Jump to content

Krav - nedlåsing - hjemmelading


Think!

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg søkte på epost til kommunen i 2018. De sendte søknaden videre til Nedre Romerike Brann- og redningsvesen som skulle behandle denne. De hadde ikke kompetanse på krutt og tennhetter og sende saken videre til politikammeret i Lillestrøm, som så avslo søknaden med begrunnelse at det i loven var "kun tillatt å oppbevare inntil 5kg røyksvakt krutt"...

Den rundturen tok to år, og inneholdt noen telefoner og eposter før avslaget kom i posten. Jeg gadd ikke følge opp denne saken, på den tiden var jeg opptatt med klage til POD på avslag på vekslesett til 9x19 pistol (jeg hadde 22lr revolver fra før) og klage på avslag på jaktvåpen i kaliber .510 (som våpenkontoret da mente var forbudt siden diamenter på kula var det samme som patronen 12,7x99)...

Man blir litt matt og resignerer til slutt i møte med byråkratiet... Jeg søkte også, på vegne av det lokale skytterlaget, om tillatelse til å markere skytestart på terminfestede stevner med en aldri så liten salutt :-)

Det skulle altså skytes ETT skudd med saluttkanon, på en skytebane, innenfor lovlig skytetid, av en godkjent saluttør, 3-4 ganger i året. Avslag (etter to år) med begrunnelse at politiet ønsket å redusere privat saluttering på generelt grunnlag...

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

@WintelDe greiene høres mistenkelig kjent ut🙄 Ekstra artig som jeg akkurat nå opplever med politiet  er at man skriver en klage og i svaret velger de bare å forholde seg til deler av det du har lagt frem som argumenter. Det og bare overse å svare på spørsmål man har stilt i en klage er rimelig slett saksbehandling synes jeg. Heldig vis er ikke politiet kommet like langt som byggesakskontoret hvor de fort krever 20.000,- for et avslag og elendig saksbehandling. Arbeid som knapt er verd 2000,- estimert av noen som faktisk kan saksbehandling. Da føler man seg virkelig lurt.
 

Når man hver eneste gang man søker på noe som krever «litt skjønn» fra en saksbehandler opplever å sitte igjen med et avslag som er begrunnet ut fra saksbehandlers trangsynt/vond vilje/manglende kompetanse, og ikke det loven/reguleringen gir muligheter for, så er noe fundamentalt galt.

 

Jeg lever forresten enda i spenning om at POD skal vise fornuft, men er usikker på om jeg tørr holde pusten.

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (22 timer siden):

"Den som vil oppbevare større mengder ammunisjon enn det som er nemnt i første ledd, må ha løyve etterbrann- og eksplosjonsvernlova. "

 

 

Er det noen som har søkt om disp til å oppbevare større mengder ammunisjon og krutt? Er det noe skjema som skal benyttes og sendes til lokalt brannvesen? 

Jeg sitter med et brev fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap(DSB) som blant annet sier: "I eksplosivforskriften § 21 andre ledd framkommer det at kommunen behandler søknader om tillatelse til oppbevaring av inntil 50kg røksvakt krutt. DSB behandler søknader på mengder over dette." Til DSB skal det søkes på fastsatt skjema via Altinn. For søknad til kommunen vet jeg ikke. Politiet behandler søknader som gjelder ammunisjon og ladekomponenter utenom krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...