Jump to content

Freedom Arms .454 casull


Daniel67

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om jeg skal skaffe meg en Freedom Arms .454 Casull, gjerne mod 83.

Noen som vet hvem som importerer og selger disse i Norge?

Etter det jeg forstår så kan også .45 Colt brukes i disse?

Betyr dette at jeg bør søke på begge disse kaliberne når jeg sender inn våpensøknad?

 

Link to comment
Share on other sites

Tror Swenor importerer våpen fra Freedom Arms. De har en direkte elendig hjemmeside, så du bør nok sende en mail eller ta en tlf.               Du kan bruke .45 Colt, blir samme som å skyte 38 spl i en .357 magnum. Holder nok å søke på 454Casull. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ligger en fin en på finn til 20k.

 

Men, hvis du er usikker på om du kan bruke 45lc i den høres du litt uerfaren ut. Jeg vet ikke om en sa 454 er det jeg ville startet med.

 

Igjen, har du lyst, lisens og penger kjøp den på finn og start  med svakt ladde 45 Colt "cowboypatroner".

 

Det kan hende det er billigere og kjøpe en Ruger Blackhawk i 357mag i tillegg for å få igang mengdeskyting.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/27/2021 at 9:50 PM, Mr Hanssen said:

Tror Swenor importerer våpen fra Freedom Arms. De har en direkte elendig hjemmeside, så du bør nok sende en mail eller ta en tlf.               Du kan bruke .45 Colt, blir samme som å skyte 38 spl i en .357 magnum. Holder nok å søke på 454Casull. 

Kontaktet Swenor via epost og fikk til svar at de ikke var importør av FA

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å vente 2 år på en FA til dobbelt pris+ i forhold til de som ligger på finn.

FA 454 med fulle ladninger er som regel lite skutt med. Skytteren ryker før revolveren slik at våpnet som regel har lite slitasje og det er liten risiko å kjøpe brukt.

 

Her er en field grade siluettrevolver med de beste siktene. ( disse lades ned for ikke å ødelegge siluettene ..):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=187974913

913_661569706.jpg 

 

Her er det et par til. En "Premier grade" med justerbare sikter og en med faste sikter og ekstra sylinder i 45acp:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98678771

 

00_431716009.jpg

00_1392361066.jpg

 

Jeg hadde kjøpt denne i 357mag til 15K:

 

00_638309332.jpg

 

Hvis du vil ha et alternativ til FA ligger denne Hamilton Bowen Rugeren i 44mag til salgs i Oslo:

Denne får FA til å se ut som spanske Colt-kopier 8)

(Jeg har håndtert den og prisen var $9200 i 1998..)

 

 

image.png.25a9005cd1e20cfadd258d5980dfaef1.png

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, men dette er tatt fra en annonse de har på Finn:

 

Generell info

SweNor Import er importør av våpen fra Pedersoli, Troy, ISSC, Pietta, Cimarron, Freedom Arms, Boito og Bond Arms. Vi importerer også tilbehør til våpen, jakt og fritid fra Alta, Bob Allen, GAEP, Guga Ribas, outdoor Connection, Pressburg Western, Vega, Waffen Burk, Boyt Harness Company og Mud river.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva en Premier Grade M 83 koster nå?

 

Har hatt noen FA og modell 83 er tunge. En 45 kaliber er nok noe lettere enn en i 357 for ramme og løp er likt i alle kaliber. Har en igjen og den er i kaliber 500WE, og den er virkelig en god del lettere enn en tilsvarende i 454. Kanskje verdt å ta med i betraktningen angående kalibervalget 357 eller 454?

Link to comment
Share on other sites

Det er mye jeg ikke skjønner, som det å velge noe annet enn en  44 mag til magnum 2.

En 44 S&W kan lades såpass at det blir ubehagelig i hånd hvis dèt er poenget, og er laaangt over kravet til mag 2. D A er det også.

 

Tilgjengeligheten til ladekuler er så vidt jeg ser bedre og billigere til 44 enn 500, 460 og 454, herunder også ferdig ammo. Og ikke minst pris for ferdig ammo.

 

Wintel nevnte 45/70. Det er vel et våpen som best egner seg til å sitte og glane på.

For det er mer et smykke enn et bruksvåpen. Er det ikke?

Skal man utelukkende ha noe visuelt vakkert uten å skjele for mye til  "bruksfornuft" ville jeg gått for den. Især nå Casull 454 er alternativet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det stemmer nok. I 1998 var jeg på besøk hos S&W, fikk fabrikktur og anledning til å snakke med sjefen på Performance Center. PC holdt da til i en liten avdeling i bakgården til fabrikken. Alle våpnene jeg fikk håndtere var helt nydelige og med superbe avtrekk. Jeg spurte iallefall ham om hvordan en PC-Smith kunne sammenlignes med en FA, og han sa at det kunne de ikke. FA er i en annen liga, sa han, og spesifiserte det med å si at FA line borer sylindrene. Og så har FA veldig snevre toleranser. Ikke minst er åpning mellom sylinder og løp minimal. Man får av og til det man betaler for. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...