Jump to content

Krav - nedlåsing - hjemmelading


Think!

Recommended Posts

Prøver å få oversikt over nye regler når det gjelder AMMO og ladekomponenter.

 

Når det gjelder ferdig ammo så ser det ut til å være som før:

10.000 patroner + evt 5000 i 22LR

5 kg krutt

10000 tennhetter

3x1 kg svartkrutt i trekasse med separat rom mellom hver beholder.

Dette skal være oppbevart nedlåst, max 2000 patroner i våpenskap.

 

Men så leste jeg et eller annet sted at kuler og hylser også skal være nedlåst. Kun krutt og hetter som er i ladepressa er greit, resten skal være nedlåst. stemmer det, fant det ikke helt klart i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Kuler skal være nedlåst, med unntak for runde kuler som hagl og kuler til munnladere/perkusjonsvåpen, hylser trenges ikke å låses ned.

 

Krutt og hetter i ladepressa står det ingenting om, ergo skal det også låses ned (noen har riktignok fått skriftlig disp, men ikke sikkert at det gjelder deg...)

Link to comment
Share on other sites

Det som ligger i kulefangeren er ikke kuler, men kulerester ;-)
 

Prosjektiler er definert som ammunisjon, og arver dermed samme krav til oppbevaring som ferdige ladde patroner. Det er jo fullstendig unødvendig, så jeg har en søknad om disp inne hos politi øst, hvor jeg ber om unntak fra krav til oppbevaring for selvstøpte blykuler...  Har bare gått et halvt år, jeg regner med et par år til før de svarer.

 

Støper du kuler selv så blir det fort noen ti-talls kilo på noen timer, og det er knot å måtte oppbevare disse med samme krav som ladd ammo. 

Å la kulene tørke over natta i garasjen er ulovlig, men det er lovlig å la bly-ingotene, støpetanga og gryta stå lett tilgjengelig slik at skurker kan støpe sine egne kuler 😛 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wintel said:

Det som ligger i kulefangeren er ikke kuler, men kulerester ;-)
 

Prosjektiler er definert som ammunisjon, og arver dermed samme krav til oppbevaring som ferdige ladde patroner. Det er jo fullstendig unødvendig, så jeg har en søknad om disp inne hos politi øst, hvor jeg ber om unntak fra krav til oppbevaring for selvstøpte blykuler...  Har bare gått et halvt år, jeg regner med et par år til før de svarer.

 

Støper du kuler selv så blir det fort noen ti-talls kilo på noen timer, og det er knot å måtte oppbevare disse med samme krav som ladd ammo. 

Å la kulene tørke over natta i garasjen er ulovlig, men det er lovlig å la bly-ingotene, støpetanga og gryta stå lett tilgjengelig slik at skurker kan støpe sine egne kuler 😛 

Vel, jeg har sett eksempler på "kulerester" som sikkert hadde gått an å lade om... Ikke minst blir det jo ofte liggende igjen ymse etter Forsvaret, for eksempel etter skyting mot luftmål, så lander jo disse prosjektilene et eller annet sted, og bortsett fra litt merker etter riflingen, så er de jo good to go... Da blir det mye manngard på de...

Jeg må innrømme at det ikke en gang hadde streifet tankene mine at kuler uten "payload" skulle måtte være innlåst, siden det er svært begrenset hvor hardt man kan kaste de på noen...

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Wintel said:

 

 

Krutt og hetter i ladepressa står det ingenting om, ergo skal det også låses ned (noen har riktignok fått skriftlig disp, men ikke sikkert at det gjelder deg...)

 

Husker ikke om det var NJFF eller skytterforbund som skrøt av at de hadde forhandlet seg frem til at det som var i ladepressa ikke telte. 

Link to comment
Share on other sites

Om et av forbundene har "forhandlet seg frem til" en avtale med POD om at krutt og hetter i ladepresse ikke "teller med", så må det finnes et rundskriv på dette. 

 

Jeg mener å huske at det var enkelt-personer som har fått aksept for dette, men det betyr ikke at loven ikke gjelder oss andre...

Vi har ordnet det slik at vi alle bryter loven i mer eller mindre grad, og så stoler vi på at politiet er passe pragmatisk når de vurderer hvem de skal ta...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Wintel said:


 

Prosjektiler er definert som ammunisjon, og arver dermed samme krav til oppbevaring som ferdige ladde patroner. 

😛


Betviler ikke påstanden men ser ikke logikken. For våpen så holder det å låse ned vital del. Låser en ned tennhetter og krutt så må en kunne hevde at vital del er fjernet og at kuler kan oppbevares fritt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jlovold said:

Vel, jeg har sett eksempler på "kulerester" som sikkert hadde gått an å lade om...

 

Før hullspisskulenes tid ble mange "nesten brukbare" kuler liggende igjen, når man hadde hatt et feltstevne, og skutt i løssnøen. På den lokale skolen i Zanzibar-land plukket noen foretaksomme elever kuler og tompatroner etter et feltstevne, satte dem sammen, og løp inn til lærerinnene, som fikk panikk, på grunn av alt det farlige "krigs-materiellet". Heldigvis var den lokale skolestyreren (dette var før tittel-hysteriet hadde tatt helt av i skoleverket) tidligere skytterlagsformann, og kunne fortelle de panikk-slagne at dette bare var skrapmetall.

 

14 hours ago, Bly said:

5 kg krutt er forunderlig siden 10.000 patroner fort utgjør 30-40 kg krutt

 

Du må da ikke komme med slike uforskammede krav som at lover og regler skal være logiske, @Bly!

 

Jeg kjøper 20-30 kg i slengen, når jeg kjøper krutt for konkurranse-ammo fra DFS, for å kunne bruke samme ladning ei stund. Skal jeg være "lovlydig", må jeg sprette eskene, og gjøre som folk gjorde under krigen, legge små "depoter" etsteds i utmarka.

 

Jeg har minst 10 forskjellige sorter riflekrutt, for det meste i kilos-bokser. Skulle nok vært i "ute-depotet", mye av det også (glad jeg ikke lader pistol-ammo i tillegg!).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange foretaksomme pistolskyttere plukket 9mm prosjektiler etter Politiet når snøen smeltet, på Løvenskjold.
Så flere som fikk helt grei presisjon med disse engangsskutte kulene på 25m.
Det vil vel bli en utfordring om all skyting skal foregå inn i låsbare kulefangere;)
Skulle ønske at man kunne få noen logiske regler for oppbevaring av ladekomponenter.
En venn har eget laderom med fingeravtrykksleser på døren. Han kontaktet lokalt våpenkontor og forhørte seg om han da kunne ha ladekomponenter i åpne hyller i dette rommet. Svare var at han måtte oppbevare alle komponenter i låsbare innretninger inne i det låsbare rommet, som kun han hadde tilgang til.
I mitt hode burde det låsbare rommet være tilstrekkelig sikring.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det svaret er åpenbart feil. Det holder med låsbar innretning. Sitat fra forskriften: Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. 
Så låsbar innretning, men hva er det avgrenset til?

Det er altså ikke ok å oppbevare ammo i låst rom, men ok å legge ammoen i et skrin med hengelås på utsiden av det låste rommet?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, fleskebacon said:

Jeg tror faktisk at det er det som er meninga. 

Når det ikke er lov til å oppbevare ammunisjon i et låst rom men det er lov til å oppbevare den i en låst plastpose så er det noe alvorlig feil i forskriften.. Samme når det gjelder kuler. Er det meningen at disse skal holdes borte fra barn i tilfelle de skal putte de i munnen og kveles av de?

Link to comment
Share on other sites

I den forrige våpenloven med tilhørende forskrift var det to krav til oppbevaring av ammunisjon, forskriften vi alle kjenner til og våpenlovens §78 hvor det sto det "Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem".

Alle forsøk på å sette hengelås på plastposer ville ryke på denne paragrafen...
 

Nå har vi fått ny lov og forskrift, og den er på nynorsk slik at det ikke lar seg gjøre å søke etter samme frase... Jeg har skummet gjennom lov og forskrift uten å finne noe generelt krav til at ammunisjon må oppbevares slik at uvedkommende ikke får adgang, så nå er det kanskje slik at hengelås på plastpose er tillatt?

Om du får inspeksjon så slipper du kanskje unna første gang, men du får nok ei stjerne i margen i våpenregisteret...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en stor Zarges alukasse igår, så nå har kulene også forsvarlig lagring, og plass nok til å holde oversikt over lagerbeholdningen.

 

Erfaring fra egen barndom tilsier at det absolutt er påkrevet med nedlåsning av både våpen og ammo ++++

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

Jeg har skummet gjennom lov og forskrift uten å finne noe generelt krav til at ammunisjon må oppbevares slik at uvedkommende ikke får adgang, så nå er det kanskje slik at hengelås på plastpose er tillatt?

 

 

I den grad de ikke utdyper hva som menes med "annen låsbar innretning" så kan en om en drar det langt nok argumentere for at plastposen er god nok.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jjrckd said:

Nei.

Når du kategorisk avviser at et låst rom er innafor. Er det med bakgrunn i faktiske forhold eller rettspraksis? Vil et annet låst rom som et en fast bygningsdel, feks et plassbygd skap, kott, walk- in, ell heller ikke være innafor? Må den låsbare innretningen være løs og/ eller flyttbar?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, vavlo said:

Det svaret er åpenbart feil. Det holder med låsbar innretning. Sitat fra forskriften: Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. 
Så låsbar innretning, men hva er det avgrenset til?

Det er altså ikke ok å oppbevare ammo i låst rom, men ok å legge ammoen i et skrin med hengelås på utsiden av det låste rommet?

 

Dette har jo vært diskutert og konkludert med tidligere og som du selv er inne på så faller ikke et låst rom inn under noen av alternativene som listes i forskriften. Saken stiller seg selvfølgelig annerledes hvis du har et godkjent våpenrom.

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 6. Oppbevaring, transport og sending av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

§ 6-1.Krav til tryggleik for privatpersonar som oppbevarer skytevåpen

Løyvepliktige skytevåpen skal oppbevarast i godkjent tryggingsskap. Med godkjent tryggingsskap etter dette kapitelet meinast tryggingsskap, som er godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd etter FG-520, SSF 3492, EN 1143, NS 5089, INSTA 610 eller høgare standard. Det er likevel tilstrekkeleg å oppbevare vital våpendel i godkjent tryggingsskap i staden for det komplette skytevåpenet.

I same husstand kan det oppbevarast:

1. inntil 10 000 ferdigladde patroner til ein- eller tohandsskytevåpen, eller

 

 

2.

inntil 15 000 ferdigladde patroner når minst 5000 av desse patronene enten er i kaliber .22 Long Rifle eller .22 Short.
3. Inntil 5 kilo røyksvakt krut og inntil 10 000 tennhetter.
4. Inntil 3 kilo svartkrut fordelt på boksar på inntil 1 kilo.

Det er ikkje tillate å oppbevare ammunisjon i ubebudd hytte, hus eller liknande. Løyvehavar sin bustad reknast som bebudd sjølv om vedkomande er fråverande i lengre tid. Første punktum gjeld likevel ikkje for prosjektil til luft- eller fjørvåpen, som er unnateke frå løyveplikt etter § 2-3.

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. Ammunisjon kan likevel oppbevarast saman med skytevåpen i godkjent tryggingsskap eller våpenrom i samsvar med krava som følgjer av tredje og fjerde ledd. Svartkrut skal oppbevarast i original emballasje av plastmateriale med skrukork, som rommar maksimalt 1 kilo svartkrut. Behaldarane med svartkrut skal oppbevarast i kasse laga av tre, med åtskilte rom for kvar behaldar. Svartkrut skal ikkje oppbevarast i rom med open varmekjelde, som peis eller omn.

I godkjente våpenrom kan det oppbevarast den mengd ammunisjon som følgjer av første ledd. I godkjent tryggingsskap, som også er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det saman med skytevåpen oppbevarast den mengde ammunisjon som godkjenninga gjeld for, men likevel ikkje meir enn det som følgjer av første ledd. I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Den som vil oppbevare større mengder ammunisjon enn det som er nemnt i første ledd, må ha løyve etter brann- og eksplosjonsvernlova.

 

Ammo:

4. Ammunisjon:
a) patroner eller andre gjenstandar som er laga for å verte skotne i skytevåpen,
b) drivmiddel, tennmiddel og prosjektil til gjenstandar som er nemnde i bokstav a,
c)

handgranat, bomber, rakettar, miner eller liknande gjenstandar, som er laga for å detonere, deflagrere eller sende ut lys, gass, gift, røyk eller liknande.

---------------------------------------------------------------------------------------

Her ser en at hylser ikke er medregnet som ammunisjon. Men en må stappe kuler, tennhetter og drivmiddel (krutt) i FG godkjent våpenskap eller ditto rom.

 

Litt pussig i og med det er tillatt og greit nok å låse ned vital våpendel som løp, sleide, tønne osv i stedet for hele våpenet, men ikke kun vital del til ammunisjon.

Men sånn er det.

 

Jeg tror mange har kulene, kruttet og tennhettene på hylla i laderommet p.g.av plassmangel skap. Det er vel bare å anskaffe et lite skap til oppå øvrig skap. Som må vei minst 150 kg. Eller boltes fast.

 

-----

 

Det noen stusser på er den noe upresise definisjonen av "låsbar skuff eller innretning".

Det kan jo være så mangt.

Men mistenker nok at med dette menes at innretning må være FG godkjent skap eller ditto rom, med angitte dimensjoner.

 

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å diskutere dette siste med våpenkontrollen...

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Elmer K said:

Det noen stusser på er den noe upresise definisjonen av "låsbar skuff eller innretning".

Det kan jo være så mangt.

Men mistenker nok at med dette menes at innretning må være FG godkjent skap eller ditto rom, med angitte dimensjoner.

 


Det er jo ganske opplagt at det IKKE betyr FG godkjent skap, når det blir spesifikt nevnt flere ganger, 

"Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet. Ammunisjon kan likevel oppbevarast saman med skytevåpen i godkjent tryggingsskap eller våpenrom i samsvar med krava som følgjer av tredje og fjerde ledd."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Elmer K said:

I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Denne delen var forvirrende….

Du kan altså ha 15000 skudd i omtrent hvilken som helst låsbar skuff eller «innretning», men hvis denne innretningen er av så god kvalitet at den er godkjent som sikkerhetsskap, men dog ikke for ammunisjon, så er det maks 2000 skudd???

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, psAico said:

Denne delen var forvirrende….

Du kan altså ha 15000 skudd i omtrent hvilken som helst låsbar skuff eller «innretning», men hvis denne innretningen er av så god kvalitet at den er godkjent som sikkerhetsskap, men dog ikke for ammunisjon, så er det maks 2000 skudd???

 

Dette medfører riktighet.

Link to comment
Share on other sites

Når ordlyden er som den er så kan en tolke den til det parodiske.

Jeg begriper ikke at ordlyden "låsbar skuff eller innretning" i det hele tatt er skrevet. I hvert fall ikke for private løyvehavere. Hos en våpenforretning kan det stilles seg annerledes mhht til låsbare montere, skuffer osv. Men der skal det være daglig tilsyn i forretningstid.

 

Det burde vel kun ha stått " Ammunisjon skal oppbevares i FG godkjent skap eller FG godkjent rom for ditto.

FG godkjent skap for våpen er OK.

 

Jeg drøyer i hvert fall med å sette hengelås på sjømannskista... - eller vedkassa...

🤠

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, meatpukk said:

og sånn har det vel egentlig alltid vært, hvertfall en god stund. Så vidt jeg har skjønt er det for å forhindre trykkbombe eller noe sånt ved brann

Noe som bare er tull og er motbevist ved praktiske forsøk.

 

 

Oppbevaringsreglene er som de er, de skal hindre unger og tilfeldige å få enkel tilgang.

Men kjør på så kan en sikkert få nok oppmerksomhet til at noen får gode ideer...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sakomann said:

Sprettert.

Ikke tillatt.

 

§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette særskilt farlege gjenstandar som saknar eit lovleg bruksområde, og som står fram som eit valdsprodukt, som til dømes:

1. elektrosjokkvåpen,
2. peparspray, tåregasspray eller andre sjølvforsvarssprayar med tilsvarande verknad,
3. springknivar,
4. batangaknivar,
5. stilettar,
6. slåsthanskar,
7. batongar,
8. karatepinnar,
9. kastestjerner,
10. blåserør for å kunne skyte pilar eller andre gjenstandar, og
11. sprettertar.
Link to comment
Share on other sites

 

 

-------

 Utdrag fra loven,

§ 6-3 :

 

I godkjente våpenrom kan det oppbevarast den mengd ammunisjon som følgjer av første ledd. (altså 10 000 eller 15 000 om 5k er cal 22, min merknad)) I godkjent tryggingsskap, som også er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det saman med skytevåpen oppbevarast den mengde ammunisjon som godkjenninga gjeld for, men likevel ikkje meir enn det som følgjer av første ledd. I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Den som vil oppbevare større mengder ammunisjon enn det som er nemnt i første ledd, må ha løyve etterbrann- og eksplosjonsvernlova. 

-------

 

Dette gjelder også kuler, tennhetter og krutt.

 

 

Leser man HELE § 6-3 så kan det neppe være tvil, lås på vedkassa holder ikke, ammo SKAL i FG godkjent rom eller skap.

 

Men ordlyden kan oppfattes tvetydig, enig i det. Da især første del, tidligere vist.

Edited by Elmer K
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja ja...skal ammo, og også komponenter i FG-skap, kan jeg vel bare avslutte som hjemmelader, jeger og skytter hvis jeg skal være bokstavtro slik som @Elmer Kviser til ovenfor.
Jeg leier leilighet og her er ikke plass til et skap til.
Og aluminiumkassen med 2 hengelås vil da ikke være tilfredstillende oppbevaring for hverken ammo eller komponeneter?
Ved varslet våpenkontroll i hjemmet vil vel de aller fleste ha sitt på det tørre når det gjelder skytevåpen, men jeg er redd at nå ryker mesteparten av oss jegere og skyttere på oppbevaring av ammo og komponenter.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Til opplysning hadde jeg kontroll av våpen og ammunisjon denne uken. Ammunisjon som oppbevares i et låsbart skap fra Ikea i tynn stålplate var helt i henhold, ifølge den hyggelige uniformerte og hans aspirant. Så utsendte kontrollører tolker forskriften slik at låst skap/ kasse eller annen innretning er etter lovens bokstav. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Interessant det du nevner, jas.

 

Det finnes hyggelige kontrollører som ser helhet og ikke er paragrafryttere. Men er alle slik jas fikk på døra?

F.eks., forskjellen på våpen(søknad)behandling fra samme våpenkontor kan være som natt og dag fra den ene ansatte på kontoret til den andre. Det er faktum. Man vet aldri hvem man dealer med.

Derfor kan det være greit å prøve å lese loven slik den er. Til og med en godkjent skytebane kan pr. definisjon for noen ryttere ikke være en skytebane!

 

Jeg for min del har kun revolvere og pistoler, ikke gevær(er) - og ditto lite våpenskap : H 75cm B42 og D30 -, men med div ammo og 6 stk skytere blir plass omtrent oppbrukt. Vil anskaffe et FG miniskap til å bolte fast opp på eksisterende, til krutt, kuler og tennhetter. Da snakker man tils. drøye meter'n i høyde. Det går vel for de fleste.

 

Jeg for min del vil vel tro at de fleste kontrollører ser forskjell på en ferdig ladet patron kontra noen løse kuler i ei hylle. Selv om loven bokstavelig pr. definisjon ikke ser forskjell.

Så godt får man tro om sine medmennesker (?)

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med den tolkningen blir jo at det er begrensing på max 2000 skudd i et fg godkjent skap i henhold til forskrift. Enkelte produsenter av skap har et enda mindre kvanta i sine spesifikasjoner , noen så lite som 600.

For å følge loven i henhold til din tolkning må man da ha et skap pr 2000 skudd. 

Jeg måtte ifølge din tolkning ha totalt 7 skap for å være innafor, kun for våpen og ammunisjon.

I tillegg må jeg også ha egne fg godkjente skap for krutt, tennhetter og prosjektiler?

Jeg mener denne tolkningen er feil. og jeg tviler sterkt på at du vil treffe på en politi betjent som tolker loven på denne måten. 

Jeg kjenner til flere som har hatt kontroll her i regionen de siste måneder, og krav om fg godkjent skap for oppbevaring av ammunisjon har aldri vært et tema. 

De sjekker våpen nummer og våpenkort, serienummer på skap og at dette er forskriftsmessig festet, eller er tungt nok.

Og spør om hvor nøkler blir oppbevart.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Elmer K said:

 

Leser man HELE § 6-3 så kan det neppe være tvil, lås på vedkassa holder ikke, ammo SKAL i FG godkjent rom eller skap.

 

 

Nei. Jeg foreslår at du leser teksten om igjen til du forstår den.

 

Avsnittet du siterer handler om begrensninger på hva som kan puttes inn i FG-godkjent skap, av hensyn til eksplosjonsfare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utilgjengelig for uvedkommende. Det vil si ikke i nærheten av skapet eller ligge åpenlyst andre steder i huset.

En nøkkel har jeg som regel med meg, reservenøkkel er godt gjemt. 

Det svaret var de fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Elmer K said:

 

 

Leser man HELE § 6-3 så kan det neppe være tvil, lås på vedkassa holder ikke, ammo SKAL i FG godkjent rom eller skap.


Du blander snørr og bart. Hvis våpen og ammo oppbevares sammen så SKAL dette gjøres i FG godkjent. Hvis det oppbevares adskilt så er minimumskravet at ammoen er nedblåst i annen låsbar innretning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...