Jump to content

Sommerjakt på kråker


Jenny Rolness

Recommended Posts

Det er sommer og ferietid. Kråkeungene som nylig er blitt flygedyktige læres opp av foreldrene. På denne tid starter jakta, før ungene er blitt uavhengige.

 

Det er ingen grunn til at jakta skal starte så tidlig. Hekkesesongen for de fleste fuglearter er over og ungene er kommet på vingene. Kråkene livnærer seg på denne tid hovedsakelig på bær og insekter, foruten avfall, åtsler og smågnagere.  

 

Flere studier viser at kråker ikke har negativ innvirkning på andre fuglearter:

https://dyrenesrett.com/2020/01/28/kraker-forfolges-pa-feilaktig-grunnlag/?fbclid=IwAR2YxIt9nw1lfnfSGH0bHlJCBj2bMmjDHBz0y4I5lLciDc_kKQAWxWpR4n0

 

Kråkene er viktige for naturen på mange måter. De er naturens renovasjonsvesen. De varsler fare og bidrar til økt overlevelse for andre arter, og de er selv viktig byttedyr for rovfugl. Med lite eller ingen kråker i et område vil rovfuglenes predasjon i større grad rettes mot andre arter, blant annet hønsefuglarter. Det er meningsløst å skyte et alfapar som holder området sitt fritt for andre kråker. I vinterhalvåret er mange av kråkene som skytes trekkfugler fra Russland, som ikke hekker i Norge. 

 

Jakt om sommeren, i yngletiden, er negativt for mange arter. Da bør alle dyr få være i fred.

Edited by Jenny Rolness
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

 

10 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Sånn bortsett fra tøv, nøyaktig når er det ok for deg at det er jakt på kråker?

 

Det hadde tross alt vært bedre å vente til 10. august. Kråkeungene har bare levd noen få uker når jakta starter 15. juli. Andre fugler og dyr i naturen er også små på denne tid. Jakt om sommeren burde ikke forekomme, men jo nærmere høsten det er, jo mindre skadevirkninger har det på etterlatte unger og andre dyr i naturen. 

Link to comment
Share on other sites

Ta ballen, ikke kvinnen. Sjekk kildene hennes og argumenter derfra. Jeg har enda ikke vært borti "dyrevernere" som har særlig forståelse for eller reell kunnskap om dyr, naturen, predasjon, overlevelsesrater, statistikk, studier, vitenskap, sammenhenger, logikk, helhetsbilder eller menneskets plass i verden og næringskjeden i det hele tatt, og jeg setter ei pakke .22 på at det fortsatt er tilfelle her. Men det nytter ikke å argumentere mot meningsytreren, bare ytringen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Sånn bortsett fra tøv, nøyaktig når er det ok for deg at det er jakt på kråker?

23. oktober, mellom 09:30 og 10:40.

 

Fra spøk til alvor.
Jeg skummet meg raskt gjennom denne studien som har vært diskutert her før. Det første jeg bemerker meg er at meta-studien er basert på en del studier som er ut til å være så som så. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å kontrollere alle faktorer i en slik studie, men jeg får litt lyst til å si at andre naturlige forklaringer blir satt litt i skyggen for ønsket om å komme til konklusjonen at kråkearter har lite påvirkning på faunen.

Når det er sagt så faller argumentet litt flatt ettersom studien konkluderer med positiv utvikling for faunaen i tilfeller der andre predatorer også fjernes, noe som er tilfellet her til lands med revejakten (noe det ble referert til).

 

Jeg skal dog være villig til å gi tanken om at senere jaktstart kan være positivt mtp dyrevelferden en sjanse. Samtidig vet jeg ikke hvor mye kråker som felles midt i fellesferien, om det hadde gjort veldig mye til eller fra på statistikken.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg enig i:

 

"Det vil aldri være mulig å hindre naturlig predasjon, og det bør heller ikke være et mål. Alle arter har rett til å leve og alle har sin viktige plass i naturen."

 

I den sammenheng kan det være greit å ha i bakhodet at mennesket også er en predator, selv om et stadig økende antall urbaniserte mennesker mener at høsting av naturen gjennom jakt er fy-fy.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med "naturlig predasjon" som grunn til at mange arter går tilbake. Problemet oppstår når populasjonen av en art, som f. eks. lokale kråkebestander, blir for stor og predasjonstrykket for høyt i forhold til andre arters tålegrense. (Her må vi også se vår egen plass i det store bildet, mange mener vi er for mange allerede!)

 

Ja, vi har selv vært med å rote det til gjennom å slenge matavfall rundt oss, redusere bestanden av rovfugler, ødelagt naturlige habitater samt spredd forurensning som har ført til at enkelte arter har hatt betydelig tilbakegang. Og det (over)forbruket vi har lagt oss til i den industrialiserte verden, både av mat, energi, natur og forbruksartikler, er ikke bærekraftig.

 

Men tilbake til kråkene: De er, foruten å være naturens renovasjonsvesen, en hovedpredator på fugleunger i hekkesesongen. Det samme gjelder måker. Både måker og kråker er opportunister og velger den føden som til en hver tid er lettest tilgjengelig. Så lenge kråkebestanden er i vekst mener jeg det er både riktig og nødvendig å beskatte den gjennom jakt.

 

Det er nå forslag om å innskrenke jakttiden for både kråke og ravn i forslag til nye jakttider for perioden 2022-2028. For min del er det helt greit om sommerjakten utgår, da den antagelig har svært liten praktisk betydning for uttaket. Jeg synes derimot det er trist om det innføres begrensinger i jakttiden på ettervinteren og våren.    

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...