Jump to content

Fant denne på en låve


Nevian

Recommended Posts

Har kommet over ei gammel rifle (hagle?) forlatt på en låve. Har lagt ved et par bilder i et håp om at noen kanskje kan si noe om den bare basert på det overfladiske. Satser på at det er noen kunnskapsrike entusiaster der ute :)

2021-07-13_180547.jpg

2021-07-13_180541.jpg

2021-07-13_180534.jpg

2021-07-13_180515.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Lien said:

Er det noen stempler på andre siden? 

 

Kom dessverre ikke på å ta bilde av det i farten ¬¬

 

24 minutes ago, joska said:

Kongsberg-produsert Remington Rolling Block, konvertert til hagle etter dei manglande sikta å dømme.

 

Takker. Er det noe som hever noens øyebryn, eller opptrer de i hopetall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror muligens at det nummeret på siden er serien og ikke produksjonsnr. Jeg mener de sluttet å produsere låsekasser i 1886. Den vil da være registreringsfri. Verdi er litt avhengig av om den er boret opp til hagle eller ei. Om den er riflet og grei i løpet, 2500-3500. Boret opp så vil jeg anslå rundt 1000-1500 et sted som delebørse. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/13/2021 at 10:33 PM, Nevian said:

Takker. Er det noe som hever noens øyebryn, eller opptrer de i hopetall?

 

Desse er ganske vanlege. Kongsberg produserte meir enn 50000, og mange vart konvertert til hagle etter at forsvaret begynte å selge dei til sivile rundt forrige århundreskifte.

 

On 7/13/2021 at 11:10 PM, Lien said:

Jeg mener de sluttet å produsere låsekasser i 1886. Den vil da være registreringsfri.

 

Vel... Det er nok trygt å anta at denne vart konvertert til hagle etter 1890, og den er då registreringspliktig.

 

Når det gjeld merkinga så har eg veldig lite greie på variantar her. Men den avbilda merkinga er ikkje den originale. Som allereie påpeika var produksjonen av kasser avslutta før 1890, og Kongsberg-kassene er merka med både krone, produksjonsår og serienummer på venstre side. Eg vil tru at den vart merka om ved ombygging til hagle. Er vanskeleg å sjå, men det kan sjå ut som også pipa er merka med samme nummer.

 

Hagla er nok i kaliber 24 eller 28. Prøveskyting vert frårådd på det aller sterkaste.

 

Link to comment
Share on other sites

Riktig, Kongsberg-haglene er bygd på nye kasser. Desse har litt andre dimensjonar enn dei originale rifle-kassene, og både sluttstykke og hane har annaleis utforming. Hanen har også ein slags sikring, eg har minimal kjennskap til desse haglene så eg veit ikkje korleis denne fungerer. Men Rolling Block-riflene fekk eit veldig dårleg rykte tidleg på 1900-talet etter at ivrige reinjegarar tok til å lade med røyksvakt. Dette kunne få sluttstykket til å dele seg, slik at overdelen tok hanen med seg bakover på sin veg mot skytterens ansikt. Det er mulig at denne sikringa er meint å hindre hanen i å gi etter i slike tilfelle, men det er rein gjetting frå mi side.

 

Dei Kongsberg-produserte haglene er berekna for moderne, røyksvak ammo. Men denne spesifikke hagla er altså ei ombygd rifle, og eg ville aldri tatt sjansen på å fyre av moderne ammo i denne. Kan ikkje tenke meg at det hadde gått bra særleg lenge...

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, joska said:

Dette kunne få sluttstykket til å dele seg, slik at overdelen tok hanen med seg bakover på sin veg mot skytterens ansikt.

Jeg mener å huske at det som skjedde var at hylsen eller tennhetten sprakk og gassen som kom ut blåste hanen tilbake slik at høna ble åpnet, og patronrestene traff skytteren i øyet. Derfor ble det på Husqvarna rolling blokk våpen innført en såkalt stopphane fra 1901. Det finnes også mekanismer med en form for gassutblåsning på høna for å hindre gass i å presse hanen tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...