Jump to content

Hornady kruttdispenser


Resuam

Recommended Posts

Jeg har Hornady sin kruttdispenser. I dag har jeg gjort den skikkelig ren med rødsprit, fylt den med krutt og kjørt alt kruttet gjennom dispenseren. Samtidig kontrollveide jeg 45 ganger. Jeg passet hele tiden på at vekta var i null og at den veide kontrollvekta på 10g riktig. Jeg forsøkte å stille inn dispenseren på 47gr, men innser at den nok havnet på 46,9. Jeg fikk mål fra 46,6-47,3. syns det er mye å få forskjeller på 0,7 gr og innser at jeg må kontrollveie til alle kulene jeg lader. Det et veldig tungvint, men helt ok hvis jeg må. Er det noe jeg kan gjøre for å få mer konsise ladninger?33CCD655-85F7-410A-BB45-16BE6162743F.jpeg.81a0bcfc441ddc127b79608c29198120.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et kruttmål med plastrør kan statisk elektrisitet forstyrre doseringen. Når du har rengjort alt med rødsprit, ta en klut fuktet med litt fortynnet tøymykner/skyllemiddel og gni over alle deler som kommer i kontakt med kruttet. Det pleier å ha god effekt. For øvrig bør du være fornøyd om ladningene ligger innenfor +/- 0,2 grs, et så lite avvik har ingen betydning for presisjonen med dine ladevekter. Men hvis du nå er blant dem som vil lade til maks (eller litt over!), da må du kontrollveie hver ladning.

Edited by Sølvrev
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Sølvrev said:

ta en klut fuktet med litt fortynnet tøymykner/skyllemiddel og gni over alle deler som kommer i kontakt med kruttet

Skal jeg skylle det vekk etterpå eller skal det være en tynn film med tøymykner/skyllemiddel når jeg skal bruke det?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet. Det ble MYE bedre med tanke på statisk elektrisitet, men samme resultat som i går med tanke på vekt. Prøvde også å ta ut metallplata som skal sørge for at ikke vekta av kruttet utgjør noen forskjell. Det ble kanskje litt bedre da, men langt unna det jeg vil ha. 
 

8D397DE4-C34B-4DAB-9995-4724178C0C46.jpeg.9f379a7bedc13a61f42d668a5d88bba0.jpeg

 

Det skiller fremdeles 0,7 og 0,6 gr fra minste til største måling. Er dette det jeg kan forvente av et kruttmål/dispenser? Hvis ikke vil jeg snakke med selger og returnere den. 
 

Edit:

Blir også i tvil i forhold til vekta. Alt dette er utstyr som følger med Hornady Lock-n-load Classic kit. Jeg sjekker vekta hele tiden: at den er i null med den lille skåla på, at 10g vekta faktisk veier 154,3gr når jeg legger den i skåla og at vekta står på -146,9gr når skåla er borte. Hvis noe av dette ikke er tilfellet har jeg heller ikke registrert den målingen og helt kruttet tilbake. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Nja, vanskelig å si. Både krutt-type og din teknikk kan ha betydning for jevnheten i målingene. Grovkornede krutt "flyter" dårligere enn finkornede. Og så må du ha ganske så bestemte bevegelser med sveiven om det er noe tilsvarende dette du har. Jeg har denne varianten fra RCBS, og erfaringen er at en litt tøff bevegelse oppover til sveiven stopper gir effektiv tømming av målesylinderen. Tilsvarende bevegelse nedover for å fylle. Men så hender det at et eller flere kruttkorn kiler seg mellom målesylinder og bunnen av kruttmålet slik at bevegelsen blir hakkete/ujevn, og da heller jeg ladningen tilbake. Jeg får ladninger innenfor +/- 0,2 grs både med Norma 202, MRP, og VihtaVuori N140, N150 og N160. Men det lugger nok oftest med de groveste kruttene.

 

Edit: Jeg har RCBS' mekaniske balansevekt som riktignok er litt treg og plundrete, men den er veldig pålitelig. Veier som regel hver femte ladning. Kruttet Raufoss nc96m skal vel være sånn noenlunde rundt N150?

 

Flere tråder om dette fra før, men de har du kanskje sett?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@Resuam: Når jeg ser på målingene dine er det bare 2 (av 50) som ligger mer enn 0,2 grs under, og bare 1 som ligger mer enn 0,2 grs over. Det er altså totalt 3 av 50 (6 %) som avviker mer enn +/- 0,2 grs. Dette tror jeg nesten du må leve med. Forbedret teknikk kan muligens gi et større antall målinger rundt 47,0 grs. Hvis du heller tilbake de gangene sveiven lugger mener jeg du er innenfor. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo nevnes at dersom man har et vindu åpent, eller gjennomtrekk/ventilasjon på rommet man har vekta så vil dette påvirke resultatet også, 

hvis jeg har villaventen på maks når jeg bruker mi Frankford Arsenal vekt så ligger den å svaier opp og ned før den bestemmer seg for ladningen, og det blir ujevnt, skrur jeg derimot ned villaventen på det laveste trinnet så ser man på vekta at den stabiliserer seg kjappere og jeg får jevne målinger hver gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladet 94 patroner til dama si .308 Win i går kveld, 44,4 grs Vv N150-krutt og 150 grs FMJ og SP-kuler. Etter å brukt litt tid på å finjustere kruttmålet (denne varianten fra RCBS), passet på at sylinderen var mer en halvfull under hele ladeprosessen, samt helt tilbake alle ladninger der jeg følte det lugget litt i sveiven, var jeg innenfor +/- 0,1 grain på 18 kontrollveide ladninger.😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...