Jump to content

Gammel fiskestang, hvordan kan jeg vite verdien?


MariNK

Recommended Posts

Hei! Fikk en fiskestang av min farfar for sikkert 20 år siden. På en fisketur tilbydde en mann seg å kjøpe fiskestanga for 20 000kr, men jeg avslo siden jeg var liten og mer bekymret for å ikke ha noe å fiske med. Siden den gang har jeg lurt på hva som er så spesielt med denne stanga. Hvor kan jeg få vite noe om den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det jeg kan si med engang, er at du skulle solgt på flekken. 

 

Jeg har kjøpt og solgt sikkert ett par hundre fiskestenger de siste 10 årene og det er svært lite utstyr som man får den prisen for. Da skal det enten være skikkelige splitcane stenger og sneller, eller så skal det være noe legendarisk som har gått ut av produksjon, eller nymotens Hitech 

 

Som nevnt over, så hadde teksten på stanga og ett bilde hjulpet mye 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enkelte fluestenger kan få kultstatus. Feks Loop Yellowline. Den ser ut som kokt spaghetti og føles som kokt spaghetti, men prisene på bruktmarkedet er 2-3 ganger nypris. Den var ikke i nærheten av å være en premiumstang som ny. Mulig at det finnes enkelte overprisa kultstenger på spinnsiden også?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Polardego said:

Enkelte fluestenger kan få kultstatus. Feks Loop Yellowline. Den ser ut som kokt spaghetti og føles som kokt spaghetti, men prisene på bruktmarkedet er 2-3 ganger nypris. Den var ikke i nærheten av å være en premiumstang som ny. Mulig at det finnes enkelte overprisa kultstenger på spinnsiden også?

Det er helt sikkert noen spinnstenger som har fått kult status, men om det kommer fra Shimano, er jeg skeptisk til 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Polardego said:

Enkelte fluestenger kan få kultstatus. Feks Loop Yellowline. Den ser ut som kokt spaghetti og føles som kokt spaghetti, men prisene på bruktmarkedet er 2-3 ganger nypris. Den var ikke i nærheten av å være en premiumstang som ny. Mulig at det finnes enkelte overprisa kultstenger på spinnsiden også?

Det er jo også tilfeldigvis det beste loop har laget, men noen saltvannsjager fra sage eller kanskje ennå værre, hardy, er det selvfølgelig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Yellowline med ett langt og lett snøre, til ørretfiske oppå vidda en stille dag der det kreves litt rolig presisjonskast. 

 

Finnes masse som er bedre med tanke på lengde, vannkast eller i litt vind. men den kastefølelses de gamle glassfiber stengene gir er nydelig, derfor man har forskjellige stenger til forskjellige forhold 

 

Favoritt stanga er jeg faktisk litt flau for å innrømme, men det er en loop cross S1 386 #3 midflex. Til sjøørret og havabbor er Helios 1, 906 tipflex helt nydelig, selv om det ofte blir den hjemmebygde 905'n midflex stanga som brukes 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fant en Orvis fluestang her som jeg lurer på om kan ha noe restverdi. Noen som kjenner til denne:  Er en todelt Orvis T3 wt5 Midflex 8.0 (fritt etter hukkommelsen) Fått den i gave, men mener den kan ha kostet rundt 10k i sin tid... For 15-20 år siden... Den er bortimot ubrukt... Blir ikke brukt, så kanskje noe man kan selge... Men om man ikke kan regne med å få noe særlig igjen for det, kan det kanskje være bedre å se om man kan få noen av barna til å interessere seg for fluefiske?

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Erlendgb said:

Fant en Orvis fluestang her som jeg lurer på om kan ha noe restverdi. Noen som kjenner til denne:  Er en todelt Orvis T3 wt5 Midflex 8.0 (fritt etter hukkommelsen) Fått den i gave, men mener den kan ha kostet rundt 10k i sin tid... For 15-20 år siden... Den er bortimot ubrukt... Blir ikke brukt, så kanskje noe man kan selge... Men om man ikke kan regne med å få noe særlig igjen for det, kan det kanskje være bedre å se om man kan få noen av barna til å interessere seg for fluefiske?

Den kosta vel 5-7000 i sin tid. Absolutt en god stang og en som er strøken er verdt litt, men igjen så er den mer verdt for en barna hvis de er rolige i kastestilen sin 

 

On 9/26/2021 at 7:16 AM, Polardego said:

Guideline Fario, den første modellen begynner jo også få litt kultstatus. Den er hakket bedre enn YL, men jeg klarer ikke den heller 🙂 Men, nå er vi veldig OT.

 

Fario'n er god den, til fint fiske. Ikke akuratt en kastemaskin for og si det sånn. Når jeg ser hva du ikke liker av stenger, så sier noe meg at du er rask i kastestilen din og liker nymotens tipflex. Tar jeg feil ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, fluefiskern said:

 

 

Fario'n er god den, til fint fiske. Ikke akuratt en kastemaskin for og si det sånn. Når jeg ser hva du ikke liker av stenger, så sier noe meg at du er rask i kastestilen din og liker nymotens tipflex. Tar jeg feil ? 

Fario er bra, hvis det står CRS på den. NT8 er sikkert også bra, men den har jeg ikke testa. Djupe stenger er bra til sitt, bare de er raske. Planlegger en ny 10' #7 til neste sesong, tror det blir noe som egner seg bra til underhandskast, fisker laks med enhånds. Skal også brukes til Streamer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til underhåndskast, så ville jeg prøvd lts across, men Helios 10ft #7 er rimelig god stang det også til det bruket. Across'n med for eks evotek85/Rio dart snøre er en nydelig og lettkasta kombo. Morro når man finner ett ufiska område i elva pga for mye overhengende vegetasjon og stiller seg under trærne og leker seg med raske v-spey, de andre i elva ser litt ekstra da 

 

Men across med evotek85/Rio dart er absolutt ikke god til overhåndskast, men får jo noen andre snører som gjør stanga lit bedre til det. Men da hadde jeg heller valgt en Helios evt sage one hvis det blir mye kasting over hodet 

 

Raske stenger er mye bedre kastemaskiner, er bare til spooky ørret jeg bruker disse super treige stengene. Men MÅ ha litt forskjelligt i utvalget. Det som er fint med fiske er at staten ikke bestemmer hvor mange du kan ha i skapet 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg er enig i at stenger må være raske for å kaste langt, men jeg skal la det ligge.

 

En Scott Radian 10'#7 er utmerket til laksefiske, og er ikke plaget av en for tung LTS-topp du kan/bør/skal overline, det er en fiskestang, og ikke en sprettert. Kjøper du den i #6 er det en usedvanlig anvendelig stang. Radian er det kanskje mulig å finne til gode deals nå. Scott sector er muligens det beste som er laget. Ikke like overbevist over nye Centric. Temple fork sin LK-legacy-serie er superkul, men jeg tipper den blir for livlig for dere kosteskaftafficionados😄

 

Lenge siden jeg har testet noe sage eller loomis, men ila neste sesong får jeg muligens mine klamme hender på noe helt spesielt fra japan som jeg tipper tar kaka. Hvis de er like rå som haspelstengene kommer det ikke til å være noen grunn til å kjøpe noe annet...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, morpho79 said:

Jeg vet ikke om jeg er enig i at stenger må være raske for å kaste langt, men jeg skal la det ligge.

 

En Scott Radian 10'#7 er utmerket til laksefiske, og er ikke plaget av en for tung LTS-topp du kan/bør/skal overline, det er en fiskestang, og ikke en sprettert. Kjøper du den i #6 er det en usedvanlig anvendelig stang. Radian er det kanskje mulig å finne til gode deals nå. Scott sector er muligens det beste som er laget. Ikke like overbevist over nye Centric. Temple fork sin LK-legacy-serie er superkul, men jeg tipper den blir for livlig for dere kosteskaftafficionados😄

 

Lenge siden jeg har testet noe sage eller loomis, men ila neste sesong får jeg muligens mine klamme hender på noe helt spesielt fra japan som jeg tipper tar kaka. Hvis de er like rå som haspelstengene kommer det ikke til å være noen grunn til å kjøpe noe annet...

 

Joda lts'n er topptung, men også derfor den er såpass herlig på spey'ing. 

 

Scott radian hadde jeg faktisk helt glemt, jeg tok kasteprøva for og bli instruktør med en sånn. Det er ett stk nydelig stang. 

 

Hva er det du får tak i fra Japan a ? Blir meget nysjerrig jeg nå

Link to comment
Share on other sites

Har noen liner i klasse sju som jeg liker til spey, bla Outbound Short og Bullet så jeg vil ikke gå ned til 6. Dessuten så har en sjuer mer rygg hvis man skulle være uheldig å få på noe større.

 

Vet dere om CND Bias er topptung? Hadde en Shimano  10" #8 for lenge siden, det var tungt å gå ned den en hel dag.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Nei, kjenner ikke CND utover et godt rykte og et godt inntrykk da jeg ristet på en i fjor. 

 

Moderne, gode tifotere kjennes ikke i armene på samme måte som for femten år siden nei. Når det kommer til LTS så er det selvsagt gode stenger som er enkle å speye langt med, det er jo det de er laget for, men jeg liker de stort sett ikke, og pass på at du får den på salg. De har jo et noe løssluppent forhold til priser😄

 

Om du liker det stramt og raskt er jo Hardy noe å se på. Kommer noe nytt meste sesong som visstnok skal være dt beste noensinne...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips, meg jeg føler ikke for å bruke 10,000 på en stang. Etter, rettere sagt så føler ikke finansministeren hjemme at det er så veldig fornuftig. "Du har jo så mange strenger". Hardy Lightweight begynner jo å få litt lettere pris, den går kanskje enda litt ned når Hardy slipper nye modeller?

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Lpxe 10ft #8, er en knallgod stang. Men hvis man skal ha den som virkelig er god, så leiter man på bruktmarkedet og finner ett eksemplar av den 3delte 

 

Det ligger mye fint på finn.no 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226934368

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=233579337

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=231814459

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=228812590

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=232603607

 

 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke voldsomt begeistret for lpxe. Jeg eide en i noen år. De siste generasjonene er sannsynligvis bedre, men jeg oppfattet at min tifoter hadde for høy svingvekt, den var tung å kaste med, særlig hvis det gikk langt, og jeg ble vel aldri helt komfortabel med den. Den st.croix du har bilde av mener jeg å ha vært borti for en stund siden. Jeg tipper du vil oppleve den tyngre i bruk enn en mer moderne konstruksjon, men det er jo en interessant lengde, 7,5cm lengre en en niogenhalvfoter og 7,5cm kortere enn en tifoter. Det er bare å prøve, men det er mulig, og jeg sier mulig, den ikke er særdeles begeistret for fremtunge bullet-liner.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en GL 11' Switch, husker ikke modellen da jeg solgte den til en kamerat omtrent umiddelbart, men den kosta ca 3-4 tusen. Synes de blir tunge for enhåndskasting. Om man skal speye mye er det jo en fordel med 11'. Han har forresten fått en 14 kg laks på den og flere over 10 og han påstår at det var relativt udramatisk. Har sett litt på Guideline ULS Hybrid 10' men jeg er veldig usikker på hvordan den er å kaste enhånds med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...