk, begge deler. Bruker verken briller eller lue med brem som kan gi lekkasje rundt klokkene. Og jeg er jeger som frekventerer en DFS-bane rundt 3 ganger i året.

 

Så er det selvsagt også et poeng at man må få med seg standplassleders beskjeder. Jeg har ikke opplevd store problemer med dette, selv om jeg bruker passive øreklokker. Løsningen min er å løfte høyre klokke litt til siden når serien er skutt ferdig, og løfte den på plass igjen når ny beskjed om "ild" kommer.

 

Bruker man elektroniske klokker er det jo bare å justere opp volumet litt. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Haavard said:

Kanskje for at jeg ser jegere og du ser skyttere? 

 

Jeg ser sikkert begge deler. Og veldig mange av de jeg ser bruker begge deler.

Og i tillegg ser jeg endel soldater som skyter, de bruker og dobbelt hørselvern ihht ud 2-1

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En løsning er å bruke elektroniske klokker med etymotic plugger under (helst formpasset) med 15db på geværsiden og ev 9db på det andre øret. 
Da hører man fint instruksjoner, men samtidig merkbart eksta beskyttelse. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, høggern said:

Hører dere ikke standplassleder når dere har dobbelt hørselsvern? 

Som RO har jeg gjentatte ganger hatt problem med folk som ikke hører instruksjoner når de kjører med dobbelt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke skytterne hører deg så må du stramme magemusklene, rette ryggen og dra på til de hører. Jeg vil ikke ofre hørselen min fordi standplassleder har stemmebruk som en jazz-programleder på P2. 😉

 

16 hours ago, Austergården said:

En løsning er å bruke elektroniske klokker med etymotic plugger under (helst formpasset) med 15db på geværsiden og ev 9db på det andre øret. 
Da hører man fint instruksjoner, men samtidig merkbart eksta beskyttelse. 

 

Ingen dårlig idé, men jeg ville ha byttet om på pluggene; det er ofte venstreøret som får mest smell. Prøv å snakke med gamle skyttere, de hører bedre på høyre side. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, boble said:

Hvis ikke skytterne hører deg så må du stramme magemusklene, rette ryggen og dra på til de hører. Jeg vil ikke ofre hørselen min fordi standplassleder har stemmebruk som en jazz-programleder på P2. 😉

 

 

Ingen dårlig idé, men jeg ville ha byttet om på pluggene; det er ofte venstreøret som får mest smell. Prøv å snakke med gamle skyttere, de hører bedre på høyre side. 

Som sagt, not the problem. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, oyvind1 said:

Da får de aktuelle skytterne bare skjerpe seg ;) man får med seg det meste om man så er stokk døv om man følger litt med og er litt påskrudd.

Det var ganske nære en stage DQ på en, men forble en kraftig advarsel. Vanskelig å si om denne hadde skrudd ned volumet eller hva, men det ble tilsnakk om at man må kunne høre kommandoer som ildopphør for sikkerhetens skyld. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/24/2021 at 2:15 PM, boble said:

Hvis ikke skytterne hører deg så må du stramme magemusklene, rette ryggen og dra på til de hører. Jeg vil ikke ofre hørselen min fordi standplassleder har stemmebruk som en jazz-programleder på P2. 😉

 

 

Ingen dårlig idé, men jeg ville ha byttet om på pluggene; det er ofte venstreøret som får mest smell. Prøv å snakke med gamle skyttere, de hører bedre på høyre side. 

Skyter du med en 90 graders vinkel mot våpnet som gode PRS skyttere etc så er nok høyre øre mest utsatt, mens om du skyter tradisjonell jeger/diopter stikking er vestre øre mere utsatt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjære, snille deg, om du kun skal ta imot ett råd i år, så la det være dette: 

 

Ta vare på hørselen din nå mens du er ung! 

 

Du kan bare ødelegge den én gang, den kan ikke repareres, og skadene merker du ikke skikkelig før om 20 år. Selv om du mener du ikke merker forskjell så er det virkelig det. 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Kjære, snille deg, om du kun skal ta imot ett råd i år, så la det være dette: 

 

Ta vare på hørselen din nå mens du er ung! 

 

Du kan bare ødelegge den én gang, den kan ikke repareres, og skadene merker du ikke skikkelig før om 20 år. Selv om du mener du ikke merker forskjell så er det virkelig det. 

Takk for tips. Var ikke mange skuddene, typ 15 + jeg skjøt alene.  
 

BLIR NOK INGEN VANE:-)

Link to comment
Share on other sites

On 7/24/2021 at 2:15 PM, boble said:

ngen dårlig idé, men jeg ville ha byttet om på pluggene; det er ofte venstreøret som får mest smell.

 

Ved vanlig rifleskyting er det venstre øreklokke som får mest skuddsmell, ja. Men av og til hekter høyre øreklokke seg opp i kinnstøtten, eller kommer borti våpnet på annet vis, slik at det blir en liten glipp, som lyden kan komme gjennom. Jeg er derfor mest nøye med øreproppen på høyre øre.

Link to comment
Share on other sites

On 7/23/2021 at 5:18 PM, Guest said:

For de spesiellt intresserte, her er en tabell fra en publikasjon av Kieper og Berger, 2003. Den viser ulike dempningsverdier for kombinasjoner lignende det som diskuteres her pluss en maks mulig dempning pga BC. BC (Bone conduction) setter en grense for demping uten heldekkende hjelm. 

B9B17ED5-7687-4888-A908-6FB86449FF5E.png  
 

*ANR betyr aktiv støydemping

 

Hele publikasjonen

 

Interessant studie dette ja. Den viser at maksimum oppnåelig lyddemping med kombinasjon av øreklokker og plugger er mellom 55 og 40 db. Ved 2khz klarer man ikke å oppnå demping bedre enn 40 db, dvs. at ved lydnivåer rundt 165 db som mange skytevåpen avgir så utsettes man for et 2 ms smell på 125 db selv med dobbel beskyttelse og optimal demping. Når det er mange på banen som smeller av et 50-talls skudd hver blir det summert en stor belasting. Med kun ørepropper eller kun klokker vil smellet i øregangen være på rundt 135 db, noe som begynner å bli farlig høyt. Bruker man briller sammen med klokkene blir dempingen enda dårligere. Er man uheldig og havner ved siden av en som har rekylbrems påmontert kan lydpulsen bli så høy at man risikerer hørselskader selv med dobbel beskyttelse. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...