Jump to content

Montering av kikkerter på ymse børser. Generelle tips?


Mazeking

Recommended Posts

Skal etterhvert anskaffe min første rifle og børse. Det er ikke utenkelig at jeg ender opp med et eller annen Vortex Viper kikkertsikte på en 22lr.

 

Har ikke bestemt meg for noen børse ennå, men hva bør man i så fall tenke på når det gjelder ringer og skinner etc? Er det slik at man bør gjøre montering av dette hos børsemaker eller er det unbraco-rett-på montering som alle fikser selv?

 

Som absolutt nybegynner lurer jeg også på om kikkerten skal stå på en fast plass på eller om den kan monteres litt framover bakover etter anatomi og fysikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har standardisert på Weaver/Picatinny på alle mine våpen. På den måten kan jeg enkelt flytte et sikte fra en børse til en annen. 

Når det kommer til kikkert for 22 Lr vil jeg sterkt anbefale en med justerbar Fokus/Parallakse ned til 10-15m og utvendig justering på høyde "BT".

For eksempel en slik. https://www.skittjakt.no/hawke/210807/hawke-sidewinder-30sf-6-24x56-ffp-mil-belyst-retikkel-30mm-sidefokus

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, bardp said:

Jeg har standardisert på Weaver/Picatinny på alle mine våpen. På den måten kan jeg enkelt flytte et sikte fra en børse til en annen. 

Når det kommer til kikkert for 22 Lr vil jeg sterkt anbefale en med justerbar Fokus/Parallakse ned til 10-15m og utvendig justering på høyde "BT".

For eksempel en slik. https://www.skittjakt.no/hawke/210807/hawke-sidewinder-30sf-6-24x56-ffp-mil-belyst-retikkel-30mm-sidefokus

Men ringer følger det da med når man kjøper kikkertsikte?

 

Har de fleste gangbare 22lr skinne til kikkersiktet eller må dette kjøpes ekstra?

 

Forsøker å få en oversikt over alt som må handles 

Link to comment
Share on other sites

Ringer må du kjøpe separat men har du samme festesystem på alle våpen kan siktet med ringer flyttes fra det ene til det andre uten problem. Weaver/Picatinny fester kan få til det aller meste av børser. Enkelte børser har jo Picatinny skinne integrert i låskassa og det er jo helt glimrende. Som denne: https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Ringer må du kjøpe separat men har du samme festesystem på alle våpen kan siktet med ringer flyttes fra det ene til det andre uten problem. Weaver/Picatinny fester kan få til det aller meste av børser. Enkelte børser har jo Picatinny skinne integrert i låskassa og det er jo helt glimrende. Som denne: https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

Takk! Da lærte jeg noe i dag også 😀

Link to comment
Share on other sites

Alle kikkertsikter har en optimal avstand mellom øye og okular, for sikter beregnet til våpen for storviltjakt og kraftige patroner er denne gjerne rundt 9-10 cm. Da vil kolbelengde og din anatomi bestemme hvor langt fram kikkerten bør monteres. Ringer for kikkertsikte festes enten til hel skinne eller baser (en foran og en bak) som er tilpasset din våpentype/-modell. Skinne/baser må grovjusteres ift. løpets senterlinje før kikkerten monteres permanent. Kikkertsiktet bør vatres av slik at trådkorset ligger korrekt. Til alle skruer benyttes en form for gjengelås (thread lock). Mange bruker et friksjonsmateriale som f. eks. harpikspulver mellom ringene og kikkertens mellomrør, og ringenes festeskruer bør tiltrekkes med kontrollert moment. Alt i alt, de første gangene vil jeg anbefale at du lar en børsemaker foreta montasjen, men spør gjerne om du får studere prosessen. (Jeg monterte kikkert for første gang på damas våpen nå i våres, men da var baser montert og grovjustert av forhandler).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hvilke baser har du som er justerbare?

Har montert mange baser men ingen har hat noen form for justeringsmulighet. En merker av og borrer og gjenger hull i låskassen og skrur basene fast. Har en boret feil blir den skjev så oppmåling og merking er svært nøye. På nye rifler er det som oftest ferdige gjengede hull til Weaver/Picatinny montasjer slik at en vær idiot med mindre en 10 tommeltotter kan skru de på selv.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bardp said:

Hvilke baser har du som er justerbare?

Mener det er Leopold standard, bakre base er justerbar. Våpenet er en A-bolt III.

 

Edit: Litt upresis formulering fra meg, @bardp. Nedre ring på bakre base kan justeres sideveis.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Skrev en fremgangsmåte jeg benytter ved montering av kikkertsikter i en annen tråd her for en måneds tid siden. Liker best å montere siktene selv, sånn at jeg vet at jeg får de slik jeg vil ha det, og så nøyaktig jeg ønsker/ får dette til. 

 

Hovedprinsippet er å få ting beint, stramme jevnt, og stramme med jevnt moment. Før ting skrues fast, må en ha testet ut at kikkertsiktet er plassert med rett øyeavstand i forhold til diverse skyteposisjoner, og at retikkel er bein i forhold til låskasse/ rifle etc.

 

Jeg bruker en del leupold qr. Disse kan av og til være litt slappe i strammeklypa, så da må en enten få tilsendt nye baser eller ringer. Ellers synes jeg Leupold QR fungerer bra på det meste, og egentlig bedre enn Leupold QRW/PRW. Sistnevnte er større og tyngre, mer klumpete oppsett, og repeterbarheten er ikke bedre enn leupold QR etter min erfaring.

 

Ser også at flere mener at QRW- systemer (da kanskje spesielt med skinne) er fint, for da kan siktet flyttes fra våpen til våpen.... Jeg er ikke helt enig i den - i alle fall ikke om en tenker dette gjort uten å løsne ringene fra siktet ved flytte fra ett våpen til et annet. Ingen låskassen eller picatinnyskinnerq er 100 % like...derfor mener jeg i så fall at tingene bør demonteres fra selve siktet ved skifte over til børse nr. 2, før siktet igjen vatres av og strammes fast på nytt med korrekt moment.

 

Ellers ser jeg på Leupold standard-montasjen, hvor bakre base er justerbar - som noe som helst er egnet der hvor skruene til baser ikke er 100 % sentrert med pipa i utgangspunktet. Utover det er det en litt tung og komplisert montasje, hvor en risikerer spenninger i siktet ved montering om ikke alt er beint/ lappet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Og siden trådstarter lurer på .22LR-børse; det er sannsynlig at rifla har 11 mm-svalehalespor på kassa, og ikke Picatinny. Da ville jeg uten tvil montert kikkerten direkte i kassa med typ Sportsmatch-ringer, og "drete i" skinne, P/W-ringer, osv. Men det spørs som sagt på hvilken rifle du kjøper..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, mye bra i den videoen som det linkes til ovenfor. Selv har jeg ikke brukt å lappe ringene, men har du utstyr etc. ser jeg poenget. Ellers bruker jeg mye av det samme utstyret og prinsippene.

 

Når det gjelder vatning av siktet: Er det best å sikte på et laserloddret punkt gjennom selve siktet - eller legge en "vater" oppå justeringstårnet for høyde (med eller uten cap montert...)?? (Lar dette spørsmålet gjerne "henge litt" - hvordan har en kontroll på at justeringstårnet er i vater i forhold til høydejustering/ loddrett stolpe i retikkel? (KLART- er retikkelet kun et punkt er det ikke så enkelt å vatre retikkelet :-)).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...