Jump to content

Helpressing av hylser og "head Space" trenger litt grunnleggende hjelp


fredriko

Recommended Posts

Litt kjedelig her på kvelden 😂

 

La oss si at INGEN av de skutte hylsene kamrer tregt etter skyting og man er kjempefornøyd med presisjonen som man oppnår. Er det da lurt å justere dia slik at den lengste akkurat ikke blir satt tilbake i skuldra i det hele tatt, låse dia der og bruke dia slik på alle omladinger framover? Eller bør man la de vokse til de kamrer tregt før man så presser tilbake den lengste feks 0.002 tommer og låser dia der for alle framtidige ladinger av den hylselotten. Hva vil gi lengst levetid på hylsene? Hylsene blir jo mere like fra gang til gang med å holde de «nede» fra start med første metode vel?

 

Link to comment
Share on other sites

Har ladet siden tidlig 80 tall, og gjør følgende. Jeg presser hylsene akkurat så mye at bolten lukkes med litt motstand på den siste centimeteren. Da er hylsene passe i mitt geværkammer. Hvor langt det er ned til hylseholderen har ingen betydning, siden hylseholderne er av forskjellig høyde og fabrikat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden de kamrer tregt allerede etter lading, samt at de blir presset minimalt. vil ikke patroner skutt i eget kammer, kamre uten vold og makt. Nye hylser blir kun halspresset dersom de kamrer ok. Bortsett fra noen bulkkjøp som måtte helpresses. Engangskutte hylser som ikke er skutt i eget kammer blir også helpresset, de er untatt de som er skutt i Sauerkammer, alt for store. Mine Sauerkammer og Schultz & Larsen kammer er små kammer, av den grunn er det ikke alle patroner som kamrer dersom det er ladet på andre oppsett med større kammer. Dersom jeg vil halspresse må jeg presse de litt mer første gangen med helpressings die. Da halspesser jeg de flere ganger uten å helpresse, dersom jeg holder meg godt under makslading. Imidletid jaktammo blir helpresset og ikke halspresset, de kamrer akkurat med motstand av bolten den siste centimeteren

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2021 at 11:38 PM, vux said:

La oss si at INGEN av de skutte hylsene kamrer tregt etter skyting og man er kjempefornøyd med presisjonen som man oppnår.

Da har du vel det du ønsker. Hvorfor endre noe da?

Husk på det gamle visdomsordet "If it aint broken don't fix it.

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser slik at alle hylsene går i kammeret uten for mye motstand. Da skrur jeg fast sizedien og rører den ikke mer. Om skulderen settes tilbake eller ikke bryr jeg meg ikke om. Ofte er det andre deler av hylsen som hindrer den i å kamre lett og da må hylsen presses i dien til den går inn i kammeret, uansett hvor langt tilbake skulderen blir presset. Mange kammer er så rom sideveis at det er den sylindriske delen av hylsen som hindrer at den går i kammeret, da blir oftr skulderen satt mer tilbake enn ønskelig. Det betyr ikke noe særlig for presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...