Jump to content

Søknad Øst politidistrikt


Henning938282

Recommended Posts

2 hours ago, Skaukar said:

Har venta litt over 16 uker...

 

Sendte mail til de her om dagen, og fikk til svar at for søknader som blir sendt nå må man regne med 20 uker. Sikkert ++

 

Helt tragisk

Ok, så de 20 ukene gjelder se som sender inn NÅ og ikke de som sendte inn i februar når de hadde 13 uker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leverte søknad til Innlandet PD i slutten av februar. Fikk melding om mottatt søknad først i april. Mottok innvilget søknad i forrige uke... Tror saksbehandlerne har avtalefestet 5 minutters pause tre ganger i kvarteret.

Fikk gebyrkrav i posten.

Edited by Jauda
Link to comment
Share on other sites

Ring våpenkontoret og vær oppgitt og småirritert. Så truer du med forvaltningsloven der det heter at en sak skal uten unødig opphold behandles raskest mulig og helst inne tre uker. Dersom dette ikke kan tilfredsstilles skal det sendes en forvaltningsmelding der forsinkelsen begrunnes.

Har selv god erfaring med dette når det gjelder sen saksbehandling i statsforvaltningen🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/10/2021 at 9:48 PM, Tyrihjelm said:

Ring våpenkontoret og vær oppgitt og småirritert. Så truer du med forvaltningsloven der det heter at en sak skal uten unødig opphold behandles raskest mulig og helst inne tre uker. Dersom dette ikke kan tilfredsstilles skal det sendes en forvaltningsmelding der forsinkelsen begrunnes.

Har selv god erfaring med dette når det gjelder sen saksbehandling i statsforvaltningen🙂

 

Ikke noe å klage på dem for. De ligger på 30 søknader om dagen, saksbehandlerne bestemmer ikke hvor lang tid noe tar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/10/2021 at 9:48 PM, Tyrihjelm said:

Ring våpenkontoret og vær oppgitt og småirritert. Så truer du med forvaltningsloven der det heter at en sak skal uten unødig opphold behandles raskest mulig og helst inne tre uker. Dersom dette ikke kan tilfredsstilles skal det sendes en forvaltningsmelding der forsinkelsen begrunnes.

Har selv god erfaring med dette når det gjelder sen saksbehandling i statsforvaltningen🙂

 

 

 

Riktig så enkelt er det ikke...

Screenshot_20210719-074035_Chrome.jpg.4aecd0d3b4df9e9744031a120b17b4b4.jpg

 

 

Det som hadde vært interessant å få en jurist til å se på er om mange politidistrikts praksis med automatisk utsending av brev om at dette tar xx uker er innenfor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

 

 

Riktig så enkelt er det ikke...

Screenshot_20210719-074035_Chrome.jpg.4aecd0d3b4df9e9744031a120b17b4b4.jpg

 

 

Det som hadde vært interessant å få en jurist til å se på er om mange politidistrikts praksis med automatisk utsending av brev om at dette tar xx uker er innenfor. 

Hadde spart 1 uke på å sende giro via mail eller sms, så skjønner ikke hvorfor noen distrikter fortsatt holder på med det...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

 

Riktig så enkelt er det ikke...

Screenshot_20210719-074035_Chrome.jpg.4aecd0d3b4df9e9744031a120b17b4b4.jpg

 

 

Det som hadde vært interessant å få en jurist til å se på er om mange politidistrikts praksis med automatisk utsending av brev om at dette tar xx uker er innenfor. 

Jeg klaget i fjor, med forvaltningsloven som brekkjern. Fikk svar på mail at de hadde 6-9 mnd behandlingstid på klager, grunnet stor pågang.

Har ikke hørt noe enda, da dette var i desember i fjor..

 

Anyway, til trådstarter;

 

Jeg sendte førstegangssøknad i fjor, 29/9. Fikk våpengebyr på e-post 28/11.

 

Thomas

Edited by Ristikransen
Link to comment
Share on other sites

Er det noe nytt om elektronisk våpensøknad? Noen som i så fall vet om det kun er «strøm på papir», der en saksbehandler fortsatt vil måtte lese alle opplysningene vi taster inn og så fatte vedtak eller vil det bli en heldigital løsning der du i prinsippet kan få innvilget våpensøknad på sekundet ved at systemet selv slå opp mot registrerte opplysninger og selv fatter vedtak/avslår?

 

Link to comment
Share on other sites

Målet er etter sigende å ha det digitalt og i det minste delvis automatisk i løpet av 24. Mens planen for året er å muliggjøre et digitalt skjema for jegere  som så behandles som vanlig av saksbehandlere en gang i oktober, så svaret på spørsmålet ditt er egentlig "ja". 

Edited by PeM
Trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/19/2021 at 5:51 PM, Mazeking said:

Er det noe nytt om elektronisk våpensøknad? Noen som i så fall vet om det kun er «strøm på papir», der en saksbehandler fortsatt vil måtte lese alle opplysningene vi taster inn og så fatte vedtak eller vil det bli en heldigital løsning der du i prinsippet kan få innvilget våpensøknad på sekundet ved at systemet selv slå opp mot registrerte opplysninger og selv fatter vedtak/avslår?

 

Les mer her:

http://www.hokksundpistolklubb.no/2021/07/01/nytt-vapenregelverk-fra-01-06-2021/

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
10 minutes ago, jsbmc said:

Det tar omtrent så lang tid som det oppgis på politiets nettsider, dessverre. Jeg ser du er like uheldig som jeg er, så vi må nok belage oss på rundt 20-25 uker med mindre du er førstegangssøker! 

samme som jeg fikk svar om, dette er helt utrolig at de ikke klarer fortere... gått fra å være en av de rasketste til den treigeste :-(

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt vannvittig at politiet sender egne søknader ut av distriktet (forståelig nok i seg selv), men ikke klarer å fordele søknader på landsbasis. Da ender man opp med at noen må vente i 3 uker, og andre 26. Hadde de fordelt søknadene på landsbasis basert på kapasitet ville det nok gått mye smidigere for alle. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det nok ingen tvil om. Så best for alle er vel kanskje ikke riktig å si!:) 

Mener allikevel at det ville vært en mer korrekt måte å behandle søknadene på. Et enda bedre alternativ for alle ville vært at de ansatte flere til å behandle våpensøknader🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

For alle andre enn førstegangssøkere så spiller det vel ingen som helst rolle hvor lang tid det tar?

 

Man vet at man kommer til å få søknaden godkjent, så i mellomtiden låner man bare våpenet av forhandler. Nå kan attpåtil utlånserklæringen settes lenger enn 4 uker. Problem løst?

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Game Clay said:

For alle andre enn førstegangssøkere så spiller det vel ingen som helst rolle hvor lang tid det tar?

 

Man vet at man kommer til å få søknaden godkjent, så i mellomtiden låner man bare våpenet av forhandler. Nå kan attpåtil utlånserklæringen settes lenger enn 4 uker. Problem løst?

Kjedelig når man planlegger utenlandsjakt og trenger våpenpass da…..

Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2021 at 10:20 PM, Game Clay said:

For alle andre enn førstegangssøkere så spiller det vel ingen som helst rolle hvor lang tid det tar?

 

Man vet at man kommer til å få søknaden godkjent, så i mellomtiden låner man bare våpenet av forhandler. Nå kan attpåtil utlånserklæringen settes lenger enn 4 uker. Problem løst?

Jeg er førstegangssøker på jaktvåpen, men ikke håndvåpen. På grunn av dette får jeg derfor den lange behandlingstiden av våpensøknad så problemet er ikke helt løst for min del, men hadde jeg hatt tillatelse på annen hagle nå så hadde det jo vært en løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/6/2021 at 1:02 PM, jsbmc said:

Jeg er førstegangssøker på jaktvåpen, men ikke håndvåpen. På grunn av dette får jeg derfor den lange behandlingstiden av våpensøknad så problemet er ikke helt løst for min del, men hadde jeg hatt tillatelse på annen hagle nå så hadde det jo vært en løsning.

 

Man kan låne jaktvåpen så lenge man har våpenkort på håndvåpen..

 

Jeg hadde inne en søknad om 4 nye våpen i august, tok 3 uker å få den godkjent.. Saksbehandler beklaget at det tok så lang tid. I 2017 fikk jeg søknad behandlet på 2 dager, i fjor tok det nesten 4 uker.

Antall søknader her er nok veldig høyt i forhold til antall innbyggere. Jeg er ikke i øst pd.

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Wintel said:

Nope, dette er ikke korrekt. Du kan kun låne våpen som er "tilsvarende" de våpen du har fra før. Har du enhåndsvåpen og skal låne jaktvåpen må du søke politiet.

 

Dette har jeg aktivt undersøkt og fått svar på. Det er altså slik at man kan låne seg "nedover" i kategori, pistol og revolver er av en høyere kategori enn et vanlig jaktvåpen (men ikke halvautomatisk).

Det er viktig å forstå at både lov og forskrift må tolkes, man kan ikke alltid lese helt rett frem det som står i slike skrifter.

 

Dette er konkret informert om av vårt lokale politi: https://www.sysselmesteren.no/nb/nye-regler-for-utlan-og-leie-av-vapen2/

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoler uansett mer på hva forvaltningen sier (det er juridisk forpliktende) enn hva andre sier og vil fortsette å forholde meg til det. Jeg manglet jaktvåpen før årets reinsdyrjakt og lånte dette, selv om jeg fra før kun hadde våpenkort på revolver, akkurat som Sysselmesteren da at reglene tillater.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det forvaltningen lirte av seg i tide og utide hadde vært juridisk forpliktende hadde det vært betraktelig mer kaos enn det allerede er. Og såvidt jeg kan se finnes ikke ordet "våpenkategori" i det nye lovverket, og da... Hvordan skal man forholde seg til det da?

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningen opererer så vidt jeg vet med dette prinsippet, som ikke er lovfestet noe sted men virker logisk.

 

Det er strengere krav for å få ha pistol enn for å ha jaktvåpen, derfor anser man det som uproblematisk å la en pistolskytter få låne jaktvåpen. Motsatt går ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Quote

Man kan låne jaktvåpen så lenge man har våpenkort på håndvåpen..

Kennethj har helt rett! Her har vi fasit fra selveste Politidirektoratet:

https://www.jeger.no/jakt-og-samfunn/aapner-for-fleksibelt-utlaan-av-vaapen

UTDRAG fra artikkelen:

"Ny våpenlov og våpenforskrift ble innført med virkning fra 1. juni 2021. Regler for utlån av våpen får ei endring, ved at det nå kun er lov til å låne ut våpen til personer som har våpenkort på «tilsvarende våpen», eller personer som har søkt politiet om tillatelse til å låne våpen.

Flere har henvendt seg til JEGER og spurt hvordan «tilsvarende våpen» skal tolkes; om det betyr samme kaliber, tilsvarende kaliber, eller våpentype. Nå oppklarer Politidirektoratet hvordan det skal tolkes: 


– Når det gjelder utlån av våpen er tanken at lånetaker må oppfylle vilkåra for erverv av "tilsvarende gjenstand", jamfør våpenloven § 18. Hva som ligger i dette begrepet, er ikke uttrykkelig presisert verken i våpenloven eller våpenforskriften, påpeker seksjonssjef Anne Lise Fjermeros i Politidirektoratet.


Hun forklarer at lovverket likevel bygger på ei forutsetning om at krav til erverv skal speile våpentypens skadepotensiale, slik det forutsettes i regjeringas proposisjon 165 L (2016-2017; punkt 8.4.4.1) til Stortinget om ny våpenlov: Der er kravene strengere for å erverve våpen som har størst skadepotensiale. 

– Politidirektoratet tolker derfor at «tilsvarende gjenstand» omfatter våpen innafor samme kategori eller lavere. Det vil si at om en person har løyve til å ha skytevåpen til sportsskyting som også er tillatt til jakt, så kan vedkommende låne andre våpentyper til jakt (jaktrifler, hagler, kombinasjonsvåpen og halvautomatiske rifler som er godkjent til jaktbruk). Tilsvarende vil en person som har våpenløyve til jaktvåpen uten søknad kunne låne våpen til sportsskyting som også kan brukes til jakt, opplyser Fjermeros.


– Betyr det at en som har våpenkort på ei vanlig jaktrifle i .308 fritt kan låne ei salongrifle? 

– Ja, vedkommende kan låne skytevåpen som er godkjent til jaktbruk.

– Og vice versa, kan en som har våpenkort på ei salongrifle låne ei rifle i .375 H&H?

– Ja, om begge er godkjent til jaktbruk. Det samme gjelder også dersom du har våpenkort på hagle, så kan du låne ei rifle som er godkjent til jaktbruk. 

– Kan en som har våpenkort på jaktvåpen låne pistol eller revolver?

– Nei. Personer som har løyve til å ha pistol eller revolver, vil kunne låne skytevåpen godkjent til jakt uten særskilt løyve, fordi krava til erverv av pistol eller revolver er strengere enn for jaktvåpen. Men en person som bare har løyve til jaktvåpen, kan ikke låne pistol eller revolver uten godkjent låneløyve etter våpenloven § 18."

Edited by Game Clay
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...