Jump to content

Setter valp og fysisk mosjon


Veblen

Recommended Posts

Jeg har en rød og hvit irsk setter på litt over 4 måneder. Hun er ganske tøff av seg og utholdende. På turer lar vi henne alltid bestemme lengde og intensitet, hvis hun blir sliten bærer vi henne. På grunn av båndtvang har vi henne i en trekksele på lengre turer - og trekke, det gjør hun. Hun har nylig oppdaget at Frognerparken er full av fugler som hun kan jakte på, og drar som et uvær for å komme dit. Vi har derfor inkoprorert korte joggeturer til og rundt omkring parken. Dette da hun uansett trekker i selen, og at om hun selv fikk bestemme, så vile hun ha spurtet rundt.

 

Jeg kjenner til tommelfingelreglene som går på at hvor mye aktivitet valper skal ha, og i følge denne tankeskolen er det fy fy at de både trekker og at der er med på joggeturer før de er fysisk utviklet nok, ca. over året. Samtidig heter det å bruke sunn fornuft rundt valpen, og at individet og rasen har egne særegne behov, slik at man må tilpasse aktivitet til hunden. Da jeg er førstegangs hundeier lurer jeg litt på hvordan folk med liknende raser har tilpasset turene til hunden. Har dere latt den trekke hvis den har ønsket det? Har dere løpt sammen med hunden så lenge den har vært i form til det? Tar gjerne i mot noen tips og triks :)

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et par settere, så kjenner til energioverskuddet, og kort ladetid ;)

Det er fortsatt en liten valp, så lek med andre hunder er vel det ideelle dersom mulig. En annen ting som trøtter dem ut fortere enn løping, er å la dem bruke den lille nøtta. Lydighet, gjemmelek, sporing etc. De er letttrente, så kondisen tar de igjen når de blir eldre. 

En liten lett joggetur på valpens premisser en gang i blant tror jeg ikke skader, med mindre du trener for Birken ;)

Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2021 at 2:13 PM, Veblen said:

Dette da hun uansett trekker i selen,

Sterke hunder dette,- desto fortere du lærer den å gå pent  i kobbel desto bedre. Om den først lærer seg uvanen å dra i kobbel, desto vanskeligere blir det å korrigere for dette senere. - Viktigste å lære en valp er; sitte/ligge på kommando- komme på innkalling- gå (relativt) pent i kobbel. En jakthund bør

også læres å gå bak og/eller framfor sin fører når omstendighetene krever, men uten å trekke/dra i kobbel. 

Jeg har hatt både engelsk og irsk setter og som jeg sa tidligere, disse siste er meget - på alle vis - sterke hunder. Tren inn disse meget viktige tingene og du vil få en hund som blir en fornøyelse å være sammen med for alle i familien. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...