Jump to content

Skyting på leirduer og blink utenfor bane


Lizzy63

Recommended Posts

Hei jeg har noen spørsmål om skyting på privat grunn.

har en nabo som kommer hver helg til sin feriebolig og han liker å skyte.

Han skyter på leirduer , disse leirduer flyr over en kjerrevei hvor det ferdes dyr og mennesker, biter av leirduene flyr rundt og kunne godt truffet noen. Det er ikke noen vegg kulene treffer men flyr utover skogen. Finner ofte leirduebiter og heile leirduer på min eiendom som ligger 60 m fra . Han skyter også på blink og jeg har tatt bort blinker som er på motsatt side av veien så han skyter over veien som er trafikkert. 
Jeg har små hunder som løper løse på eiendommen min og jeg frykter det kan skje en ulykke. Jeg har snakket til mannen og fortalt at det er skremmende og forstyrrende og den ene av. Ine hunder er skuddredd. Han skjelver i mange timer etter han har sluttet å skyte. Han tar ikke hensyn og kjører på skyter seint og tidlig. Han har også fest med alkohol og skyter . Jeg er redd og har ikke så veldig lyst å kontakte politiet. Men kan vel gå å ta fra mannen lisensen ? Hva synes dere om slik oppførsel, er det lovlig ?

Link to comment
Share on other sites

Skyting på privat grunn er underlagt en rekke lover og regler. Gjør deg kjent med disse, eller søk råd hos noen som kan sette seg inn i denne aktuelle situasjonen.

Ta en prat med naboen når du har dette klart for deg, og be han overholde lover og regler. Vær tydelig på hva som er problemet og gi beskjed om at dette ikke lengre aksepteres og at du vil måtte varsle politiet dersom dette ikke opphører (dersom naboen din argumenterer eller ikke aksepterer din fremstilling).

Da får naboen en sjans til å korrigere sin adferd uten at politiet står på døren.

Send meg en PM om du vil diskutere saken

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/20/2021 at 9:22 PM, Lizzy63 said:

Jeg har små hunder som løper løse på eiendommen min og jeg frykter det kan skje en ulykke

 

Nå har jeg ikke bevitnet denne skytingen, men akkurat her bryter DU loven mtp båndtvang.

 

Jeg ville forhørt meg med noen kyndige før politiet kontaktes, gjerne det lokale NJFF-laget som mest sansynligvis har lerdueskyting på programmet. Om skytingen og nedslagsfeltet (der kulene og lerduene lander) er på vedkommendes eiendom og da har han egentlig lov, men det skal ikke være "regelmessig".

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Rausheim said:

Er det ei begrensning på kva ofte man kan skyte på egen grunn?

 

Å skyte over, på eller frå ein veg er ikkje nødvendigvis ulovlig. Viltloven forbyr jakt og skyting over offentlig veg. Med offentlig veg så meines det ikkje at den er åpen og tilgjengelig for allmenheten men derimot at den er eigd av stat, fylke eller kommune. Altså om man tar hensyn til sikkerheten så kan det vere heilt ok på ein privat veg. 


Om naboen til TS driver med noko som er ulovlig? Kanskje, kanskje ikkje. Einaste eg finner som klart klandreverdig her er å skyte i fylla. 
Men ettersom naboer blir plaga og finner leirduer på sin eigendom så er det grunn til å anta at det er for lite område det skytes på eller at retningen er feil. Men vi veit heller ikkje på kva måte leirduene har havna dit…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Rausheim said:
On 7/20/2021 at 9:22 PM, Lizzy63 said:

Jeg har små hunder som løper løse på eiendommen min og jeg frykter det kan skje en ulykke

 

Nå har jeg ikke bevitnet denne skytingen, men akkurat her bryter DU loven mtp båndtvang.

 

Dersom eiendommen er inngjerdet så bryter hun ikke loven...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker mer om vedkommende faktisk skyter i fylla, eller om TS kun tror det, da åpningsinnlegget virker litt hysterisk. Nabokrangler er veldig følelsesladd.

 

Om TS sine påstander er sanne, så er det ganske grovt, men som nevnt, slike saker har flere sider. Og jo mindre man involverer politiet i slikt, jo bedre.

 

Og seriøst gutter, her er det neppe snakk om ettersøkshunder i trening...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rausheim said:

 

 

Og seriøst gutter, her er det neppe snakk om ettersøkshunder i trening...

Vel. 

Tenkte dere tok den…

 

Trur heller ikkje det er snakk om ettersøkshunder men man må tenke litt ut av boksen. Det ER ein mulighet for at det kunne vere det, pluss at vi ikkje veit når på året det skjer som msteiro skriver.
Når man ikkje kjenner saken godt må ein ta alt i betraktning, sjølv om det er søkt.

Som mange har nemnt før så bør ho ta med seg ein kyndig skytter, få han til å sjå på saken og gjerne at alle tar ein kaffekopp i lag.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra advokatmatch.no:

 

Naboloven § 2 fastsetter at «Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.»

 

Hvis du skyter leirduer så nær nabo at fragmenter av duene havner hos naboen, er du så nær at det opplagt er en ulempe. Vi snakker ikke om en 22lr med lyddemper her. Dette  med å "ta en prat naboen om dette" er jo fånyttes. Trådstarter forteller at dette er blitt gjort , men at han ignorere dette. Hvis  min nabo hadde oppført seg slik hadde jeg ikke nølt med å kontakte politiet. Bortsett fra at jeg antagelig ikke hadde rukket det, fordi en av de andre naboene hadde kommet meg i forkjøpet.

 

 

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bøllete opptreden rammes ikke nødvendigvis av loven. For personer som ikke er godt kjent med skytevåpen og skyting skal det ofte lite til før noe våpenrelatert oppfattes som skremmende, farlig eller ulovlig.

Om TS sier noe om i hvilket område dette foregår, kan det jo være at det går an å få hjelp fra noen her inne til å gjøre noen vurderinger i den konkrete saken. 

Link to comment
Share on other sites

Bøllete opptreden rammes av loven, hvis den er til vesentlig ulempe. Og det er den her. Politiet pleier ikke å være tungbedt når noen ringer og sier ordet " skyting"  i en setning der man gir utrykk for å frykte for sikkerheten. Hvis trådstarter gjør som han/hun bør blir det brått slutt på denne skytingen og antagelig all annen skyting fra denne naboen for en god stund framover...

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Dette høres for meg ut som en sak der man burde komme ganske langt med en god dose kommunikasjon.. Det høres dog ut som en god idé (som det ble nevnt lenger oppe i tråden) å få med seg en med litt faglig tyngde. Jeg tviler på at naboforholdet er tjent med å involvere politiet; kan man løse problemet i minnelighet selv så tror jeg nok det er det beste for begge parter.

 

Klart - er det åpenbart fare for liv og helse så ringer man politiet.

Link to comment
Share on other sites

Oppfatninger av hva som er rett og galt, lovlig eller ulovlig, kan sprike alle veier.

Om man anser at det som foregår rammes av loven bør man i det minste være så rakrygget at en gjør oppmerksom på at om det ikke opphører, så vil det anmeldes. Da har iaf motparten et valg. 

Link to comment
Share on other sites

Vel. Postene over baseres på ett ensidig innlegg/synspunkt, fra èn part. Om situasjonen oppfattes slik fra TS, så er det likevel ikke sikkert at det faktisk er slik – objektivt sett. Om situasjonen er en noe annen, så vil det for «naboen» kunne medføre unødige problemer om politi tilkalles, og situasjonen eskaleres. Mange nabofeider starter «i det små» med bagateller, men tar veldig fort av… Politiet har vel annet og viktigere å gjøre enn stadig å «snakke naboer til rette» også. Umulig å uttale seg konkret her, da man bare har dette utsagnet fra TS.

 

Ta med en «nøytral» person, gjerne advokat (faglig tyngde, en time koster ikke stort), og snakk med hverandre. Så kan dere kanskje bli bedre naboer.

Link to comment
Share on other sites

Når noen spør om noe på Kammeret, kan jeg ikke annet enn å gi det svaret jeg mener er riktig dersom TS sitt innlegg er korrekt.

Jeg regner også med at TS forstår at han ikke kan bry seg om svarene dersom opplysningene er feil.

Hvis noen spør om ladedata på 6,5x55, antar jeg at det er den patronen og ikke en annen f.eks. 375H&H.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Til lizzy: det er i utgangspunktet lov å skyte på egen grunn. Men det skal foregå trygt. Lerdueskyting skjer med hagle, opp i lufta. Når haglene faller ned igjen etter ca 350+ meter er de ufarlige, det er ikke nødvendig med vegg eller kulefang. Rifle er annerledes. Er naboens eiendom såpass liten at lerduer ofte havner utenfor egen eiendom er det litt tvilsomt i mine øyne. Han må i det minste rydde etter seg, det er ikke anledning til å forsøple annens eiendom. Skyting over vei: er veien privat? Har han god oversikt over evt trafikk? Eller har han varslet skytingen med skilt eller sperret av (egen) vei? Det kan være lov, du gir for få opplysninger til å svare mer presist. Regner også med at du er kjent med båndtvangsreglene og feier for egen dør. At din hund er skuddredd er desverre for deg ikke grunnlag for å begrense naboens lovlige bruk av egen eiendom. 

Dersom det er riktig at alkohol og skyting blandes, er det et åpenbart lovbrudd.

Som du ser er ikke dette bare enkelt, men kommunikasjon, og vilje til å komme hverandre litt i møte, vil nok være din beste mulighet til å oppnå noe. 

Lykke til i naboskapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...