Jump to content

Revejakten 2021-2022


Generaldfeld

Recommended Posts

Ute  for å lokke rev i går før det ble lyst. Andre posten jeg prøvde kunne jeg høre reveaktivitet på en skogkledd ås i nærheten. Prøvde å etterligne revens lokkerop med en sånn membran man har i munnen. Ikke hatt noe suksess med dette tidligere. Har inntrykk at lyden ikke bærer så langt. Uansett, jeg måtte jo prøve. Etter en halvtime med lokking, gav jeg opp og ble bare sittende for å observere. Da plutselig står det en rev i kanten av åsen på omtrent 120 meter. Jeg sikter og skyter, reven raser i full fart langs ei myr og forsvinner i skogen. Ikke bra. Lurer på om jeg har bommet, eller truffet dårlig. Går frem og finner ikke blod, men litt pelshår. Følger sporet til skogkanten, omtrent 70 meter. Da ser jeg en liten blodflekk.

Henter hund og går ettersøk. Finner reven 20 meter inne i skogen, godt gjemt under noe kratt. Reven er død, ei fin tispe på 6 kg. Skuddet satt litt langt bak. 

Kaliber og kule: 6XC og 80gr Nosler BT

20220202_124916.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg  gratulere de av dere som har fått (reve)pels på knaggen i det siste. Veldig bra.

znopi har fått skikkelig draget på lokkinga virker det som. Jeg tror du er i ferd med å knekke koden på revelokkinga nå znopi.

Tipper også at du begynner å "kjenne litt" på den berømte revekløa. Er en først infisert med revekløe, gir det seg aldri. Det blir etter hvert en tilstand. Holdt på å skrive....en tenker som en rev og på revejakt, året rundt😄

 

Nuvel, nok om det. Når man snakker om revekløe. Måtte ut i går kveld da vet dere, etter nok et anfall av akutt revekløe. Passet bra egentlig. Revepelsene har hatt "ferie" en periode nå. Helt top notch jaktforhold her på mine kanter i natt, med lavt skydekke, snøbyger i lufta og bra med strølys i tillegg, bidro til at det var like lyst som en vårdag i April. Behøvde ikke bruke håndkikkerten engang, for å titte etter rev.

Så revepels umiddelbart etter installasjon av utstyr og mann på post, på aaalt for langt hold, men spennende var det. Fikk trua momentant på rev i bakken vet dere.

 

Joa det gikk bra det. Ble rev i bakken som dere ser.

20220204_035032.jpg.379668f61015e1f5cfedfdf00cce3b50.jpg

 

Første mann, eller rettere skrevet, ei lita fjong revefrøken kom spankulerenes kl 00.30 på jakt etter noe å fylle tarmtottene med.

KLAKK....ned med den.....neeei det var da som. Denne frøkna fikk det for seg at hun vil ut på æresrunde. Så at det var dårlig framdrift, men nok framdrift til at den fikk karret seg avgårde en del meter. Irriterende og ikke slik man vil ha det.

 

Avstand: 103 meter

Vekt: 4 kg Mao ungrev

Sleten/dårlig pels

 

Hadde det ikke travelt og hadde fortsatt trua på rev i bakken jeg vet dere.

Så masse spor på spaningsrunden tidligere på dagen, spor etter flere enn en rev, så det var bare å sitte med rifla i høy beredskap klar til strid. 

 

Ny rev i farta kl 01.00

KLAKK...ned med den. Men i svarte he....te. denne måtte også ut på en aldri så liten æresrunde. Opp på beina igjen og en rakettspurt utover jordet og vekk var'n.

Hadde imidlertid en god følelse. V-MAX har den egenskapen at den gir grei tilbakemelding, ved nærkontakt og solid treff. Her var det ingen tvil.

 

Avstand: 204 meter

Vekt: 6.4 kg....hannrev/ungrev

Sleten/dårlig pels på denne også desverre.

 

At revene dere ser på bildet over fikk karret seg så mye som en millimeter avgårde, er ikke til å tro.

Skuddplassering helt iht jegreprøveboka. Beviser nok en gang at det må være mye livsgnist i en revepels og at det som ser ut som bom, viser seg å være et sentertreff.

 

Etter fotografering og besiktigelse av død rev, var det å pakke snippesken og vende nesegrevet retning heimen til en velfortjent cowboystrekk.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ble endelig action i uværet oppe ved hytta. Tok en fredags morgen og en i natt. Var en stor rev innom også men den ville ikke komme helt inn og vandret bare fram og tilbake akkurat i lyskanten. Vi får se i natt 🙂 

 

Bildet under er den jeg fikk i natt. Tynn og sikkert sulten sak. Vært mye løssnø og dårlig forhold for mikkel. Nå har det endelig blitt litt hardere i terrenget og snøen bærer. Den første jeg tok stakk ørna?? avgårde med på morgenkvisten, flytta den 50m og delte den i nøyaktig i to før den fløy videre så jeg sparer dere for bilder av den.

 

Hjemmemekka 40gr v-max gir rett ned effekt så langt. Litt mindre klask i innslaget enn Nosler Ballistic Tip Varmint jeg brukte i fjor. Effekten er jo likevel like bra. Ikke så mye som en halebevegelse etter treff 👍 Femkroning utgangshull på den siste. Begge fikk gode skudd framkant bog.

AF7513ED-5750-4D5B-A3CE-CE920A9558AF.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2022 at 11:54 PM, Castor said:

Jeg tror du er i ferd med å knekke koden på revelokkinga nå znopi.

Tja, tror jeg er ett godt stykke unna å knekke noen koder angående revelokking, men er på vei håper jeg 😉

Det er stort sett reven som lurer meg, men av og til har jeg jo flaks.

 

Skitt jakt til alle revejegere :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

https://www.teknikkdeler.no/liten-overvakningskamera/spionkamera-inkl-armband-1080p-wifi-svart

 

Dere som kan elektronikk_ (og juss)  ville noe som dette kunne brukes til å overvåke åtet? Det har vel ikke varsling ved bevegelse men ser ut til å sende til mobil.

Og en annen ting, er dette lovlig? Skjult kamera i det armbåndet, er vel absolutt utenom det lovlige, men hva med oppsett på et reveagn?

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur etter rev natt til lørdag. Benyttet meg av et opplyst åte hvor det de siste døgn var påvist aktivitet fra Mikkel.

Etter å ha duppet av og våknet sånn ca 20 ganger, var reven plutselig der. På 60 meter drev den å gravde etter pellets som var fryst fast i bakken. Ett dempet pang og reven ble på stedet.

En hann rev på ca 6kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

ONFV1694.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i dag grytidlig etter rev. Har merket meg ett par steder hvor det har vært brunstaktivitet i det siste. Det var  snødrev med litt vind. Lokket litt, tok pause, og lokket videre. Holdt på sånn i omtrent 15 minutter. Ingen reaksjon. Revene fortsatte med sitt uten å bry seg med mine lokkeforsøk. Blir sittende å vente til det begynte å lysne. Da kommer 2 rever ned fra en ås, ca 150 meter unna. De er helt klart veldig opptatt av hverandre. Snø med vind gjorde det utfordrerne, men jeg fikk klemt på ett skudd på den reven som sto i ro. Den andre reven forduftet raskt etter skudd.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr

Tispe på 5kg

Dårlig bilde på grunn av snø/vann på telefonen.

 

20220206_121050.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere orker flere revehistorier fra denne kanten, men prøver meg med ei revehistorie til.

Måtte ut igjen for et par netter siden da vet dere, etter at Yr.no meldte om utmerkede jaktforhold i form av lavt skydekke og regn/sluddbyger i lufta. Dette kombinert med ca 80% fullmåne burde som allerede skrevet gi uuutmerkede jaktforhold. Veeeel Yr.no værmeldingen slo ikke helt til, men nok til at mann og utstyr var på plass ca kl 23.00

Jeg vil si det var greie jaktforhold, men heller ikke mer.

Så rev nesten umiddelbart etter ankomst post og til jeg dro hjem litt utpå natta. Veldig spennende var det og tiden gikk fort.

Har nok en aldri så liten mistanke om at jeg så de samme revene flere ganger, men like spennende var det hver gang og rev er rev.

 

Nå er det hvertfall to revepelser i minus som dere ser

20220213_105110.jpg.786425909f33cee63da748416d27e094.jpg

Førstemann, eller rettere skrevet.....ei revefrøken var på plass presis på slaget kl 00.32

KLAKK....la seg rett ned iht V-MAX reklamen og akkurat slik man vil ha det.

 

Avstand: 125 meter

Vekt: 5.5 kg

Sleten/lurvin pels, så denne gikk desverre til resirkulering.

 

Tiden kom og tiden gikk helt til nestemann......og dette var en hannrev, var på plass kl 01.56

KLAKK.......ned med den. Neiiiii det var da som sv...te....denne fikk det for seg at den ville ut på ei lita æresrunde, før den la seg ned for godt, men da var det helt slutt, for å si det slik.

 

Avstand: ca 180 meter

Vekt: 6,7 kg

Sleten/lurvin pels på denne også, så den gikk også til resirkulering.

 

Begge disse reven kom som et resultat av lokking med den elektroniske lokken dere ser på bildet over, men de kom ikke direkte inn på lokk. Begge måtte ha ca 20 minutters betenkningstid før de var på plass. Ja takk begge deler😃

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (2 timer siden):

Begge disse reven kom som et resultat av lokking med den elektroniske lokken dere ser på bildet over, men de kom ikke direkte inn på lokk.

Hmmm, er litt fascinert av en slik elektronisk lokk. Slik jeg forstår det har den et 20-talls amerikanske lyder? Fungerer alle på norsk rev? Kan jo bli rene ønskekonserten….

 

Ellers er det bare å bøye seg i snøen for din effektivitet på revejakt. Jeg er egentlig fornøyd med en to -tre rev i løpet av vinteren, men kanskje jeg burde oppgradere lokkeutstyret. Det er viktig å investere jevnt og trutt…

Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (2 timer siden):

Hmmm, er litt fascinert av en slik elektronisk lokk. Slik jeg forstår det har den et 20-talls amerikanske lyder? Fungerer alle på norsk rev? Kan jo bli rene ønskekonserten….

Personlig så bruker jeg kun fire - fem "lyder" av de som er forhånds-programert på denne lokken OG som jeg vet fungerer. Det er musepip, et par fuglelyder og et par kaninskrik. I revens løpetid er også revesrik dødelig effektivt. Brukes kun under revens løpetid og ikke overdrive lokkingen.

Får man ikke inn rev på overstående lyder, er det fordi reven ikke har hørt lokkelyden/e eller så aner den ugler i mosen. Om reven eksponerer seg slik at man får skuddmulighet, er et annet og vesentlig moment. Postvalg er avgjørendefor å lykkes. Man må være kreativ og forsøke å tenke som en rev.

 

Swift skrev (2 timer siden):

Ellers er det bare å bøye seg i snøen for din effektivitet på revejakt. Jeg er egentlig fornøyd med en to -tre rev i løpet av vinteren

Takker for betrakningen. Grunnen til  at man lykkes oftere enn man mislykkes på revejakt er en blanding av flaks, forberedelser, rutine og dyktighet, er min erfaring.

Det må også være et bra tilfang av rev. For å lykkes med revejakta, må det nødvendigvis være rev å jakte på OG man må ha tilgang på flere jaktområder, slik at man kan alternere og ikke "slite ut " et område.

 

Ang å forbedre tilfang av rev, så kan man få til dette ved å legge  ut åte/r i jaktområdet/ene. Jeg lokker, alternativt posterer selvfølgelig i nærheten av åtet/ene. I mine områder finnes det bestandig mat tilgjengelig for revepelsen, i form av hundepellets og slakteavfall strødd ut strategisk. Ikke noe tvil om at dette hjelper på tilfang/påfyll av rev, holdt på å skrive uansett årstid.

Når man har lagt ned et betydelig antall revepelser oppigjennom, får man ev viss erfaring og vet hvor og når man bør sette inn "trykket" Samtidig skal man drive med revejakt, ikke overdrive.

 

Var forresten på spaningsrunde tidligere i dag for å sjekke opp og samtidig sjekke viltkamera-opptak på det ene åtet. Da så man dette.

rev.png.8bcbaa341005b62930677ca73afe2094.png

Revepels på åtet midt på blanke formiddagen. Det er så man kan rive seg i håret.

Blir nok ei økt i nærheten av det det åtet der om ikke lenge, om forholdene tillater det😃

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Endelig klarvær når månen nærmer seg fullmåne, di to siste fullmånene har blitt borte i skikkelig skjitvær. Har fulgt med på sporene til 2 rever som går frem og tilbake i fjæra nedfor der jeg bor og i går kveld var det endelig månelyst nok til å lokke litt. 

Jeg rigga meg til, fjorårets lokkeplass var blitt litt gjenngrodd så måtte flytte noen greiner og tenkte at med det bråket så kommer det nå aldri noen rev... Høytaleren til lokken ble plassert ut og straks jeg satte meg ned så kom det jaggu gående en rev, midt i skuddlinja, uten så mye som en pip fra lokken. Første rev med Sako A1 6mm ppc, 65 grains v-max, 180 meter. Ei lita tispe. 20220214_222522.jpg.2a874454634c3a81f0af13c320a5851d.jpg

Siden det var så fint måneskinn så ble jeg nå bare sittende der etter å ha hentet inn reven, tenkte jeg kunne prøve di forskjellige lydene i den elektroniske lokken, har ikke brukt den før. Etter noen brunstlyder og fugleskrik, så kom rev nr 2 på ekorn skrik, den kom bjeffende i god fart bak meg men fikk mest sannsynlig ferten av meg, for den forsvant utover isen og kom aldri frem så jeg fikk se den. Men for et språk på den karen! Skal gi det noen dager og så blir det nytt forsøk, med litt annen plassering🤞

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Eg kjem med eit spm her sidan det er her det er skriveri om revejakt for tida. Der eg kjem frå, ei øy er det komme rev. Skulle prøvd og reduser/bli kvitt problemet pga sauehald. For ein som er heilt ny på dette med revejakt kva metode er enklast/mest pragmatisk? Såvidt eg har lest meg opp er det enten lokke eller åtejakt når det gjeld rev, alle feller utanom bås er vel ulovlig no og syns det ser litt voldsomt ut og slå isamen ein bås.

Så alltså, kva vil de rå meg til og gjera?

Link to comment
Share on other sites

@Stihl Crazy Åtejakt er det som gir aller best uttelling hos meg. Enklere for en nybegynner og etter min mening. Hvis du har tilgang på ei bu, gammel campingvogn, fjøs, hytte eller hus som ligger fint til, så er det bare å legge ut åte 80-100 meter fra ei glugge eller et vindu, med sikker bakgrunn, lite naboer (eller greie naboer), tillatelse fra grunneier osv. 

Hvis dere driver med sau så er slakteavfall en sikker vinner. Ellers fisk, hunde tørrfor, påkjørt vilt ol.

Så kan du sette opp et lys, jeg bruker et svakt lys som gir godt nok skytelys med 8x56 kikkert på rifla. Andre har ingen problem med å få inn reven med et sterkt lys. Hvis ikke er jo fullmånen gull verdt.

Så er det bare å finne ut når på kvelden/natten/morgenen reven kommer og være på plass i god tid før. Revevarsler kan og med fordel brukes.

Og jo nærmere man kommer revejaktens slutt, jo mer uforsiktig blir reven. Di siste 3 årene har jeg skutt jaktens siste rever midt på lyse dagen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ok, ja har ei lita bu oppå beitet og det ligg for seg sjølv. Avstand til åte på såpass hald, er det pga at den ikkje så lett skal bli var meg (få ferten av meg) ? 
Revevarslar ligg vel i ordet at den vekker jegaren når han søv reknar eg med, så dersom eg skal ha det må eg rigga til åte i skyteavstand frå huset. Viltkamera er vel meir for og få ein oversikt vil eg tru, hjelper etterpå men ikkje der og då.

Link to comment
Share on other sites

Ok og takk for tipset veit ikkje om eg får det til då men det får eg ta når eg eventuelt kjem der.

Får heim og sjå litt på kor det er mest hensiktsmessig og anlegge åta og kor eg skal rigga meg til. Tipper mine foreldre er litt skeptiske pga kjem nok til og lokka inn kråka og ravn og, som er litt utrivelige fuglar. Noko eg har tenkt litt på er at det er Noko med dette og legga ut åte på eit beite, reven kjem jo mest sannsynlig til og begynne og gå der og får det til vane. Lede jo nærmest Løvå til lammet viss de skjønnar meg. Et nesten nødt til og få has på nokon og då eller så lagar eg meg jo problem.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Iår har det vært trått, har totalt hatt 3 bilder på åte og Inga uttelling.

 

Var lite snø i starten av vinteren, før det plutselig ble en meter lett tørr snø. Tydelig at det har vært problem for reven då man nesten ikkje har sett spor heller. 

 

Va ein på kamera i dagtidlig, men den var borte før ein fikk henta hagla.

Men så kom det ein ikveld, og endelig skulle ein få skutt årets første rev.

Kjem bilder imorgo

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Åtejakt i natt. Første reven kom rundt midnatt. Vanskelig å se den da den holdt seg i ytterkanten av åte, hvor lyset ikke rakk (grønt lys). Bakken har blitt ganske fri for snø, så ikke mye kontrast å få hjelp av. Men så var den sånn passe synlig etter hvert, på ca 80 meter. Ett dempet smell og reven gikk rett ned.

Så gikk det bare 10 minutter så var det jammen en ny rev der. Nå midt i lyskjeglen på 60 meter. Nytt dempet skudd og reven spant rundt sin egen akse 2-3 runder. Så ble den liggende.

Første var ei tispe, den andre en hann. Tispa ca 5 kg, og hann på rett under 7 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

CKIH1408 (2).JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Kva åta luktar godt, bere langt? Eit eller anna råte/bederva kanskje? Reven har gravd delvis opp igjen ein sau eg grov opp igjen i fjor så tenkte kanskje og bruka den plassen. Ligg bra til i forhold til eit loftsglas eg kan skyta ut av.

Tenkte og grava noko ned igjen så den får noko og jobba med samt strø litt oppå bakken. Billigt hundefor kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i går kveld/natt. Vekslet mellom kaninskrik og musepip. Kom en rev på 180 meter etter omtrent 30 minutter med lokking. Reven stoppet på 180 meter, og begynte å gå tilbake. Lokket videre aggressivt med musepip, og reven snudde igjen. Nå stoppet den på omtrent på 110 meter. Nå kan jeg se reven godt nok i sikte, og skyter. Reven går rett ned. Hann rev, ca 5-6kg. Lokket også på 2 andre poster uten respons.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr. 

20220223_174808.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i natt. Prøvde meg i 3 forskjellige terreng. Prøvde alt fra Hareskrik, kanin, mus og revens lokkerop. Kom en rev i grålysninga på hareskrik. Stoppet på 130 meter, og virket skeptisk til videre framrykning. Den setter seg der, ser den klart i sikte: Pang! Reven rett ned. Hann rev, ca 6,5kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

Fikk noe feil med bilde.  Fikk til med rett bilde til slutt.

 

 

Rev hann 1 (2).jpeg

Edited by znopi
feil med bilde
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere år kjem dei helst på åte mot slutten av sesongen. Kl 03.50 kom reven på åte, og fikk servert bly frå kal 12 star baikal.

 

Dei to forrige har vore tipper, men idag var det ein hanrev.  

 

Hugsa tilogmed å ta bilde før ein for på jobb20220308_070025.jpg.f0ee4fab9eb23087437b0fb859aa68d3.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Blitt mye revejakt, men aldri postet noe innlegg fra det, selv om jeg jevnt over har lest tråden siste årene. Dette ble første lokkejakt siden august for meg. 
 

Det ble fortere lyst enn jeg trodde og på vei til post mistet jeg litt troen, selv om klokka kun var 0625 i det jeg parkerer. Bilen viser at temperaturen er 6 plussgrader. Mer snø enn forventet også… Bærer den? Fire steg ut på. Det gjør den. Perfekte forhold med andre ord. Optimismen øker litt.
 

Tusler et par hundre meter til fast plass. Satt meg ned og plasserte elektronisk lokk 15 meter lenger vest for meg. Ikke tid til å plassere den lengre unna. Lokker med musepip i rundt 15 minuttet før jeg går over på kanin og hakkespett. Nye 10 minutter. Ingen rev. Tilbake til musepip og begynt å speide litt i den nye Vortex Furyen ettersom troen forsvinner. Første gang den er med. Tar ned kikkerten og ser plutselig at det er en rev på vei mot lokken i full fart. Rekker ikke slå av lokken og reven synes med ett litt skeptisk. Stopper. Setter seg ned og ser på lokken. Rifla opp i skytestokken og trekke av. Reven død på 33 meter. Klokka er 06:53. 
 

Er det én rev, så er det også gjerne flere. Setter på kaninskrik igjen. Tre minutter går og jeg vurderer å gi meg. Plutselig er det ny rev, fra samme retning i full spurt med fokus på lokken. Rekker ikke slå av lokken denne gangen heller. Reven har allerede sakket farten og blitt skeptisk. Lunter litt med bredsiden mot meg og ser ut til at det er like før den oppdager meg der den prøver å få nærmere grep på hva som har skjedd med den andre reven. Rifla opp i skytestokken og avtrekk. Ikke det beste avtrekket. Skuddet går litt høyt, men reven går ned og blir liggende. 53 meter. Klokka er 06:59.
 

Sola kommer straks over fjellet og jeg sier meg fornøyd.  


Hanrev rundt 6,5 kg og tispe litt over 5kg. Meget fin pels på hanreven uten utgangshull. Tispa ble derimot litt medtatt.

 

Kaliber: 6,5x55.
Ammo: Norma Elite (tom for 85gr Sierra). 
 

Mitt tips til ferske jegere er å sitte litt lenger enn du har troen på. Jeg har mange tilfeller hvor jeg egentlig har gitt opp stedet og nesten pakket sammen i det reven plutselig dukker opp. En annen erfaring jeg har gjort meg er at et smell og en død rev på ingen måte utelukker flere kort tid etterpå. B12F63AB-7743-474C-8111-C1D577930027.jpeg.5fe5e5a8cb590fcbd0aafdea19dae386.jpeg 

D3AEE50C-DBFE-4E4E-9096-B1B3BC958E6D.jpeg

Edited by Eiha
Kaliber og ammunisjon
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Har hatt vedvarene revekløe siden forrige revefall, for noen uker siden. Merker forresten at revekløa øker/minker proposjonalt med månefase😀

Bare en måte å kurere revekløe på......midlertidig......og det er ut på revejakt vet dere.

Pakket snippesken for et par kvelder siden og rett ut på revejakt.

 

Må legge til at jeg har hatt noen forsøk før denne siste turen, uten å få pels på knaggen.

Har sett rev, men har ikke hatt den nødvendige flaksen dere vet. For langt hold, rev i bevegelse, ikke fritt skuddfelt osv osv.....men spennende og intenst har det vært hver gang og man mister ikke trua på revefall. Man må bare gnu på, så blir det uttelling etter hvert. Den som gir seg er en dritt vet dere.

 

Nuvel.....Helt topp forhold var det, med bort imot fullmåne. Det som ikke var helt topp, var manko på snø.

Våren har kommet her og i takt med økende temperatur, tiner det foruroligende fort rundt om.

Da måtte man tenke kreativt og løsningen ble å finne en nordvendt snauhogst.

Har observert revespor her før. Mulig at det har sammenheng med at det tilfeldigvis ligger et reveåte utpå snauhogsten a gitt😀

 

Denne reveåta for eksempel😀

rev.png.58f0b33b9e44594830a42ca43304ecff.png

 

 

Joda var på plass ca kl 22.30

Så revepels rett etter ankomst post. Den ville ikke spille på lag, men man fikk umiddelbart trua etter denne tildragelsen.

Tiden gikk fort på post. Nevnte at våren er kommet her på mine kanter. Man kunne faktisk sniffe inn vårstemningen, i form av både lukt og lyd/er, spesielt fra kattugle-far, som var i det amorøse hjørnet virket det som. Uglekauking hørtes titt og ofte. Dette kombinert med (full)månen bidro til at det ble kvalitetstid og mental pleie av hjernebarken, på post, på revejakt, denne natta.

 

Så kl 01.06 var det bevegelse utpå snauhogsten. Både rifle og mann var dønn klare de.

KLAKK....ned med den, neeeei denne vile ikke legge seg, men ville ut på ei lita æresrunde, før den la seg ned for godt.

Avstand: 50 meter

Vekt: 6 kg (ung hannrev)

Sleten og lurvin pels på denne desverre

 

Lot den ligge jeg vet dere. Hadde det ikke travelt. Bare satt og glyste mot månen og sniffet inn vårstemningen, som allerede skrevet.

 

Så kl 02.33 var kjæresten hans på plass.

KLAKK.....ned med den og denne oppførte seg iht VMAX reklamen. Rett ned på stedet hvil. Akkurat slik det skal være.

Avstand: 45 meter

Vekt: 4,4 kg (ungrev tispe)

Strøken pels på denne, så den ble med hjem for videre prekivering.

 

Slik ser de ut. Herr og Fru mikkel.

20220316_032013.jpg.e6af7145b3bbb0dc0cac4fda1e54071d.jpg

 

Jeg kan si med sikkerhet at dette var siste økta med snø på bakken, om ikke værdraget vil noe annet. Man vet aldri med vær.

Håper på et par til, før det hele er over......denne sesongen.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

RUTINE-REVEN KOM FOR SISTE GANG

Hvor ofte erfarer man ikke at rev likevel ikke alltid følger klokka, og kommer på tdspunkt det ikke er lett å forutse.

Men denne tispa til venstre på bildet, fulgte et fast mønster. Ankomst langs et bekkerfar oppover, krysset fram mot åtet, viste seg såvidt og fortsatte inn i skogen uten å komme fram mer tidlig på kvelden.

Og så, når morgenen kom, viste sporene at hun likevel hadde stukket innom på veg hjemover, på en tid da jegeren ikke orket å sitte oppe lenger, og sov, drømmende om vellykket åtejakt.

Også denne kvelden kom hun til ganske fastsatt tid tidlig på kvelden, men ble værende på stedet for å plukke pellets vætet i sausen av tomatmakrell.

Dermed var Rutine-reven historie.

Ca 80 meter, grønt lampelys på vegg ga god kontrast mot hvit snø, Tikka T3 6,5x55 med hjemmeladet hulspiss. Noen få byks etter skuddet, så lå den 8 meter bortenfor. Veide den ikke, men middels og fin pels.

En hann og en tispe.jpg

Sierra Varmint.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i natt. Postet på noen jorder. Snø har det blitt lite av her omkring. Men stor måne hjelper på. Byttet mellom hare og kaninskrik. Etter å ha byttet post, og lokket omtrent halvtimen så kan jeg se bevegelse 200 meter ute på jordet.

På ca 150 meter kan jeg se det er rev. Men den virker skeptisk, og stopper.

Skifter til musepip, og den rykker fremover igjen. Når den er på 90 meter kan jeg se den klart, og her blir det stopp igjen. Nå begynner reven å gå mot min venstre flanke for å få vind. Lager en skarp smattelyd og den bråstopper. Da skyter jeg, avstand omtrent 80 meter. Reven går rett ned.

Hannrev, ca 5kg. 

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

 

(Igjen er det problemer å legge inn bilde riktig? I det siste så "snur" bildene seg når de legges inn på forumet. Har ikke opplevd dette tidligere, kun de siste ukene.)

20220307_121304.jpg

Edited by znopi
Prøvde å snu bilde riktig vei, men det ble for mye knot.
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Hvis reven er så notorisk hekta på å lure seg til bygds etter høns, skulle man tro vi kunne utnytte det litt på åtet. Selve hønsene er vel ikke i tråd med Mattilsynets syn, hvis jeg forstår det rett,  men hva med hønseskit?

Jeg legger merke til at støveren min på jakt kan ta lange omveger for å snuse på orreskit, og gjerne ta seg en snus.? Og hun er vel litt  i familie med Mikkel.

Link to comment
Share on other sites

Åtejakt natt til i går. Opplyst åte. Kom en rev rundt midnatt, men kom ikke inn nok til at det ble skuddsjanse. Ventet i litt over time og det var rev tilbake. Nå i nærheten av lyset på ca 70 meter. Sjansen jeg har ventet på kom, så jeg skyter. Reven hopper opp, og rett ned. Halen vifter litt, så er det stille.

Tispe på ca 5 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

 

JAFK0687 (2).JPG

20220404_115331.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Endelig rev nr 6. Satt henslengt i sofaen å så på ipaden, titta bare tilfeldig opp og ut på jordet. Og der var det REV!! Opp på loftet i ei hæ*****es fart, låse ut rifle, finne ammo, hvor er lyddemperen?? Passe skjelven lirker jeg opp vinduet og plasserer et litt dårlig skudd bittelitt bak bogen, 70 meter, 6mm ppc, 68 grains hulspiss. 20 meter utras, mye blod. Så etter et kort Schnauzer ettersøk lå heldigvis reven der, denne har jeg ventet på lenge! Voksen hannrev, vekt kommer. Burde klare en til før påskefreden stjeler siste jaktdagen😅20220411_212010.jpg.35c5f9e4fb9ab38a342904713a220d84.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...