Jump to content

Laser til innstilling av kikkertsikte


okris

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått børse i hus og skulle stille inn et kikkertsikte fra scratch. På forhånd hadde jeg anskaffet to lasere montert i solide, tunge messingsylindre dreiet med form og kaliber 6.6x55 og 12. Idéen er genial. En laser montert i en messingstang, der et tynt hull er  boret i midten og laseren stappet inn. Jeg var noe skeptisk til om den var nøyaktig og mine bange anelser skullle dessverre vise seg å være begrunnet.

Først: 6.5 passet ikke inn i min Baikal ИЖ-94. Jeg kan ta den inn, men ikke lukke geværet. Kaliber 12 laseren passet perfekt. Men i begge tilfellene er laseren skev. For å teste dette, ser jeg i kikkerten og vrir patronen rundt i kammeret med våpenet knekt. Laseren tegner da en sirkel der jeg peker. Derfor er det laseren og ikke noe annet som er skevt. Hadde laseren vært montert nøyaktig, ville den vist en prikk på samme stedet ved omdreiing.

Har noen kjøpt slike og funnet noen som leverer god kvalitet? Jeg regner med at alle på markedet er fra Kina og samme dritkvalitet, men om det finnes noen som er kvalitet, vil en slik spare for enormt mye arbeid med innstilling av kikkertsikte, spesielt når man ikke har skutt på 35 år.

 

 

Boresighter.webp

Boresighter 12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en sånn på Ali-express for en hundrelapp inkludert frakt.  Funker helt supert. Ser laserprikken på en vegg 4-500 meter vekk. 
Men deter ikke poenget. Du bruker disse til å grovinstille siktet. Du kan også ta ut sluttsykket og se gjennom løpet, og så se gjennom kikkertsiktet, så ser du om løp og sikte peker på omtrent samme sted. 

Med laser gjør du omtrent det samme, men da ser du laserprikken på blinken, og stiller sikttet etter den. 
Men det vil uansett være nødvendig med kontrollskyting og fininskyting. 

Laseren skal bare hjelpe deg å få kulene i pappen så og si. Derfra skyter man inn på gammelmåten. 
Og da er disse patronlaserne fra ALiExpress mer enn gode nok etter min begrensede erfaring. 

Jeg tenker også at om laseren er såpass nøyaktig at den greier å vises på en vegg ette rå ha gått gjennom løpet, så er det godt nok. 
 

Jeg var forøvrig i samme båt som deg i fjor på denne tida. Ikke skutt på et par tiår. Jeg hadde en tendens til å overtenke allt som gjaldt våpen og skyting. Nå prøver jeg å komem tilbake til KISS prinsippet: Keep it simple, stupid. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med slike laserhjelpemidler, dessverre. Men jeg synes man kommer langt med «steinaldermetoden»:

 

- finn et rom, korridor e.l. som er 8-10m langt

- fest et lite klistremerke, tape-bit e.l på veggen «der borte»

- legg børsa (eller i ditt tilfelle, evt løpssettet) på en pute, skytestøtte eller noe som gir god støtte

- se gjennom løpet til du finner merket du satte på motstående vegg

- skru på kikkerten til retikkelet er sentrert over «blinken» samtidig som samme blink er sentrert når du glaner gjennom løpet

-hvis du har mulighet til å skyte første skudd på ca 25m, får du nyttig grovstilling, men oftest er du i skiva med denne metoden.

 

Lykke til!

 

PS Tjukkas kom meg i forkjøpet :)

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, begge to. Skal heller bruke "steinaldermetoden" som dere beskriver over. Hadde nå vært bedre med en laser om den hadde virket, men den bommer med en snau meter på 100 meters avstand, altså langt utenfor pappen. Da er det ikke lenger snakk om "grovinstilling", men totalt ubrukelig kinaprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Sikte gjennom løp og kikkert og skru inntil de samstemmer funker i massevis !!

Lasergreiene er innmari dårlige greier etter hva jeg har sett (og de jeg kjenner som har brukt).
Beste "dings" for grovinnstilling jeg selv har brukt er et Bushnell Boresighter kit - dette med et resultat av typen "4 klikk ned og 2 til venstre" og da var jeg ferdig innskutt. Ikke hver gang, men stort sett alltid innafor ca 10 cm, og har aldri vært utenfor svarte del av skiva på første skudd når jeg har brukt denne. Vet ikke hvem som selger i Norge. Jeg fikk min egen der jeg jobbet for noen år tilbake.

https://www.opticsplanet.com/bushnellboresighterbanner.html

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Ei tohi varjata said:

I teorien.. ja. Riktignok fungerer ikke dette på alle våpen, f.eks. en del boltrifler med "lukket" kasse, eller de fleste halvautoer.

 

Ole

 

Sant det...glemmer sånt når det ikke er en problemstilling for en selv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...